Barnebarn og pepperkakebaking

Det er mandag, og helga er definitivt over. Etterdønningene derimot, de kommer jeg vel til å kjenne på noen dager til … Jeg er sliten, har tinnitus som buldrer i hele hodet, hodeverk, tannverk og influensasmerter i hele kroppen. Det er dagen derpå. Verre enn noen fyllesyke jeg har hatt i hele mitt liv. Men denne ganga var det verdt det!

Mitt mellomste barnebarn kom allerede på fredag. Mora skulle på tur til Danmark med jobb, så det var avtalt for lenge siden at ho skulle være hos oss. Dermed fant jeg ut at vi likegodt kunne ha de andre også. Minus minstesnuppa på to og et halvt, for ho krever litt mye oppmerksomhet innimellom. Eller krever og krever, jeg gir ho det kanskje helt frivillig, og dermed blir det mindre på de andre fire. Så denne ganga var ho rett og slett ikke invitert. Og det har jeg selvsagt skrekkelig dårlig samvittighet for … Bortsett fra det, så har vi hatt ei helt fantastisk helg!

Emily, som kom dagen før de andre, måtte jo være med på morraturen på lørdag. Ho var kjempestolt som fikk leie Jonas hele runda, helt aleine. Vi var så tidlig ute, at alle de andre sov, fant ho ut. Og det var sikkert like greit, for om det hadde kommet andre hunder så tror jeg nok matmor måtte ha grepet inn litt her. Ho er utrolig sprek denne jenta, liker å gå tur.

Resten av flokken henta vi lørdag formiddag. De siste årene har vi kjøpt julekalendere til dem. Lego og slike litt dyre greier. Og da vi skulle ha dem med ut i år kunne de plukke hva de ville av kalendere. Men tror du ikke tre av dem valgte de billigste vi fant? Sjokoladekalendere fra Nille og godterikalender fra Haribo. Det etter å ha vært innom alle butikkene i hele Kvadraturen som muligens kunne ha noe annet enn det vi fant i forrige butikk. Mulig de bare var drittlei butikker da, og bare tok noe. Men jeg tror de ombestemte seg minst to ganger hver, før vi fikk betalt det vi skulle. Stakkars ekspeditør. Ho var lettere forvirra da vi gikk ut derfra, men heldigvis tok ho det med et smil … og var sikkert sjeleglad for at ho ikke hadde fire unger! 

Siden kalenderne ble så mye billigere enn vi hadde sett for oss, tok vi lunsjen på kafe. Der ble det også fritt valg. Vi er jo tross alt bare besteforeldrene, og da er det lov å ikke bare tenke sunt og fornuftig hele tiden. Da skal de liksom skjemmes bort litt, og ha litt andre goder enn hjemme. Marie, som er ekstremt glad i godis og kake ville aller helt ha ei hel kake fra nederste hylle i kakedisken. Men da måtte vi knipe inn litt på begrepet fritt valg altså. Så det ble bare et kakestykke på hver! Filip på 8, valgte samme kake som søstera. Emily tok en kanelsnurr, og kusine Adriana på 10 ville ha et veldig grovt rundstykke med ost og skinke. For det hadde vi spist før her, og det var kjempegodt. 

Etter noen timer i byen var det hjem til pepperkakebakinga. Også det gikk utrolig greit for seg. Litt kjevlehjelp trengte de innimellom, men stort sett gikk det på skinner. Tre hele stekebrett hver laget de, og da kakene var godt avkjølt etter noen timer, fikk de stable de i hver sin kakeboks som de kunne ta med hjem. Det ble også en liten boks til Savanna som ikke hadde fått lov å komme denne helga. Og bittelitt til oss. Kjenner jeg meg selv rett så er nok de forsvunnet i løpet av et par dager. 

Tidlig søndag kveld. Den turglade femåringen er levert mamma’n og jeg er på vei hjem. Da vi skulle sette oss i bilen for å kjøre henne hjem spurte ho om vi heller kunne gå. Så da gjorde vi det! Det er 1,4 kilometer og tar ca. 20 minutter å spasere. Litt lengre tid når ho er med, for vi dansa og sang litt på veien. Balanserte på den ene kanten etter den andre. Kikka litt ekstra godt på de husene som allerede har fått opp julepynten i vinduene og utenfor. Ei koselig avslutning på helga altså.

Jeg føler meg veldig heldig som har alle disse barnebarna. Og jeg skulle gjerne ha tilbragt enda mer tid sammen med dem enn det vi gjør. Bare så synd at det tapper meg så for energi. Men akkurat denne energityven kan jeg leve med, selv om det irriterer meg noe sykt når jeg sitter her etterpå og ikke orker noe som helst. For jeg vil være en del av livene deres. En del av oppveksten deres. Et godt minne når den tiden kommer. Jeg vil ikke være som min egen mor, som var ferdig med barn da vi ble voksne. Som egentlig ikke var så interessert i å bli bestemor. Noe jeg tror ho angret på den siste jula da ho lå på sykehuset … men da var det faktisk for seint! Mine barn har aldri hatt besteforeldre som var der da de var små, og det er egentlig kjempe trist. 

I dag gleder jeg meg bare til det skal bli kveld. Slik at jeg kan legge meg godt under dyna og prøve å sove av meg dette her. Så blir sikkert tirsdagen litt bedre enn mandagen. Og snart er jeg tilbake på normalen igjen. Og det kommer til å vare helt til neste gang det skal skje et eller annet … 

God uke folkens! ♥

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

12 kommentarer
    1. Brit: Det er kjempekoselig å finne på noe innimellom. Trenger ikke være så mye som denne helga, men nå ble det bare sånn denne ganga.

    2. Det var sikkert kjempekoselig, ser sånn ut. De koser seg. Og det at du får så fine minner er jo fint å ha til de dagene du IKKE orker 🙂

    3. karidansen: Var det jeg også tenke, spesielt godt for storesøstera på 10 å være uten lillesøstera av og til. For ho er skikkelig hønemor og passer på den lille som om ho skulle vært mora. Og av og til er det godt å bare være barn selv, til tross for at en er ti år og føler seg kjempevoksen innimellom.

    4. fruensvilje.blogg .no: Til neste år får ho heller være med i fellesskapet. Da er ho litt større. Det er faktisk lettere å ha alle på en gang, enn bare en. Og de går veldig greit sammen. Dessuten er vi jo to om det.

    5. Eva: Det er fantastisk å være mormor/bestemor. Vi har jo fem til sammen, drømmemannen og jeg. 2, 5, 5, 8 og 10 år. Tre er mine, to er hans. Men faktisk er det nesten bedre å ha alle her enn bare en. Og så er jeg jo ikke aleine om det da, han kalles ikke drømmemannen for ingenting! 😉

    6. Det enkle er ofte det beste, og så ble det kake OGSÅ! Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet overfor den minste. De helt små krever oppmerksomhet på en litt annen måte, og det er godt for de større ungene å få oppmerksomhet på sine premisser i blant. En annen gang er det veslesnuppas tur. Så er det bra at du ser verdien i det og gjør det, sjøl om formen er laber “Dagen Derpå”! 🙂

    7. Du er jammen god som fikk gjort så mye med den store flokken <3
      Jeg gleder meg til den dagen jeg selv blir bestemor, hvis jeg er så heldig da 🙂 For jeg minnes så godt mine egne besteforeldre, og hvor kjekt det alltid var hos dem. Og sånn skal det bli her hos meg også <3 Men det med energien, det gruer jeg jo for. Jeg vet at det vil bli ekstremt krevende.
      Det er nok uansett lenge til enda, til den dagen skulle komme.
      Herlig helg har du jammen hatt, og det er så leit at du betaler for det nå. Uansett, god bedring, og ta godt vare på deg selv <3

    8. Så koselig det hørtes ut med barnebarn på besøk. Sånn kos skal det være hos besteforeldre. Men skjønner godt at det krever energi. Har barn selv og 2 bonus barn så kjenner til at det er energikrevende til tider😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg