Mitt aller første toveprosjekt

Og prosjektet er altså et sitteunderlag. Lettere strikketøy skal du lete lenge etter. Men greit nok når jeg aldri har tovet noe før. Litt kjipt om det ikke gikk lissom, og strikkinga bare hadde vært bortkasta.

Jeg hadde vel aldri i mitt liv tenkt å strikke et sitteunderlag! Men så var det det mellomste barnebarnet da, som synes bilstolen var så kald, ho frøys i fua, og lurte på om mommo kunne strikke en sånn til å sitte på … Så da brukte jeg to kvelder på det, og jaggu er det litt gøy å strikke noe som går så fort, og i tillegg er strikka på bestilling! 

Jeg hadde fire nøster med ullgarn fra Europris. IGLO fra Trysil garn, som en gang ble kjøpt da de hadde 30% rabatt på alle garntyper. Nesten gratis altså. Størrelsen kom av den garnmengden jeg fant i skapet. Kunne sikkert vært større, men ikke ante jeg hvordan det ville se ut etter halvannen time på 40 grader i vaskemaskinen. Og ikke hadde jeg tenkt å kjøpe mer garn heller akkurat nå. Greit å få brukt litt av det som befinner seg her. Som er kjøpt på måfå, sånn i tilfelle … 

Og fremgangsmåten var som følger:

  • Legg opp 65 masker på pinne nummer 9 (var den som dukka først opp i skapet mitt).
  • Strikk riller frem og tilbake, hvis du er helt ny i strikkevitenskapens verden betyr det at alle pinner strikkes rett.
  • Skift farge på annenhver pinne, eller finn på noe annet lurt, og strikk så langt du rekker. Eller så langt du mener du må for å få en passe størrelse til den fua som skal varmes. 
  • Fell av, og fest tråder.
  • Vask i vaskemaskinen på 40 grader. Ikke ullprogram og ikke ullvaskemiddel. Blir det ikke tovet nok kan du forsøke en gang til har jeg hørt. Heldigvis slapp jeg det. 
  • Voilà! Du har forhåpentligvis laget deg et sitteunderlag. 

Målene, før toving, på mitt gedigne prosjekt var 48 x 62 cm. Filla som kom ut igjen av maskinen var adskillig mindre enn den jeg putta inn! Men jeg tror den holder til å varme stumpen på femåringen. Den er tykk og god, og måler nå 32 x 38 cm.

Nå hadde jeg jo tenkt å vise et bilde av snuppa med sitteunderlaget. Blid og fornøyd, og superglad for at ho har ei mommo som prøver å oppfylle alle ønskene. Men … sånn ble det ikke. For noe bilde kom ikke på tale i går! Ho var kjempefornøyd med både farger og sitteunderlaget, men ville ikke bli tatt bilde av. Og da ble det ikke bildet av det ferdige prosjektet akkurat slik jeg hadde sett for meg. Men du får vel et lite inntrykk av bildet over likevel.

Kast deg over pinnene da vel! Dette er jo en kjekk liten julegave til hele slekta …

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

#strikking #håndarbeid #lettstrikket #tovetsitteunderlag #toving #sitteunderlag #julegave

18 kommentarer
    1. margarites: Blir spennende å prøve på noen tøfler etterhvert. Får tenke på de prosjektene der når de har tilbud på Europris igjen, og det er visst rett som det er.

    2. Supert! Og så er det gøy å strikke noe som går fort, er enkelt og ikke minst er et ønske fra noen! Jeg har strikket noen tøfler og de måtte jeg tove to ganger. De var litt vel store etter første runde 🙂 Sitteunderlag er flotte julegaver også, spesielt om man er heldig å få tak i garnet på tilbud 🙂

    3. Veronica Rona Thomassen: Så du hoppa rett på tøflene du ja! Tøff dame! Jeg har fått en grei oppskrift nå, så får se om jeg tør prøve meg jeg også.

    4. solliv: Hehe … greit om de krymper en størrelse eller to, da kan jo noen andre arve det. Men når det kommer ut som en ball … :O

    5. fruensvilje.blogg .no: Takk. Var jo en spennende oppgave for meg, som aldri har tovet noe før, bare tenkt på det i flere år … 😀

    6. et deilig og fint sitteunderlag dette,og det er sant,det blir fort kaldt i bilen,har selv 2 stykk liggande i baksete på bilen vår,det setter svigermor stor pris på når hun sitter på med oss

    7. Så fint. Det er nyttige ting å lage. Moro og det ble superfint….det med plagg som kommer for små og tykke…..Aldri hørt om 🙂 hehe….

    8. Rita: Takk, takk. 🙂 Ja, sokker må vel være det neste. Men hvordan finner du ut størrelsene? Har du en grei, lettvint oppskrift?

    9. Ja, men det er jo ditt arbeid – hjemmelaget 🙂 Og jeg synes det er stilig med tovede sitteunderlag – og det er ikke “BARE” en firkant. Den må jo lages da – og jeg synes du er flink 😀

    10. MJmettejosteinsdatter: Takk for det. Ble ganske så fornøyd selv jeg. Selv om det bare er en firkant! 😀 God onsdag til deg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg