Regn, løgner og mangel på julestemning

Litt julestemning har vi oppe i stua. Da de lyse gardinene ble skifta ut i forrige uke fikk stua en helt annen glød. Litt sånn juleglød, om en legger godviljen til. Og godviljen, den bør en være raus med! Ikke bare midt oppi julestria, men sånn jevnt over hele året.

Jeg er for å finne de beste egenskapene i alle rundt meg. Alle er vi forskjellige, og det er helt ok. Nettopp mangfoldet gjør livet spennende. Men det jeg ikke tåler er folk som lyver og omgår sannheten for å virke mer interessante. Eller hva det nå er som gjør at folk gjør seg til løgnere. Jeg er blitt lurt og løyet nok for i livet mitt, om jeg ikke bare skal sitte her og ta i mot slikt når jeg vet at det ikke stemmer.

Det er nemlig viktig å ikke være så full av goodwill at en fremstår som dum. Og iallefall ikke la alt forbigå i stillhet om du vet du blir løyet til rett i fleisen. Har ikke tenkt å si så mye mer om dette akkurat nå, bortsett fra at jeg er veldig skuffa over ei i omgangskretsen min. Og ja, jeg har sagt fra, etter å ha grublet i en uke på om jeg skulle gidde å ta det opp. Men om jeg ikke er mer verdt enn dette, så klarer jeg meg godt videre i livet uten henne. Det blir litt tomt, men ingen er vel egentlig helt uerstattelige. 

Jaggu fikk jeg ikke fatt i enda en ny adventsstake. Halv pris på Nille vettu, og da er det helt greit at denne sikkert minst er nummer 12 på disse 22 årene jeg har bodd i dette huset. Med litt dill fra den ene kassa med julepynt ble dette altså adventsstaken anno 2018 her hos oss. Kunne ganske sikkert gjort litt mer ut av den, men nå ble det som dette, og vi overlever sannsynligvis med god margin.

Trodde jeg. Helt til jeg kikket gjennom alle de flotte diy-stakene og -oppsatsene den ene etter den andre la ut på instagram i løpet av helga. For ikke å snakke om julekransene og -hjertene. Et plettfritt julehjem, uten både hybelkaniner, rot, leker eller ei eneste pute som står litt skeivt i sofaen. Det ser ut som om de bor i en interiørkatalog, og jeg lurer litt på om det alltid ser slik ut der. De har jo barn en del av dem, hvordan er det å vokse opp sånn tro? 

På loftet ligger sinnsykt mange nisser og annet julestæsj. Som sikkert finner veien ned i løpet av de neste to ukene. Sammen med juletreet. Juletreet vårt er nemlig av den typen en drar ned fra loftet, rister støvet av og plugger i kontakten. Og vipps – så var det klart. Eeeeeeh, nesten. Kulene og den øvrige pynten må jeg faktisk henge opp selv!

I kveld kommer sønnen hjem fra havet.  Trenger jeg si flere ganger at jeg gleder meg? 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

16 kommentarer
    1. Brit: Tusen takk. Ja, det står jaffal i stil her, om stilen er litt merkelig i forhold til de fleste andre. 😀 Helt enig med deg, sannheten er best. Uansett.

    2. Vera Lynn: Tusen takk. Synes det er mye brunt i denne stua, er litt lei av det. Skulle gjerne hatt nytt gulv for eksempel, men det er jo ikke akkurat billig!

      Det var ikke en løgn som hadde noe med meg å gjøre dette her, så sånn sett er det helt greit. Men løgner generelt kan jeg bare ikke noe med.

    3. Helene: Angrer jo litt for at jeg sa ifra. For det var ikke noe som gjaldt meg. Men jeg synes ærlighet er noe av det viktigste som fins, så jeg klarte jo ikke å holde kjeft. Går nok bra, enten på den ene eller andre måten.

    4. Eva: Vi er vel ikke uvenner. Og løgnene gjaldt ikke meg personlig. Men synes det er så irriterende å bli løyet til. Og når folk først ikke holder seg til sannheten så er det jo en fordel om de husker hva de sier, tenker jeg. Skulle nok helst ha holdt kjeft, men klarte jo ikke det …

    5. fruensvilje.blogg .no: Takk for fine ord, men plettfritt er det altså ikke. Men synes et hjem skal være slik at en ikke er redd for å bevege seg der. Det var fantastisk å få klemme litt på den sønnen min igjen.

    6. HeidiElise: Jeg har en litt rar smak .. henger meg visst ikke på hva som er in og slikt alle andre har. Men jeg liker det jo sånn. Fant et aldri så lite bruktkupp i dag også.

    7. karidansen: Takk. 🙂 Ja, er det noe vi har så er det god plass! Den løgnen var ikke noe jeg egentlig var involvert i, det var ikke med det gjalt. Men synes likevel det er ganske kjipt å sitte der og bli fortalt usannheter til. Ærlighet er noe av det viktigste som fins i et vennskap eller forhold eller hva det måtte være.

    8. Stua di var da både stilig og greit pyntet til advent.
      Jeg tolererer heller ikke løgn. Den som blir tatt i å ha løyet i meg, får høre det. Ungene er oppdratt til at samme hvor ille sannheten er, er det mye bedre å fortelle ting som det er til meg enn å bli tatt i en løgn.

    9. For en koselig og fin stue du har, som jeg gjerne skulle hatt litt av her hos meg. Selv har jeg store, sorte og tunge skinnsofaer som får det til å virke litt mørkt. Nå i jula derimot stasjer jeg opp med mye rødt, og da blir det litt bedre.
      Det å bli løyet for av noen som en omgås med er så trist og sårende. Ikke så lett å skvære opp, og noen ganger går det ikke heller. Selv ble jeg uvenn med en nabo som påsto at jeg hadde sagt ting jeg aldri hadde sagt, pluss en hel masse annet oppgulp. Det var ubehagelig, og siden han var så “hyggelig” var det ingen andre som trodde på det… Nå har han flyttet å vi slipper å se hverandre mer ;o))

    10. Ikke noe greit å oppleve at noen man har holdt nært seg, viser seg å være noe annet enn det man har trodd..og personlig synes jeg det er flott at du valgte å si ifra. Hvor veien videre går for forholdet dere i mellom, finner du nok snart ut av..bare hold hodet hevet og vit at du har all verdens rett til å verne om deg selv <3

    11. Leit når det blir uvennskap venner i mellom. Jeg har også opplevd det. Men heldigvis har vi forlengst skværet opp 🙂 Håper dere finner ut av det. Og om ikke, så finnes det sikkert flere venner i kretsen som er verdt å bruke tid og energi på 🙂
      Ja, de striglede julehjemmene lurer jeg også litt på…. Men tipper at det bare ble striglet til ære for fotoseansen. Her i huset er også adventsstaken funnet frem. Jeg har et julelysfat som jeg dekorerer med kubbelys og kunstige kvister og kongler 🙂 Enkelt og greit 🙂 Bruker ikke så mye penger på pynt og stæsj, for alt annet blir dyrt nok i jula.
      Juletreet kommer inn litt senere. Det er ferdig lyspyntet, så blir det vesla i huset som pynter resten tenker jeg 🙂 Bare kunstig juletre som duger her i huset 😀
      Julestemningen er ikke akkurat på topp her heller. Samme været, og det er helt normalt her. Koselig å være innendørs, for å si det sånn 🙂
      Kjekt at sønnen kommer hjem i kveld. Kos deg masse med den gleden <3

    12. veldig trist att en blir løyet til,godt du har sagt fra,men dere er voksne så sånn sett håper jeg dere greier å snakke dere ferdige med det og kunne omgås igjen videre :=) Nå synes jeg du har et vakkert hjem,ja det ser jo plettfritt ut hos deg også,da skulle du sett min stue hi hi ,for i vår stue lever vi så her er det aldrig striglet hi hi .
      Jeg henter også juletre fra loftet,men vi må sette på lysene selv,i fjor kjøpte vi nytt tre,det er så lite att vi nesten kunne sett den på en krakk hi hi ,vi har liten stue så treet blir mer enn stort nok for oss to voksne :=)kos deg ilag med sønnen din i kveld da

    13. Koselig stue du har😊. Hos meg må det eventuelt bli miniatyrjuletre, for noe annet har jeg ikke plass til! Vi kan bli skuffet over andre, men det går mest ut over oss sjøl om vi lar det få ta stor plass. Den eneste adferden vi til en viss grad kan styre er vår egen.Kanskje det går an å tenke at det er litt synd på den som lyver – og så riste det av seg og gå videre…Jeg vet at det er fort gjort å ta ting personlig for Det har jeg virkelig gjort til gagns mange ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg