Bøker rett i søpla!

Se her ligger de. Alle bøkene. Tre store blå Ikea-poser med bøker. Rett i søpla. Og akkurat nå hører jeg søppelbilen er og tømmer … føles litt trist. Litt feil på en måte. Men tro meg, jeg har gjort alt som står i min makt for å bli kvitt dem uten å kaste.

Jeg har hatt annonser ute under gis vekk. Jeg har kontaktet gjenbruksbutikkene i nærheten. Ingen vil ha bøker. Ikke gratis, ikke en gang om de blir levert på døra. Så istedenfor å dra dem opp på loftet, der jeg sikkert har enda flere, har jeg nå kasta hele sulamitten. Det vil si, jeg har nok av bøker igjen. Kan ikke kaste alle på en gang. Noen av dem må jeg ruge litt på noen år til. Men jeg har jaffal begynt å slanke beholdningen.

Det eneste jeg ikke forsøkte var å legge dem i en kasse utenfor. Vær så snill – ta ei bok. Eller i et skap på garasjeveggen. Det har jeg sett andre plasser. Veldig kult. Men nå bor ikke vi i en vei der det er så alt for mye trafikk. Så det hadde vel ikke blitt den store pågangen der heller. Dessuten regner det jo alltid, så de hadde jo blitt megablaute om de ble stående/liggende utenfor over tid.

Bøker for mange tusen rett i dunken. Uff. Føles helt feil. Men om jeg noen gang skal få rydda her, så må jeg jo kaste ting. Selv om det sitter litt langt inne. Jeg har ikke tenkt å flytte med det første, så jeg trenger jo ikke rydde akkurat nå. Men det er litt greit å være forberedt, når den dagen kommer. For jeg ser jo hvor mye folk må kvitte seg med når de flytter fra hus til leilighet … og den dagen kommer vel hit også. Selv om det forhåpentligvis er veldig, veldig lenge til. Men da, når vi en gang kommer så langt, så skal det ikke være et loft her som er studd av ting som vi ikke har hatt fingrene i på årevis. Så det er den oversikten jeg holder på å få nå. Og da er det forbudt å dra ting opp på loftet selv om det ikke er plass her nede lengre.

Hadde jeg tenkt å lese de bøkene med det første? Nei … sannsynligvis aldri. Enten jeg vil innrømme det eller ikke, så har drømmemannen nesten rett i påstanden sin: Har jeg brukt for det? Nei. Kan jeg få penger for det? Nei. Da er det søpla neste. Han er ikke helt der at han gidder å gi vekk noe. For da må han jo gjøre en innsats for å bli kvitt det, uten å få noe igjen for det. Sånn gratisarbeid er ikke hans sterkeste side. Men til og med det forsøkte jeg før jeg kasta de.

Så jeg trenger kanskje ikke ha så dårlig samvittighet da? Hva hadde du gjort?

8 kommentarer
      1. Ja, jeg hadde jo mest lyst til å sette de opp en eller annen plass igjen. Men når jeg hadde tatt bryet med å sortere (har nemlig spart mange også, kan ikke kvitte meg med alt på en gang) så ble det også litt dumt. Og det nytter jo ikke å rydde om en bare flytter rundt på tingene heller. Blir ikke mindre ting på den måten.

    1. Kvitta meg med det meste av bøker Da vi flytta fra hus til leilighet ..Vi leverte bøker og mye annet til Marita Stiftelsen i Mjøndalen (bruktbutikk som går til inntekt for ett eller annet godt formål ) Hadde ikke di tatt i mot hadde det nok blitt kastet..man vil jo gjerne bli kvitt ting fortest mulig i en ryddeprossess.. Ønsker deg en fin desember 🌟💫

      1. Ja, det er jo det jeg tenker på. Når vi en gang skal flytte … hehe … har altså absolutt ikke noen planer om det. Men alle andre rundt oss flytter jo, så jeg ser jo hvor mye styr det er. Det er det jeg helst vil unngå, når tiden er moden. Ja, det er jo ikke noen vits i å rydde og la tingene bli stående i poser rundt om kring i huset. Eller på det fullstappa loftet. Bedre å få det vekk med en gang. Kan jo risikere at jeg ombestemmer meg også, og plukker dem opp igjen! Haha.

    2. Uffameg,, nei det er ikke like greit å kvitte seg med ting man ser en verdi i, når ingen andre ser det 🙂 Synd, men mye havner på søpla ….

    3. Min mann og jeg flyttet hjem fra Spania etter 13 år i utlendighet. Jeg hadde gitt bort både bøker og bokhyller før vi flyttet ned, men likevel var det veldig, veldig mange bøker i de spanske bokhyllene etter hvert. Noe ble gitt bort til sjømannskirken, noe ble gitt bort til den norske skolens bibliotek og resten gikk til et nyinnflyttet par, der fruen i huset var en ordentlig lesehest. Det skal også innrømmes at en del faglitteratur fra min manns samling (fra 70-tallet) gikk rett i søpla. Det var forgangen kunnskap, rett og slett.
      Nå har vi bare en liten bokhylle med et særdeles lite utvalg. Men det blir nok flere, skjønner du. Hvis jeg ikke gjør alvor av mine ambisjoner om å bli en flittig bibliotekvenn. Jeg synes du gjorde det eneste rette. Jeg er også sånn at jeg vil ta ryddejobben selv.

      1. Godt å høre! For jeg synes jo det var litt vel ille da søppelbilen kom. Men har mange igjen altså, både i hyllene her og der og på det overfylte loftet. Men de skal ned nå. Etterhvert.

        Så spennende å ha bodd i Spania, hva fikk dere hjem igjen nå da? Kunne tenke meg å bodd en plass der det var litt varmere enn her, sånn jevnt over, men kan nok ikke flytte fra barn og barnebarn. Selv om formen min er bedre i varmen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg