Forfriskende søndagstur i Bymarka

Vi kjørte til Dalane, krysset jernbanelinja i nærheten av der den gamle hoppbakken lå. Eller, den ligger vel for så vidt der fortsatt, men det er mange år siden den var i bruk. Turen starter på en traktorvei som går inn bak bommen til venstre for det røde huset rett ved parkeringa.

 

Etter noen hundre meter begynner stigningen. Det går oppover og oppover … og når du endelig tror du er kommet helt til topps, så dukker det jaggu enda en bakke frem, før du kommer til Grunnevannnet. Herfra følger vi blå merka løype til vi kommer til et kryss der en har valget mellom å gå til Strai eller Bymarka rundt.

 

 

 

 

Denne ganga tok vi Bymarka rundt. Eller en del av løypa. Det var meldt skikkelig regnvær fra kl. 13 og det var omtrent akkurat da vi gikk ut. Men heldigvis var det litt forsinket, så himmelen åpnet seg ikke helt før vi var kommet hjem igjen 

Ved neste veiskille. Valget du har her er bl.a. rød skiløype eller fortsette på Bymarka rundt. Vi tok skiløypa, uten ski vel og merke. Jeg har lurt litt på hvorfor det plutselig heter skiløype inni her. Drømmemannen fant ut at det var fordi løypa gikk over den ene myra etter den andre … dermed passa den ikke for fotturister … det kan godt være han har rett. Men vi var heldige denne ganga.

Løypeutvalget i Oddersjaa har nemlig lagd nye broer og trestier i området i år. Nettopp for å gjøre det mer fremkommelig for turgåerne som trives i skogen utenom skisesongen. Vi kan takke noen flittige dugnadshender for at alt var veldig flott og greit fremkommelig nå. For en fantastisk jobb de har gjort! Bildet er tatt ved bekken øst for Tvitjønnane.

 

 

Mange valg. Og mange flotte turstier i bymarka rundt Kristiansand. Det er ikke så mange årene siden vi var i dette området for første gang, og da ble jeg veldig overrasket over hvor mange fine plasser som bare ligger her og venter på å bli oppdaget av nye turglade mennesker. Så kom deg opp av sofaen, sleng på deg noen vanntette sko og regntøy, og ta deg en tur ut i disse flotte løypene vi har nesten rett utforbi døra. Det verste er vel av og til den berømte dørstokkmila, og hvis den er helt uoverkommelig må du bare få noen til å dra eller puffe deg ut døra. Og så er du i gang! 🙂

 

 

 

 

Selv en grå og våt dag kan være fin i skogen. Spesielt nå som høstfargene ikke helt har visna bort. Tidligere var jeg nok en av dem som absolutt ikke hadde lyst til å ut om ikke sola skinte. Jeg ville helst ha oppholdsvær, men siden jeg alltid har hatt hund var det ingen unnskyldning med litt vann fra oven. Når en i tillegg bor på Sørlandet er det litt vanskelig å gå på tur uten å bli våt på denne tiden av året. Å gå i hi frem til våren er ikke et alternativ. Så nå har jeg bare bestemt meg for at litt regn ikke skal stoppe turgleden til denne kjærringa! Ut på tur – aldri sur. Og vettu, det er så ufattelig deilig når en kommer hjem igjen. Bare den følelsen er belønning nok for å komme seg ut av stua, uansett vær!

 

 

En ulempe er det dog – om du har hund! Det er mye vann og søle rundt forbi. Har du i tillegg en leonberger eller en annen type hund som elsker slikt, da blir det masse våt hund å ta med hjem! Og det der med å ikke la han få lov til å kose seg i disse vannhullene, det har jeg gitt opp for lenge siden!

 

 

 

 

Da var vi rundt! Her er aller siste bakken ned til bilen igjen. Drømmemannen var veldig glad for at det gikk nedover denne ganga, jeg synes nesten det er like slitsom som å gå oppover …

 

 

 

 

Turen ble på to timer og sju kilometer i dag. Takk for at du hang med. ♥ Nå skal resten av søndagen tilbringes i tv-stua med beina høyt, sammen med en illeluktende, halvblaut, diger hund, drømmemannen og verdens beste samvittighet. Ha en fin søndagskveld du også!

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

10 kommentarer
    1. Brit: Takk. 🙂 Veldig flott når de da bygger trestier over de verste myrområdene, slik at det blir fremkommelig på andre tider av året enn vinteren. Vi har også slurpa oss rundt i myrvann og slush sånn litt utenfor sesongen, før vi helt forsto at turen vi fulgte hadde blitt gått på ski – på vinterstid! En lærer så lenge en lever!

    2. fruensvilje.blogg .no: Litt langt å kjøre for en tur ja! 😉 Du har jo kjempeflott turterreng rett utenfor døra di du, skulle gjerne gått der jeg.

    3. Så flotte bilder fra et supert turtereng! Våt hund misunner jeg deg ikke, men det er godt for Jonas å kunne kose seg på tur også.
      Jeg og mannen kom oss også ut på en liten tur i dag. Ikke mer enn 50 min, men vi hadde invitert alle ungene med oss til en nyåpnet Peppes Pizza, og pizza sier de aldri nei til. Deretter var det hjem til eldste datter og feire hennes og guttungens 29 års dag. Og så fikk mannen farsdagspakke av ungene – en typisk farsdagsgave. Tre par nye sokker, og ungene lo godt av gaven de leverte fra seg. (Sokker med speilegg på, med coocies på og med prikker…) Tror dette får bli helgesokker 🙂

    4. en utrolig fin tur,skulle gjerne gått der eg ,men det er vel langt å kjøre hi hi ,sunne tanker du har,og det er jo sant også ,regn bør ikke få stoppe turgleden,jeg er flink til å gi meg unskyldninger men skal virkelig prøve å ta meg sammen :=)

    5. Flotte bilder. Fordelen med hund er jo at dørstokkmila blir litt kortere. Var selv ute i øs pøs regnvær i en time i dag før frokost…..
      Men du hvor godt det var med nystekte rundstykker og en diger tekopp når jeg kom inn igjen.
      Drømmemannen din har rett, forskjellen mellom tursti og “skiløype” er at skiløype kan gå over både myrer og vann. Bitter erfaring…
      Ha en fin søndag videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg