Etterdønninger er noen kjipe greier

Jeg er jo litt merkelig skrudd sammen der. Når jeg har slutta i en jobb, og det har jo ikke skjedd så mange ganger i mitt liv, så kutter jeg ut alt derfra. Folkene, avisen (jeg leser ikke regionavisen vår en gang), og alt som kan minne meg om livet mitt der. For det er bare vondt. Slik ble det på de andre små vikariatene jeg hadde etter at jeg fikk sluttpakke også. Jeg er ferdig med den plassen når jeg går ut døra for siste gang. Vet ikke helt hvorfor, det er bare blitt sånn. Lurt er det jo selvsagt ikke, for da står jeg jo der helt aleine – igjen. Uten noen fortid, og uten noen tilhørighet til noe som helst.

Bekymringene angående kollegaen kunne jeg latt ligge. Det var så koselig! Skulle nesten tro vi hadde hatt jevnlig kontakt hele tiden. Men vi hadde en helt spesiell kjemi helt fra første dag jeg var i den avdelinga. Noe jeg aldri har kjent på tidligere. På en måte var det som om vi hadde vært barndomsvenninner og hengt sammen som erteris hele livet.

Vi ble sittende og skravle i fire hele timer! Med masse folk rundt oss, mye surr og alt for mange stemmer for min del. Noe som ikke er bra i det hele tatt. Må jo konsentrere meg noe sykt for å få med meg det som blir sagt til meg. Jeg bruker alle sanser jeg har for å kompensere for at tinnitusen gjør at jeg hører litt kleint i slike settinger. Helt ubevisse da, og i følge tinnituslegen min så skjer det helt automatisk. Det er ikke noe jeg kan skru av og på. Så det gikk jo selvsagt galt da vettu. Jo lengre vi satt jo vondere fikk jeg i skuldrene, nakken og etterhvert hodet. Og der er jeg fortsatt. Det er skrekkelig lenge siden jeg har følt meg så elendig, men så er det skrekkelig lenge siden jeg har vært ute på den måten også da.

Akkurat på onsdag var det verdt det. Vi kommer definitivt til å gjenta det, og vi lovet hverandre at det ikke måtte gå så lang tid til neste gang. Og det har faktisk jeg tenkt å følge opp. Men mulig vi må holde oss unna restaurantene og heller møtes hjemme hos en av oss. 

Det skal ikke være lett!! Noen ganger tenker jeg at jeg bare skulle holdt meg her hjemme, aleine, hele tiden. Resten av livet. For det er nemlig da jeg fungerer best. Det er da jeg har minst vondt og er mest opplagt. Hehe. Kanskje ikke så rart, når jeg ikke gjør noe, eller blir eksponert for andre lyder enn snorkinga til bikkja og susinga på varmepumpa. For den der radioen jeg skulle lytte til, det er ikke så ofte jeg makter det heller, selv om tinnituslegen sa jeg burde …

Det er vel en ganske normalt reaksjon å holde seg unna ting som en blir sykere av. Så fort jeg tror jeg kan leve som andre friske mennesker, så blir jeg straffa i dagevis etterpå. Det er ikke en gang likevekt på de to vektskålene. Hadde det enda vært slik at “morroa” i ettertid veide opp for etterdønningene. Da hadde det jo vært helt overkommelig egentlig, og verdt å utsette seg for noen energityver i ny og ne. Men når ulempene er så mye tyngre, da har jeg litt problemer med å se fordelene. Hvordan dette beriker livet mitt i positiv retning.

Vi har riktignok kommet oss ut på morraturene likevel. I går var vi veldig tidligere, faktisk rett etter 7, for da fikk jeg ikke sove. I dag sovna jeg i 6-tia så turen ble ikke før 9.30. Formiddagstur altså. Men bikkja er fornøyd han. Han er ikke av den typen som står ved døra og holder på å tisse på seg når matmor kommer dinglende ut av senga. Han er en skikkelig bedagelig hund som ikke har hastverk med å stå opp. Dessuten er han utstyrt med festblære, og tisser ikke før vi har gått en god stund. Til og med da klarer han å porsjonere det ut, slik at han kan tisse på alle de andre plassene der andre hunder har tisset. Det vil si, han snuser noe fælt før han bestemmer seg for å etterlate noen dråper han også, så det er nok bare til spesielt utvalgte dette her. Kanskje de som går med hodet eller halen litt for høyt når vi møter de, de tøffe han ikke liker i det hele tatt. Han er litt rar, den godeste Jonasen vår.

Jeg er stolt over at jeg klarer å starte dagen med en tur. Til tross for at formen noen ganger har vært forferdelig. Tur er ikke det første jeg har tenkt på egentlig. Eller, egentlig er det jo det, men kanskje mer i en form som “åååh, i dag orker jeg ikke dette … skal vi gidde? “ Likevel går vi. Helt uavhengig av været ute og formen til kjærringa. Til tross for at jeg verken orker eller har lyst. Sta som et esel er det noe som heter. Sta som en leonberger kunne det like gjerne vært. Men om du ikke har kjennskap til den rasen, så tror jeg ikke du aner hva jeg snakker om, for det er faktisk helt ekstremt.

Det er Black Friday både her og der. Jeg har ikke tenkt meg noen plass, om jeg så kunne fått alle julegavene gratis så hadde du ikke fått meg til å oppsøke en butikk i dag. Stå i kø med hundrevis av shoppegale kjærringer rundt meg. Nei takk! Men jeg skal hente et par barnebarn i barnehagen, og ho ene pluss tre andre, skal tilbringe deler av helga hos oss. Vi har lånt dem. Alle bortsett fra to-åringen. Har litt dårlig samvittighet for det selvfølgelig, men føler ho trenger så mye oppmerksomhet og hjelp at det kommer til å gå ut over de andre akkurat denne ganga. Til neste år blir ho sikkert med ho også. 

Derfor er det ikke Black Friday inne i hodet mitt altså. Selv om jeg egentlig bare vil grave meg ned og komme frem igjen når jeg ikke har vondt og føler meg opplagt og fin. Forresten så er det jo godt jeg ikke gjør det, for da tror jeg nesten ikke jeg hadde kommet tilbake. Vondt er det jo hele tiden. Over alt. Noen ganger litt mer enn andre ganger. Men jeg har smerter nok for en hel liten by her akkurat nå. Så om noen føler de vil kjenne på hvordan det kan være, så er det bare å ta kontakt i innboksen, så mailer jeg over litt til deg. Må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det først … men det går sikkert bra. Det meste er jo blitt så enkelt og greit med all denne teknologien vi har i dag. 

Men vi har en plan for helga. Og den har jeg gledet meg veldig til. Så jeg nekter å la elendigheten sette en stopper for den. Her er det jeg som bestemmer, og jeg har tenkt å være oppegående til søndag kveld jaffal. Da kan jeg heller ta det med ro et par dager i neste uke, jeg skal til og med gå med på noen timer i horisontalen midt på dagen om det er det som må til.

Bare ikke akkurat nå … Har forsøkt å forhandle med Mr. Fibromyalgi, men han svarer ikke. Og det er jo typisk! Det er faktisk like vanskelig å få et svar derfra, som det er å få et fra nav … og da er det ille da! Det er da denne staheten er fin å ha. Det er greit å gi slipp litt innimellom, kjenne på frustrasjonen, irritasjonen, sinnet, grine litt til og med – men for all del hold ut, og gi aldri opp!

God helg til deg. ♥ Håper black bare beskriver shoppegildet og ikke resten av helga di. Er du virkelig en av de som skal på shopping forresten? Er det julegaver, eller noe du trenger og har ventet med å kjøpe til alle disse ekstreme tilbudene kommer? Lykke til i så fall. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

18 kommentarer
    1. Vera Lynn: Koselig å ha kontakt med en da, og da er det nok et vennskap som er verdt å ta vare på. Mye bedre det, enn en hel haug som ikke egentlig bryr seg. Jeg hadde jo vært i samme jobb i nesten 20 år, og det jeg hadde etterpå var jo kun vikariater. Er jo omtrent ingen som får fast jobb nå lengre!

      Sier veldig ofte nei jeg også, men helst ikke til barn og barnebarn! <3

    2. frodith: Her tror jeg de sto i kø før butikkene åpnet, og STORMET inn da de slapp til. Skrekk og gru!

      Føler ikke at jeg er så aktiv, for når jeg gjør noe utforbi huset så gjør jeg jo ingenting av det dagligdagse … rengjøring, matlaging … noe går det jo ut over. Dessverre.

    3. Brit: Hørtes fornuftig ut!

      Ja, det var en koselig ettermiddag. Og helga har også vært koselig. Så nå er det kos – etterdønninger – kos … og litt flere dager til det som er det minst koseligste; komme seg etter å ha hatt det fint. Ganske irriterende egentlig.

    4. annebe: Rolige kafeer finnes nok ikke. Ikke i den kategorien “rolig” det må være for min del jaffal. Jeg trenger nok et rom for meg selv! 🙂

    5. Magnhild: Tusen takk. Barnebarn og helg er flott. Men den kombinasjonen med fibro og tinnitus skulle ikke vært lovlig. Det ene trigger det andre, det er kjempeslitsomt!

    6. HeidiElise: Takk, takk. Helga ble helt flott den. Tinnitus og fibro er en skikkelig dårlig kombinasjon. Har hatt tinnitus i over 20 år, men etter fibroen kom har det blitt helt forferdelig.

    7. Jeg har ikke noe erfaring med å legge arbeidsplasser bak meg, for jeg har vært i samme firmaet helt fra jeg begynte å jobbe som 16 åring. Jeg har derimot sagt farvel til en del kolleger, og vi har lovet hverandre at vi skal holde kontakten. Sånn har det dessverre ikke blitt. Den eneste av tidligere kolleger jeg har kontakt med er Terje, og det er et vennskap jeg verdsetter høyt ;o))
      Kjenner meg igjen at det straffer seg å tro at man er som andre… Derfor sier jeg ofte nei, for jeg vet hva som kommer ;o))

    8. Jeg kjøpte veske til mamma (Hun har bursdag) og pysj til meg selv klokka 07.30 i går. Det var ingen i butikkene nesten 🙂 Du er mer aktiv enn meg innimellom, så det er tydelig du ikke gir deg 🙂 Bra det 🙂

    9. Så flott at du hadde det kos med den tidligere kollegaen din.
      Blakke-fredag er ikke noe for meg. Jeg liker ikke kaos og masse stressa folk. tok en lang tur med hundene etter jobb i stedet.

    10. Koselig at du og den tidligere kollegaen hadde det hyggelig..vet du ikke om en roligere kafè/spisested dere kan møtes neste gang…og avslutte før du er helt “oppbrukt”.. 🙂 Ikke vært innom så mye som en butikk i dag.. stress og mye folk holder jeg meg unna så sant det er mulig .. Kos deg med helg og barnebarn <3<3

    11. Tinnitus/ nedsatt hørsel og fibromyalgi er en dårlig kombinasjon. Begge deler er med på å tappe energilagrene, fordi vi bruker mye krefter på å oppfatte hva som blir sagt. Jeg har ikke tinnitus, men ganske redusert hørsel og kjenner hvordan jeg må konsentrere meg for å oppfatte hva folk sier til meg.
      Fibroen nytter det ikke å forhandle med, den lever sitt eget liv og vandrer rundt i kroppen og gnager og skjærer i muskler og ledd. Stjeler nattesøvnen gjør den også, riktig ugrei type synes jeg.
      God helg med barnebarna

    12. Ingen black fridayhandling på meg nei. Ikke innom annet enn Kiwi i dag. Litt mat til helga må vi jo ha 😉
      Leit at du sliter sånn med tinnitus m.m. Kjenner det igjen for mannen min sliter også når det er mye folk og snakking.
      Har tinnitus selv, men på en litt annen måte.
      Ønsker deg en god helg!<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg