Barnebarn og pepperkakebakehelg

Høres flott ut, ikke sant? Jøss, nå har julebaksten begynt i det huset også lissom … Sannheten er vel mer den at nå er julebaksten over for i år. For dette er det jeg har bakt de siste årene nemlig. Pepperkaker, med ferdig deig fra IKEA, sammen med barnebarna.

Ikke sju sorter, men en. Til gjengjeld ble det en diger haug riktignok. Det blir gjerne det av fire, fem bokser deig. Til tross for at en del av den forsvant inn munnen til både den ene og den andre i løpet av seansen, før den hadde vært i nærheten av å likne en pepperkake. Baksten fikk ungene med seg hjem, så her i huset er det ikke en eneste pepperkake å oppdrive. Til og med lukten av jul er forsvunnet igjen. Dårlig med bilder ble det også av bakedagen vår. Men her kommer noen fra lufteturen vi hadde på søndag.

Vi har hatt de fem eldste barnebarna på overnatting. Fra lørdag til søndag. Det  har vært kjempekoselig, men i dag sliter jeg litt. Heldigvis er det nok forbigående som det pleier å være. Så om noen dager, når etterdønningene har lagt seg, kan jeg se tilbake på ei flott, litt kaotisk helg. Jeg håper ungene også sitter igjen med noen gode minner.

Det er ikke så ofte vi har alle på en gang. Men det er ikke så mye verre å gjøre det på denne måten. Sliten og litt uttafor blir jeg jo uansett etterpå. Jeg synes det er koselig at mine og drømmemannens barnebarn blir litt kjent med hverandre. Og jeg elsker jo å ha unger i huset, så et par, tre ganger i løpet av året er det helt greit å samle dem.

Noen langtur ble det ikke. Så mange har ikke vi plass til i bilen. Dermed ble det en av lekeparkene i nærområdet. For luft må en ha! Jaffal i følge denne kjærringa. Verken drømmemannen eller ungene ser ut til å lide av luftmangel etter et par dager inne. Men jeg er er av den oppfatning at alle må ut litt hver dag for å få frisk luft og klarne toppetasjen.

Søndag kom alle foreldrene til middag. Da den var over, og alle barna hadde fått hver sin julekalender, var morroa slutt for denne gang. Freden senket seg igjen i huset, Jonas fant endelig roen og det ble veldig stille. Nesten litt rart. Men skikkelig godt også.

Det var min helg. Håper du også har hatt det fint.

8 kommentarer
      1. Tusen takk. 🙂 Ja, det er blitt en flott bukett etterhvert. Ho minste mangler jo på bildet, og i juni kommer det enda en. Jeg skal blir farmor for aller første gang! Gleder meg.

    1. Det høres ut som en koselig, men slitsom helg! Du er flink som organiserer! Og jeg er enig med deg – frisk luft må til – hver dag! Klemmer <3

      1. Takk. Jeg liker jo utrolig godt å fylle huset med unger. Men liker ikke så godt dagene etterpå. Etterdønningene. Eller hva jeg skal kalle det.

    2. Hørtes veldig trivelig ut det der. Her var det julemesse, så jeg er også litt sliten i dag. Men med gode minner i hjertet, går det så fint så! Nyt dagen!

      1. Krysser fingrene for en greiere dag i morra! 🙂 Så dagen i dag var ikke så mye å nyte. Men det kommer forhåpentligvis bedre dager etter dette. Gøy med julemesse da. Fikk du solgt mye?

    3. Koselig med barnebarn , baking og tur :)) Ikke blitt noe julebakst her di siste åra..men hadde jeg hatt barnebarn hadde det nok blitt pepperkakebaking… Har et håp om å få laget noen krumkaker i år..mest for å ha litt å pusle med..men vi får se.. Funker fint med is og kjøpt kransekake i jula også :)) Fin ny uke videre til deg og dine <3

      1. Takk for det. 🙂 Ja, er mye som går greit, om en bare ikke sammenlikner med alt som var så fint og enkelt før i tia. Og det er jo der jeg sliter litt. Uka kan vel bare bli bedre etter denne dagen …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg