Annes gode melkekaker

Her kommer altså oppskriften på onsdagsbaksten her i huset. Jeg skjønner nå at de fleste av dere aldri har hørt om melkekaker før. Mulig det er det som kalles hvetekaker andre plasser i landet. Men nå vet ikke jeg helt hva en hvetekake er heller da.

Melkekaker er som STORE hveteboller. Med rosiner i. De er mye større en hveteboller, for disse skal skjæres som et brød, og serveres med smør og brunost. Det er iallefall slik de blir servert her i huset. Men syltetøy eller annet pålegg er sikkert greit det også.

Oppskriften fikk jeg av ei venninne for over 30 år siden. Og ho heter Anne, derav navnet. Jeg har det med å kalle oppskriftene opp etter de jeg har fått dem av. Da er de mye lettere å holde greie på.

Denne er superenkel, bare se her:

200 gram smør
smeltes i ei gryte, rør i
1 liter melk,
2 kopper sukker,
1 pakke rosiner.
Rør til sukkeret er oppløst.

Bland alt det tørre i bakebollen:
1600 gram hvetemel,
2 pakker tørrgjær,
ca. 1 ss kardemomme.

Tilsett melkeblandingen som har fått passe temperatur,
pluss 2 egg som er rørt sammen i en kopp på forhånd.E

Elt sammen til deigen slipper bollen.

Heves til dobbel størrelse. Jeg baker i en Tupperware bakebolle,
så når lokket popper opp så er deigen klar til utbaking.

Deigen deles i 9 emner om den skal brukes til melkekaker,
eller ca. 60 boller om du foretrekker det.

Etterhev i ca. 30 minutter.

Pensles med egg.
Stekes nest nederst i ovnen på 200 grader i ca. 15-20 minutter.

Kanskje noe for helgekosen? De er ypperlig å fryse, så her er det bare å bake mange.

 marit

12 kommentarer

Siste innlegg