Endelig frædda’

Og det har jeg jo forsåvidt. Men fri og fri er to helt forskjellige ting, skal jeg bare fortelle deg. Fri fra jobb, en ferie- eller avspaseringsdag, var helt topp. Likeså de helgene jeg ikke skulle på jobb. Men dagene mine nå, de likner ikke på en fridag en gang. Slike fridager jeg hadde tidligere, vel og merke. Da jeg fikk gjort alt jeg ikke hadde rukket de dagene jeg var på jobb, og det er mye når en jobber fullt. Åsså kunne jeg av og til bare slappe av, med god samvittighet. Bare nyte friheten. Selv om vi stort sett reiste vekk, på ferie, når vi hadde fri fra jobb begge to. Ferie hjemme har aldri vært mi greie. 

Det er ikke morro å gå hjemme og slenge hele tiden. Det er ensomt og kjedelig, og samvittigheten er så langt fra god som den kan være. Dessuten er det jo faktisk en grunn til at jeg ikke er på jobb. Har du tenkt på det, du som innimellom skulle ønske at du kunne bytte plass med meg? Du som drømmer om å kunne kose deg hjemme istedenfor å dra på jobb på morrakvisten?

Jeg har det rett og slett ikke noe bra. Jeg har vondt over alt. Som en influensa egentlig. Bare det at denne har vart i 8 år! Og det blir du sykt sliten av. Det kjennes ut som om jeg har betennelse i hvert eneste ledd i hele kroppen. Det er varmt og vondt. Til og med tennene verker. Dessuten har jeg en øresus som har overtatt hele hodet! Den er ekstrem for tia. Og da er vi i gang ser du! Verken i kroppen trigger tinnitusen, som igjen gjør at jeg blir enda mer sliten og får enda mer vondt. Og de siste dagene har jeg slitt med en hodeverk som ikke helt vil gi slipp. Føles som det bråker så mye i hodet mitt nå, at det er disse lydene som setter igang skallebanken. Noe som igjen gir meg stiv nakke og enda mer øresus og vondt i hodet … som igjen gjør at jeg blir enda mer sliten, om det i det hele tatt er mulig. Det er en skikkelig uheldig kombinasjon dette her.

Å være sliten på denne måten er veldig merkelig. For uansett hvor mye jeg hviler og sover så hjelper det ikke en dritt. Jeg våkner etter det som kan ha vært en god natts søvn, men likevel er jeg minst like sliten som da jeg la meg. Det er temmelig frustrerende å feile både det ene og det andre som det ikke er noen kur eller ei pille for. For det betyr jo bare at resten av livet faktisk blir som dette.

Dagene glir sammen og forsvinner uten at jeg føler jeg lever. Livet forsvinner mellom fingrene mine. Det bare suser forbi, og innimellom får jeg litt panikk. For at det plutselig skal være over, uten at jeg har klart å nyte de dagene jeg fikk.

Joda, jeg ønska nok at jeg kunne være hjemme jeg også mens jeg jobba fullt. Men da var det jo å være hjemme på de premissene som en hadde da. Være hjemme og samtidig være frisk og opplagt. Være hjemme for å rydde og gjøre reint litt. Eller bare for å kose seg sammen med noen andre mennesker. På kafe, konsert, en svipptur til Danmark. Jeg har full forståelse for at de som jobber fullt kan ønske seg en fridag innimellom. Men en fridag med denne kroppen og helsa … det tror jeg de færreste har lyst til å ha!

Fredagen starta seint her. Egentlig vet jeg ikke helt om jeg er kommet i gang enda, selv om vi har vært ute på en ekstrem sein morratur. Formen er elendig. Jeg burde nok ikke hatt alle de turene opp og ned på loftet i går … men stort sett er dessverre viljen mye bedre enn forstanden …

Jeg var som sagt på loftet, og altså ikke i kjelleren. 😉 Til tross for lekkasjen som plutselig dukka opp her. Jeg fant frem julestjernene og fikk hengt de opp i vinduet. Tre stykker. Det er så fint atte. Dette er vel den eneste pynten jeg ikke har lyst til å fjerne rett etter jul. For min del kunne de ha hengt der helt frem til påske og vel så det. Men da hadde jeg vel blitt tvangsinnlagt en plass …

Fant mye rart på det loftet gitt. Masse gardiner blant annet, og noen av dem var den ene dattera og henta i går kveld. Både julegardiner og hvite gardiner til hele stua. Så det var jo greit, for oss begge to. Jeg fikk også skifta gardiner i vår stue. Men mangler kappe til to små vinduer over sofaen. Tror det får forbli gardinløst til de vanlige gardinene skal opp igjen. Jeg synes det ble helt greit bart også.

For min del trenger jeg egentlig ikke gardiner. Vi trekker aldri for, da får jeg nemlig helt klaustrofobi. Er ikke vant til det, å stenge meg inne på den måten. Ingen kan glo rett inn, og de som kanskje får et lite glimt skal få lov til å ha det i fred, hvis det gjør dagen deres bedre. Jeg er grei sånn.

God frædda’ da. ♥ Jeg gleder meg til helg sammen med drømmemannen, selv om formen er langt under nullpunktet akkurat nå. Denne helga har vi ingen planer, og det er helt ok. Det er mulig han ønsker seg noe helt annet enn ei helg sammen med denne kjærringa … og det er jo også en frykt jeg lever med. Kommer han til å finne seg noe mindre sykelig, ei yngre og mer opplagt dame snart? For hvor gøy er egentlig dette livet for den andre i forholdet som ikke feiler noe …

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

16 kommentarer
    1. Siv Svanem: Ja, prøver, men det er ikke lett … hadde vært mye bedre om alt syntes utenpå. Men det er ikke sikkert jeg hadde hatt lyst til å vise meg offentlig da. Og det er vel hakket verre …

    2. Brit: Det er veldig mange som ikke forstår det! Og de er flinke til å si ifra også! Håper det går bra med deg. “Vært flink lenge” … det er farlig det! 😉 For plutselig kommer en dag der det ikke er du som bestemmer lengre …

    3. fruensvilje.blogg .no: Hangler og går. Men får unna litt hver dag, sånn før det eventuelt smeller skikkelig … de siste ukene har ikke vært gode, så et eller annet er det som skjer her. Så nå er jeg snart helt ferdig med julegavene, bare tre stykker igjen!

    4. wenchepia: Ja tenk det. Eller jobbe overtid for å få mer ferie, for lønna jeg hadde var god nok til at vi kunne dra både hit og dit. Aap derimot … Nei, jeg kan ikke forstå de som velger dette her! Må isåfall være noen som faktisk ikke gidder å jobbe, og da er det vel greit med aap, for det er jo bedre enn ikkeno’ for folk som aldri har jobba vel og merke.

    5. Magnhild: Stamina kom jo frem til at det ikke var noen restarbeidsevne igjen her. I mai. Men nav somler og somler … så det ender vel med at jeg må ha en ny vurdering til sommeren igjen!

      Er inne i en litt klein periode nå. Men prøver bare å overse det. For jeg har litt jeg må få unna før det smeller.

    6. MJmettejosteinsdatter: Dårlig med pynt ute her enda .. men kommer nok. Men i dag har jeg gjort en innsats for å få i hus de fleste julegavene. Så nå mangler vi bare tre stykker! Og to av de vet vi hva vi skal kjøpe …
      Så nå kan jeg bare bli liggende. Hehe.

    7. Du må prøve å ikke tenke for mye på hva andre tenker og tror. Jeg ser ut som en Sundareklame, men er ikke frisk. Bare du vet helt hvordan det er.

    8. Det er forskjell på å ha fri og å være hjemme fordi man er syk. Det håper jeg de fleste forstår. Det og alltid ha vondt, leve med smerter, tror jeg ingen som ikke gjør det helt kan sette seg inn i. Det er jo ikke bare det at det er vondt, altså selve smerten, men det er så utrolig slitsomt å ha vondt hele tiden, ikke ha noen pauser fra smertene.
      I dag måtte jeg kaste inn håndkle og bli hjemme. Rygg og bein verka som besatt, og jeg hadde ikke overskudd til å presse meg gjennom nok en arbeidsdag. Føltes litt som et nederlag. Jeg har vært så flink så lenge.
      Og du – Drømmemannen er sikkert fornøyd med Drømmedama selv om hu ikke er i form

    9. jeg er en av dem som skjønner deg 100 % vi er der både du og jeg ,litt forskjell er det med oss,samtidig som att det er det samme :=) nå er min dag ferdige,vanlig fredagsvask er tatt og julelysa er hengt opp både inne og ute,skallebanken har dukket opp og den kommer fra nakken,ikke ofte jeg kjenner på den etter att jeg fikk opperert nakken,men innimellom ,så nå setter iallefall jeg meg ned og tar helg :=) ha en fin dag videre om du greier det

    10. Skjønner hvordan du har det ja… blir sur på de som kommer med kommentarer som “du har jo ferie hele året” osv… og tenk,enn om vi kunne som de som jobber overtid for å tjene litt ekstra til jul,vært litt mer syk én dag og fått litt lønnsforhøyelse:))))
      Ha en god fredag videre og god helg <3

    11. Forstår veldig godt hvordan du har det, og det er pyton.
      Jeg har litt restarbeidsevne fortsatt , og klarer såvidt tre dager jobb pr uke. Denne uka ble det en dag ekstra pga kurs, det merkes. Har følelsen av å ha vært på en skikkelig fyllekule i går. Det verker fra hode til fot, magen krangler, og rommet roterer når jeg sitter stille.
      Dagen skal brukes til å få gjort det mest nødvendige i huset, og kanskje lete etter adventstjerner i kjellerboden. Ellers blir det en meget rolig dag på meg også. Mannen har fri i dag så da kan han ta seg av alle praktiske ting jeg ikke orker.
      God helg, håper morgendagen blir litt bedre.

    12. Jeg elsker å pynte til til. Så nå har noen julegardiner kommet opp. Stjernene er på plass og det samme med utelys og adventsstaker. Så pynter og vasker jeg innimellom – helt frem til jul 🙂 Eller sånn midt i desember er jeg ferdig og mangler da bare juletreet som kommer inn dagen før dagen før dagen 😀
      Vi er fulltidsansatt i egen kropp og helse, Marit. Ingen forstår det før de er der selv, og det er jo noe vi ikke ønsker for noen. Det er et slit uten like å holde hode opp og føtene ned til tider…………..
      Ønsker deg en super dag og helg!!
      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg