Badenymfe i solnedgang

Se så idyllisk da! En fantastisk solnedgang var det, selv om den kommer noen timer for tidlig etter min smak. Og med litt instrukser til drømmemannen fikk han endelig knipsa et perfekt bilde av kveldsbadinga mi. Jeg er så fornøyd!

I båthavna var det litt slush på vannskorpa. Men på badeplassen var det heldigvis ikke det. Er sikkert litt mer gjennomstrømninger der, men det kommer vel … Må bare innrømme det, jeg har aldri i mitt liv badet i så kaldt vann før.

Etter noen kjipe dager forandret det meste seg etter denne dukkerten. Tro det eller ei. Det er jo en grunn for at jeg bader i dette isvannet, ja, i går var det faktisk det. Isvann. Men likevel tok jeg en liten svømmetur. Og den gjorde som sagt underverker. Tror igrunnen jeg burde ha badet hver eneste morra, men det lar seg dessverre ikke gjennomføre. For det første fordi jeg ikke har bil, og for det andre fordi jeg ikke kan bade aleine. Eller, mannen bader jo ikke, men jeg må ha med meg noen i tilfelle det skjer noe.

Bare en gang uti i går. Men da jeg hadde fått på meg klærne igjen angret jeg litt på det. Så neste gang blir det nok to. Det gjelder å kle seg kjapt, så her er det ikke noe fomling med undertøy, bare rett inn i ei bukse som er vid og grei å få på beinene om de ikke er helt tørre. Og en lang ullgenser. Ullsokker, varm jakke og that’s it. Ulempen med fritthengene pupper er jo at en kan risikere å snuble i dem på vei tilbake til bilen, men enn så lenge har det også gått greit.

Leste en plass at isbadere ikke var blyge. Det var om å gjøre å få av seg det blaute badetøyet i full fart, og da nytta det ikke å stå der og tulle og forsøke å dekke seg til med et håndkle. Men så tøff er jeg altså ikke at jeg står der i nettoen! Derfor den lange ullgenseren, slik at badedrakta kan tas av og buksa på i rekordfart.

Vi hadde med bikkja. Så det ble en liten tur utpå fjellene her før vi gikk hjem. Og for et flott lys det var! Bare det er jo nok til å bli i godt humør av. Og i går fikk jeg jo med meg både soloppgangen og -nedgangen. Det er lenge siden det.

Foreløpig har jeg til gode å fryse etterpå. Enda det bare var 7 grader i lufta i går kveld. Men det blir en utrolig deilig prikking i hele meg etterpå. Tror dette får fart på blodomløpet og diverse andre omløp vi måtte ha i kroppen.

Og så den digge følelsen etterpå. Det er som å våkne opp av en skikkelig dyp søvn eller noe … med helt ny kropp og et helt annet syn på livet. Jeg føler meg glad og lykkelig og minst 10 kilo lettere. Merkelig at den vektnedgangen ikke synes for de rundt meg…

Den følelsen av velvære kan faktisk ikke beskrives med ord. Den må bare oppleves. Så det er bare å hoppe uti! Jeg er sikker på at du kommer til å få en skikkelig aha-opplevelse. Om jeg ikke hadde bada i går tror jeg faktisk ikke jeg hadde kommet meg avgårde i syforeninga. Så nå gjelder det å huske dette da, at hver gang jeg føler meg så zombie og halvdød er det bare å ta en dukkert. Og vips, så er livet hele annerledes, for en stund.

I dag føler jeg meg bedre enn på lenge. Sto opp en time før normalt og var ferdig med morraturen før jeg egentlig pleier å stå opp. Og nå sitter jeg her og tenker på alt jeg burde, skulle og må gjøre. Men enn så lenge har fornuften seiret. Kanskje klarer jeg å holde på denne formen noen dager til, om jeg ikke bruker opp det lille overskuddet jeg kjenner på nå sånn med en gang.

Det var det julebordet til lørdag vettu … og jeg skulle veldig gjerne ha følt meg sånn når jeg står opp før 6 for å rekke danskebåten den dagen. Bør vel i grunnen ta et nytt kveldsbad til fredag da. Slik at jeg i det minste har gjort alt jeg kan for å få denne turen vellykka for min del også. Akkurat nå gleder jeg meg faktisk litt. Det kan jo gå bra.

God torsdag folkens! Håper dagen bringer noe godt med seg til hver og en der ute.

6 kommentarer
    1. Nydelig kveldsbilder 😊 Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, at du er jammen tøff som bader på denne tiden av året også. Trodde kanskje at det ville forverre plagene dine jeg… Selv blir jeg nemlig veldig stiv og helt tappet for energi når kroppen min blir så kald.

      1. Ja, det trodde vel igrunnen jeg også. For jeg fungerer nok aller best om sommeren når det er godt og varmt. Men det skjer noe inni kroppen når en bader i så kaldt vann. Så det er nok ikke selve dukkinga som er cluet her. Men det som kommer etterpå. Prikkinga over alt, nesten som akupunktur, det får fart i blodomløpet og sikkert alt annet av omløp jeg har i kroppen. Og det er den virkninga som jeg synes er så deilig. I tillegg til at jeg blir veldig våken og opplagt. Men nå er jo jeg normalt ekstremt varm, det er en plage rett og slett. Jeg fryser bare når jeg er skikkelig utslitt og helt på felgen. Disse hete/svetteturene kommer også mye sjeldnere etter at jeg begynte med denne vinterbadinga. Godt for det meste altså! Du bør forsøke. 😉

    2. Så mange vakre bilder 🙂 Bada jo en gang hver mnd forrige vinter..og satser på det i år også..men mååå ikke bare om vi føler for det 🙂 Å dukke under går greit..det værste er å stå i kulda å tørke seg etterpå syns jeg..blir jo sååååå kald på beina..hehe.. Det gir en god mestringsfølelse ja.. moro å se deg “stupe “ut i det… Ønsker deg en fin dag videre <3

      1. Ja, liker den mestringsfølelsen! 🙂 Du (dere) er vel en av grunnene til at jeg ble litt bitt av denne basillen. 😀 Gøy er det, og når det i tillegg gir bedre dager så kan det jo nesten ikke bli bedre. Fin dag til deg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg