Over byfjorden i sju knop

Men det var før i tia, mens vi enda trodde vi var inne i en periode som skulle gli over igjen. Men siden jeg verken har noen jobb eller mer arbeidsevne igjen, måtte vi bare ta noen grep i sommer. Kvitte oss med båten og min bil. Det er like kjipt begge deler. Bilen savner jeg hver eneste dag, for jeg føler meg litt stucked her. Ikke fordi jeg skal så mye, men fordi jeg rett og slett ikke bare kan ta en tur om jeg finner det for godt. Tror nok jeg hadde vært mye mer ute av huset om jeg hadde hatt denne bilen stående på utsiden. Båten savner jeg jo mest når det er sommer og sol.

Vi måtte ut på hytta med en ovn. For da utedassen ble pussa opp i sommer var den gamle ovnen alt for stygg til å få lov å komme opp på veggen igjen. Og litt varme må vi jo ha der i løpet av vintermånedene. Så nå er det fiksa. Vannet er stengt inn til vår hytte og nå venter vi bare på våren … og en ny sesong. Håper det værmessig blir en reprise fra i år.

Det var veldig stille på sjøen. Men ganske surt likevel. De tre siste dagene har lufta fått et snev av vinter i seg. Det er mer rått, og det lukter rett og slett vinter. Om du skjønner hva jeg mener. Skjønner du det ikke? Da foreslår jeg bare at du glemmer hele greia! Drømmemannen skjønner det heller ikke … og jeg har gitt opp å finne en vettug forklaring på denne vinterlukta. Kanskje er det bare noe jeg innbiller meg. Eller så har jeg mye bedre luktesans enn de fleste andre …

Som alltid når jeg er på hytta får jeg lyst til å bli. Dette til tross for at hyttesesongen egentlig ble avblåst i august i år. Vi kunne jo ha overnatta. Selv om det er kaldt å måtte ut på do, litt tungvint uten vann i krana og veldig rått og ekkelt i sengetøyet. Det er på denne tia jeg savner å kunne fyre i peisen, selv om vi ikke har hatt peis der ute siden ungene var små. Gassovnen er topp den, men det er en litt annen varme, og på langt nær så mye kos.

Vi fikk noen få solgløtt. Men ikke så mye på vår side av fjorden. 

Snart tilbake til båtplassen i Otra igjen. Bildet under viser Tangen videregående skole. Jeg synes arkitekturen her er skikkelig kul. Både utenpå og inni. Hadde en bare vært ung og lovende igjen, da ville jeg veldig gjerne vært elev her. Aller helst på media, eller noe som har med fotografering å gjøre. 

Det var min lørdag så langt. Blir dårlig med skritt i dag, for Jonas halter. Han fikk vel en aldri så liten overdose av trim i går, så da får han heller ta det litt med ro i noen dager. Og jeg er ikke så flink at jeg går ut helt på egenhånd. Får holde med de to småturene bikkja skal ha. For han slipper altså ikke helt unna, til tross for haltinga …

I morra skal du få se mitt aller siste bruktkjøp. Har ikke fått den på plass enda, men det blir skikkelig fint, spør du meg. Skulle nesten tro den var skreddersydd til denne stua. Akkurat der jeg har slitt litt med å få det fint nok gled den jaggu rett inn. Gleder meg til å få den på plass nå.

Her skal vi ha en stille og rolig lørdagskveld. Bare oss to halvgamle, pluss den firbente. Og det passer meg ypperlig i dag. Kos deg, hva du enn måtte ha på timeplanen. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

14 kommentarer
    1. Eva: Det er ikke det at jeg skal så mye hele tiden, men heller det at jeg bare kunne gå ut og ta meg en tur, hvor som helst, fordi bilen alltid var tilgjengelig. Men den var gammel og trengte å fikses, og vi fant ut at den ikke var verdt det. Ellers kosta den jo mindre enn et månedskort på bussen ..

    2. frodith: Liker meg jo på sjøen jeg, også på denne tiden av året. Merkelig nok er det sjeldent så stille på sommeren. Og det er greit nok selv i sneglefart. Men det var da jeg KUNNE kjøre kjappere NÅR jeg ville. 😉

    3. Margrethe: Takk, takk. 🙂 Vi har mer sol i dag, men det er også mer vind og dermed kaldere. Så vi valgte nok riktig dag til å dra ut her …

    4. fruensvilje.blogg .no: Joda, det er greit når det går seint også. Men kanskje ikke akkurat på denne tia av året. Det tok jo 45 minutter ut til hytta! Går egentlig kjappere denne båten, men det er noe galt med den …

      I år kjenner jeg det blir helt greit med litt vinter. Gjerne også snø et par måneder. Men det får vi vel ikke, vi som bor her. Etter en slik sommer vi hadde, så er vi lissom klare for andre årstider også. Men når somrene kommer med 11 grader sånn jevnt over, da er det noe helt annet.

      Jeg går jo frem og tilbake til byen, men innimellom kunne jeg jo tatt en tur til et senter, besøkt ei venninne eller noe sånn. Dessuten er det slitsomt å handle noe uten å ha bilen. Men aller helst er det vel at jeg er vant til å ha bil tilgjengelig utenfor døra. Og bare tanken på at den ikke er her lengre er ganske kjip. Selv om jeg ikke skal noe spesielt.

    5. skjønner godt att du savner hyttelivet,for det er virkelig flott der ute hos dere :=) kjekt når en båt går fort,men koselig uansett på sjøen da ,jeg synes iallefall det :=)
      Lukten av vinter kjenner jeg også,har selv sagt det flere ganger att i dag lukter det vinter ute :=) det er noe rått ,som slush liksom ,men det er jo vinter så det går fint det .
      Sitter stukk jeg også ,bare att jeg bor på en liten plass hvor vi bare er 14 personer på heltid og 1 på deltid (jobberpå anlegg) men av oss 14 så er 2 ute i full jobb og 3 i deltidsjobb,dei jeg da går igjen her hjemme med er alle pensjonister,skal jeg ha selskap må jeg gå eller sykle noen kilometer ,sånn er det her på bygda :=)

    6. Huff det er jammen leit å ikke ha bil til å komme seg ut med.
      Jeg har noen ganger tenkt selv at jeg ville jo faktisk hatt råd til mye kjekt om jeg ikke hadde hatt bil. Men bilen MÅ jeg ha. Jeg bor jo ikke med min drømmemann, og jeg skal for mye rundt omkring (helsebehandling) til å klare meg uten bil. Så den leie situasjonen unner jeg deg virkelig ikke.
      Kan ikke gi noen gode råd heller, for jeg har ingen.
      Leit med båten også da 🙁 Jeg er ikke noe båtmenneske, men jeg ser jo på gleden hos dem som elsker båtlivet.
      Hyttesesongen har oftest en ende, og det er jo leit. Koselig med hytte. Jeg er på hytta en gang i året, og det er Påske. Og det er alltid vanskelig å løsrive seg for å reise hjem.
      Kos deg med lørdagskvelden, nyt stillhet og ro <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg