Mange planer og dårlig samvittighet

Det er skikkelig vanskelig å finne den gyldne middelvei altså. Både når det gjelder aktiviteter og det å omgås andre mennesker. Det skal være sånn akkurat passe vettu. Nok til å få godt humør, men ikke så mye at jeg blir helt utmatta. Det er sinnsykt vanskelig å prioritere! Jeg må jo bare innrømme at sånne daglige gjøremål, hjemlige sysler, har blitt lagt på hylla fordi jeg har valgt andre koseligere ting istedefor. I det siste har jeg vært en skikkelig egoist, og det har jeg litt dårlig samvittighet for. 

Men hva er verst å være i hus med? Ei deppa, lei kjærring som går rundt og tørker støv og bretter tøy, eller ei som har tilbragt litt tid med noen andre mennesker i løpet av dagen og egentlig er ganske blid og fornøyd når kvelden kommer? 

I slutten av forrige uke fikk jeg høre at det var så godt å se at jeg smilte igjen. Sånn ordentlig. Sånn med øynene og hele meg. Og da tenker jeg at den der tøyhaugen som bare ligger der og venter på å bli brettet kanskje likegodt kan ligge litt til. For ikke å snakke om alle vinduene som ikke har blitt vasket siden i vår en gang. Men innen jula er her skal du ikke se bort i fra at både tøyet og dritten på vinduene er borte …

Vettu, jeg har minst en master i dårlig samvittighet jeg! Og det er sannsynligvis en master som er veldig kjønnsrelatert. Faktisk tror jeg ikke menn gidder tenke på den der en gang. For min del går det nesten ikke en dag uten at jeg har dårlig samvittighet for et eller annet. Fordi jeg føler jeg ikke strekker til. Ikke gjør ting godt nok. Ikke gjør nok. Dette har fulgt meg siden barneårene. Altså det er ikke noe nytt som er tilkommet etter at jeg slutta å jobbe. Men det har dukket opp enda litt flere ting jeg kan ha dårlig samvittighet for nå. Som det at lønna kommer fra nav, og at jeg ikke jobber for å fortjene den. Som om jeg ikke hadde nok allerede …

Håper du har fått en flott start på den nye uka. Som du ser av bildet over er det kommet to ting jeg forbinder med jul inn i stua her. Begge deler er noe jeg har fått av syforeningsvenninner. Koselig, ikke sant? Ute er det kaldt og litt snø i lufta, og det har det vært i hele dag. Så nå var det like før jeg kjente på noe som liknet julestemning her gitt. Såpass at jeg snart skal begynne å tenke julegaver. Er ikke noe gøy å fyke rundt de tre siste dagene for å hanke inn disse. Da blir det jo bare stress.

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

18 kommentarer
    1. annebe: Ja, det er jo mye det jeg også gjør. Men sitter fortsatt en del uten å gjøre så mye. I dag har jeg shoppa et par gaver på nettet.

    2. pensjonistgunna: Ingen som roter her lengre. sånn i hverdagen. Bare det nyvaska tøyet som innimellom blir liggende litt for lenge. På soverommet. Og der er det jo bare vi som ser det.

    3. fruensvilje.blogg .no: Det er akkurat det legen min også sa. Kos deg når du kan, støvet og alle tingene du føler du må gjøre forsvinner ikke … Blir mye dritt i huset etter bikkja vettu. Ikke vi som søler sånn. 😉

    4. frodith: Joda, han fikk med seg at tøyet lå der. For det ble så tomt i skapet hans. 😉 Men nå er det fylt opp igjen. Og det var ikke så mye som jeg trodde til å begynne med. Tok ikke så lang tid lissom. Så var litt egoist i dag også jeg.

    5. Rita: Ja, den der kjenner jeg godt igjen. Dårlig samvittighet for at jeg er syk. Gjett om jeg har grubla og grubla på om det var noe jeg kunne ha gjort annerledes for å ikke bli sittende her … Har ikke funnet noe svar.

    6. Helene: Ja, du har kanskje rett der. Mulig jeg sliter sånn med dette fordi jeg før gjorde og rakk over ALT. Uten å være trøtt og sliten. Hehe. Men det er lenge, lenge siden det! 😀

    7. Når en er syk og ikke har energi til alt, må en prioritere.
      Prioriterer du ting som bare tapper deg for energi, blir du bare mer syk.
      Prioriterer du ting som får deg til å smile med øynene, er det ting som gir energi.. Så fortsett de riktige prioriteringene. Og prioriter vekk den dårlige samvittigheten..

    8. Ja kjenner meg igjen med det der å ha dårlig samvittighet for at man ikke strekker til..men merkelig nok, er det vel bare vi selv som ser – og henger oss opp i hvor mye som IKKE blir gjort..tenk om vi var like flinke til å se det man faktisk gjør i løpet av en dag..en uke..en måned..eller år. Du gjør gjør definitivt nok i massevis – så vær egoistisk med god samvittighet..og fortsett å smil <3 Klemmerz

    9. Hihi, tror jeg har en master jeg også….. er nok en sånn damegreie det der… Men – enig med du – mye bedre med ei glad kjerring som har vært litt ute, enn ei gretten ei som går rundt hjemme og gnur! Klemmer <3

    10. Vi kvinner er født med dårlig samvittighet tror jeg. Har vi ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, så lager vi oss dårlig samvittighet. Det er underlig at vi er skrudd sammen slik. Jeg har til og med dårlig samvittighet for at jeg er syk. Tenk at man skal ha dårlig samvittighet for noe som man ikke kan noe for, helt utrolig.

    11. Jeg må bare si at har du vasket vinduer i ÅR så trengs det jammen ikke mer før til våren igjen. OG jeg skal vedde HUET mitt på at drømmemannen aner ikke at noe skulle vært brettet…Og når han eventuelt finner det ut, så kan han brette det han 😀 Lover deg han liker bedre blid kone 😀 Bare være egoist, det trenger du. Jeg har NULL problemer med å lukke igjen gardinene for å slippe se de møkkete vinduene 😉 Mye hyggeligere å gå på kafe eller møte noen som gjør en glad 🙂

    12. ja det er viktig å ha koslige og sosiale ting på programmet innimellom,ikke hver dag,men helst hver uke :=) nei dårlig samvittighet for ting som ikke blir gjørt med en gang må du ikke ha,det ligger der det og ingen kommer og tar det fra deg hi hi

    13. Gidder ikke å ha dårlig samvittighet lenger jeg heller. Vasking og støvtørking blir det minimalt av her, uten dpårlig samvittighet. Men å ha det noenlunde ryddig er greit, for trivselen 🙂

    14. Strekker ikke til jeg heller men har slutta å ha dårlig samvittighet for det.. Mulig jeg får besøk av ei svigerinne på onsdag..ellers er planen for uka fysioterapi i morgen 🙂 Man må gjøre ting som gir litt glede når en er syk..det jeg koser meg mest med når mannen er på jobb er når jeg kan gå ut å ta litt bilder 🙂 Koselig med julestemning inne som ute <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg