Den aller merkeligste bursdagsgaven

Ser du hva det er? Jo altså, det er et tannlegespeil. 😀 Om jeg har ønsket meg det? Egentlig ikke, men det ligger en hel liten historie bak denne greia her ser du … og om du leser videre så skjønner du kanskje tegninga.

Jeg var med mamma til tannlegen. Tror det var den aller første ganga jeg var der. Vet ikke om vi hadde skoletannlege da, for over 50 år siden, at det var grunnen til at jeg gikk sammen med mamma’n min. Uansett, jeg hadde absolutt ikke lyst til å åpne kjeften! For etter å ha sett mamma spytte blod etter rensing av tannstein så ville jeg jo selvsagt bare ut igjen derfra … Etter mye lokking, og til slutt en lovnad om at jeg skulle få et tannlegespeil om jeg var flink, så fikk de meg opp i stolen. Flink var jeg også, så alt gikk helt greit.

Men vet du hva? Jeg fikk ikke den speilen! Kanskje det er grunnen til at jeg aldri lover noe jeg ikke kan holde. For den skuffelsen jeg gikk ut derfra med vil jeg aldri påføre noen andre. Og det har jeg tenkt på innimellom, i alle disse årene. Tenk å love et barn noe sånt, og så bare drite i det. Fysj, så stygt gjort!

Dette fortalte jeg den eldste dattera mi. Og det satt tydeligvis sine spor … så ho hadde fått fatt i denne her, hos tannlegen. I tillegg hadde ho fått mast til seg en eske i en gullsmedforretning, som passa akkurat. Etter å ha fortalt denne triste historien til ekspeditrisen.

Så nå, et halvt liv etterpå, har jeg fått dette speilet … Var ikke det ganske rørende da? Er ikke mange gaver det ligger så mye omtanke i. Tenk å sette himmel og jord i bevegelse for å fikse sånt til mora si. Vel, det frembragte jaffal noen tårer her på onsdagen.

I tillegg fikk jeg ei bok av den samme dattera. “Du er sterkere enn du tror”. Har jo selvsagt ikke lest den enda, for lesing er jo en av de tingene jeg sliter en del med nå. Men jeg følte den passa perfekt på meg akkurat nå. Ser spennende ut. Og kanskje kan jeg snappe opp en og annen fornuftig ting som kan gjøre hverdagen litt lettere når det står på som verst her.

På nett fant jeg denne omtalen om boka: Björg Thorhallsdottir er en av landets mest folkekjære kunstnere. Ved å by på egne livserfaringer i bilder og tekst ønsker hun å gi folk mot til å være seg selv og tørre å følge drømmene sine. I denne boken gir Björg deg 60 nye kunstverk og historiene om hvorfor akkurat disse bildene ble til. «En del av livsreisen handler om å bli kjent med seg selv, og stadig utvikle seg som menneske – slik at vi igjen kan bety noe for andre. Når vi deler med andre, lærer vi også noe om oss selv. Og jeg inspireres kontinuerlig av den verden og de menneskene jeg møter på min vei. Vi speiler oss i hverandre. Derfor velger jeg å leve et liv uten maske, og deler mine gleder og sorger gjennom de fargene som passer til dagen min. Jeg håper det kan bety noe også for dagen din.»

Dermed har jeg lesestoff for hele ferien sikkert. Med min konsentrasjon vil det nok ta tre uker før jeg har kommet meg gjennom denne boka. Akkurat det er litt kjipt, jeg leser og hører om andre som har dårlige dager som bruker de til å pleie hobbyene sine. To av mine hobbyer var jo å strikke og lese/skrive. Nå er det ikke så mye glede igjen på den fronten, det er mer jobb enn morro. Tinnitusen har liksom satt en stopper for det der.

Jeg blogger bare for å ikke bli helt aleine i verden. Selv om hvert innlegg tar sykt mye lengre tid å få laget enn det gjorde for noen få år siden. Skulle tro hjernen holdt på å skrumpe inn, slutter jeg helt så er det sikkert akkurat det den kommer til å gjøre, så det tør jeg jo ikke!

Ferie nevnte jeg oppi her. Vettu, ferie for meg er altså de ukene som drømmemannen har fri. Det å gå hjemme og slenge hver eneste dag, det er så langt fra ferie som det går an å komme. Kan ikke sammenliknes en gang. Bare sånn i tilfelle du skulle falle for fristelsen til å misunne meg alle disse fridagene. Det er absolutt ikke noe å hige etter. Jeg skulle mer enn gjerne ha fortsatt og jobbe om det hadde vært en mulighet.

Helga starta med et smell for min del. Bokstavelig talt. Jeg klarte å kjøre rett i ræva på bilen foran! 🙁 Han begynte å kjøre i et kryss, men bremsa da han var kommet over fotgjengerovergangen … det gjorde ikke jeg! Veldig kjipt. Andre gang i mitt liv jeg har kræsja, og sist gang var for ca. 30 år siden. Men det ble ikke noe mer morro av den grunn. Nå ser jeg bare for meg tusenlappene som fyker ut, men er jo selvsagt glad det bare er egenandelen vi må betale. Selv om den er ille nok den.

14 kommentarer
    1. Den boka så interessant ut, spørs om jeg må kjøpe meg den selv jeg. Det er så godt å få presanger som giveren har lagt litt jobb i å få til, litt omtanke og faktisk tenkt igjennom hva en kan gjøre for å glede deg.

      1. Takk. 🙂 Nei, den bilen var ikke noe gøy start på helga. 🙂 Men godt det ble så livlig her at jeg slapp å gruble videre på det.

    2. En tist liten historie som endte godt etter mange år 😀 den som venter med ærlig lengsel venter ikke forgjeves 😀 Da ble det en generasjonsfortelling om omtanke og kjærlighet 🙂 men da holdes tannlegen utenom 😀 God helg 🙂

      1. Takk, takk. 🙂 Hadde ei fin helg med mann og tre barnebarn. Hadde ikke sett for meg at historien skulle få slike koselige følger.

    3. Så flott gave du fikk av datteren din. Det vitner om en klok datter med mye kjærlighet til deg. Nyt boka i små porsjoner. Jeg har alltid vært glad i å lese. I mange år har det stort sett vært fag og sakspapirer. Men nå som jeg har god tid har jeg en stabel med bøker liggende. Jeg begynte på første bok i januar. En lettlest bok. 101 åringen som tenkte at han tenkte for mye. Jeg holder fremdeles på med den. For de dagene jeg tar frem boka og begynner å lese blir jeg så trøtt og vil bare sove…

      1. Ja, veldig flott gave. Ho tenker så mye på disse gavene ho skal gi vekk, at gleden med å kjøpe noe til noen nesten forsvinner. For det er aldri “godt nok” … Har nok arva det etter mora, men jeg har vokst det av meg nå. 😀 Lese på senga har jeg aldri gjort, ikke en gang da jeg kunne omtales som en lesehest. Da satt jeg heller oppe i sofaen hele natta, om boka var så spennende at jeg ikke kunne legge den vekk. 😉 Leste mest om sommeren, når jeg solte meg. Men nå soler jeg meg jo heller ikke lengre. Haha. Må visst legge inn noen “lestetimer”, innarbeide en ny vane, for å prøve å komme i gang igjen.

    4. Så flotte gaver 🙂 Jeg har fått en sånn bok, av Thoraldsdottir, som heter: “veien til lykke”. Den er nydelig. Jeg elsker tegningene og de små ordene til. Og bøkene hennes forteller litt mer om HENNE også, samtidig som de kan gi oss et lite spark eller løft 🙂 Herlig tannlege-gaven også da <3

    5. det var en rørende gave fra datteren din ja,og jeg er helt enige med deg og jeg sier det ofte til mine barn jeg,lov ikke barna noe du ikke kan gi dem :=)
      Kipt å bruke penger på krasjen da,skulle jammen på regninga selv han som stopper sånn rett etter han begynte å kjøre,noen sjåfører som ikke burde kjøre spør du meg

      1. Rørende gave ja. 🙂 Må nok legge denne sammen med smykkene mine.

        Ja, den kræsjen var kjip. Men det var jo min feil uansett hvordan en vrir og vrenger på det. Kjører en i noen bakfra så er det jo bare sånn. Vet ikke en gang om han hadde bremselys bak … jeg så ikke noen. Men det hjelper jo ikke det heller. Heldigvis hadde jeg ikke mye fart, var jo just starta, men jaggu ble det en del skade på bilen likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg