Straffen for å være sosial

Jeg tåler ikke å være sosial lengre! Det er så trist. Men selve lørdagen klarte jeg meg godt gjennom. Selv om jeg en times tid før innrykket av gjester bare hadde lyst til å gå og legge meg i senga, og bli der til over helga. Det til tross for at drømmemannen fikser og ordner det meste. Jeg pusla bare litt med sånne koselige småting. Men det er ikke forberedelsene som tar knekken på meg heller. Snarere selve kalaset. Folkene. Skravlinga. Det å være “på” over flere timer.

De siste gjestene gikk i to-tia. Og halvannen time seinere fant denne kjærringa senga. Da hadde jeg rydda vekk alle spor etter kveldens utskeielser, satt møblene på plass, vaska opp og tørka alle vinglassene for hånd, lufta og vært ute med søpla. Det var skikkelig digg å stå opp til helt ryddig hus, men ellers var det ikke så mye som var greit denne dagen.

Det kjennes ut som om jeg er fyllesyk dagen derpå. Og slik er det selv om jeg verken har vært på fest eller drukket alkohol. Til og med etter et familieselskap får jeg den følelsen. Skikkelig irriterende hele greia. Og leit. For jeg vil jo så gjerne ha et sosialt liv. Jeg koser meg sammen med andre mennesker. Men det som kommer dagen etter er ikke så mye å rope hurra for! 

Vi serverte shepards pie. Enkelt og greit når en er mange til bords. Kan gjøres ferdig på forhånd, og den varianten drømmemannen har funnet frem til, etter å ha laget dette noen ganger, er kjempegod! Siden det var styremøte i Cognac klubben før selve festen så var det greit å ha mest mulig klart på forhånd. 12 stykker til bords går akkurat ved hjelp av en kjøkkenstol på hver kortside av spisebordet. Så selv om vi manglet fire av medlemmene var antallet perfekt for bordet vårt.

Jeg hadde til og med bakt kake. Suksessterte. Har aldri klart å få den til før nå i sommer. To ganger på rappen ble den sykt perfekt, så nå trodde jeg jo at jeg hadde knekt koden med den gule kaka. Men på lørdag gikk det helt galt! Typisk! Det starta så flott, den fylte forma til randen, stor og høy, og så … etter å ha stekt halve tiden … poff! Så sank den sammen som en hund som blir tatt på fersken i det den stjeler søndagssteika fra kjøkkenbenen! 

Dermed ble det kjøpekake! To hele suksessterter måtte vi ha, siden de var mye mindre enn den jeg trodde jeg skulle lage, pluss litt jordbær til pynt på tallerkenen. Greit nok. Nå sitter jeg igjen med en diger bolle smørkrem som nok havner i søpla i løpet av dagen. Hadde tenkt å trøstespise den i går, men det ble litt for kvalmende egentlig … 

Vi hadde quiz på lørdag. Noen av medlemmene har en bekjent som er kunstner, så han hadde donert en litografi til utlodning i klubben. Kjempegøy! Selv om jeg er en av dem som ikke liker konkurranser og spill og slike greier. Sannsynligvis fordi jeg er en dårlig taper, og da kan det jo være det samme med hele greia. For tape, det gjør jeg alltid. Drømmemannen derimot er en racer på quiz, og jaggu gikk han ikke av med seieren. Så her er vårt nye kunstverk. 

Gårsdagen gikk stille og rolig for seg. En skikkelig sløv søndag. Vi kjørte på tur, slik gamle ektepar gjorde mye før i tia. Lufta bilen lissom. Det eneste som mangla var hatten på hodet på gubben, og så den obligatoriske korsstingsydde puta bak på hattehylla. Bortsett fra det var det nesten som et flashback til 60-tallet. Vi henta noen vinduslamper jeg kjøpte av ei på facebook, og de var omtrent fra samme tidsepoke som søndagsturen med bilen. Nytter ikke med noen nymotens greier her, når alt det andre er gjenbruk og halvgamle greier alt sammen. Siden vi var 15 minutters kjøring fra Grimstad tok vi en liten byvandring der i samme slengen. Jonas elsker å være med i bilen, og når han i tillegg fikk en luftetur i en fremmed by var han veldig fornøyd etterpå.

Ny uke er såvidt starta. Har et par planer som jeg håper blir noe av, ellers må jeg bare lade opp til lørdagen. For da er det mer fest og morro. Heldigvis med færre folk, og da pleier det å gå litt bedre. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

10 kommentarer
    1. frodith: Jeg legger meg sjeldent før mellom 23.30 og 00.30. Sånn på helt vanlige dager .. så jeg var altså ikke oppe så mye lengre enn jeg pleier. Har nesten samme søvnmønster som da jeg jobba, bare jeg sover et par timer lengre på morrakvisten. Om jeg klarer det da. Litt bedre med færre folk ja. Har funnet ut at jeg klarer det mye bedre om vi bare er seks stykker til sammen, og ingen bakgrunnsmusikk.

    2. fruensvilje.blogg .no: Bobiltur er jo litt annerledes enn å ta en bitteliten ettermiddagstur. Det er jo FERIE! 😀 Så det hadde jeg nok likt også. Kjipt med det sosiale ja. Forstå ikke helt hvorfor det blir slik … men gir det ikke opp helt enda. Gøy å vinne, selv om det var mannen og ikke meg som klarte det.

    3. solliv: Det er jo kjempetrist! Så enn så lenge fortsetter jeg å være litt sosial selv om jeg vet hvordan dagen derpå blir. Veldig merkelig at en skal reagere på den måten … jeg forstår ikke helt hvorfor det blir sånn.

    4. Brit: Ja, en kan jo ikke bare mure seg inne heller. For hva er da vitsen med å leve om en bare skal sulle rundt seg selv hele tiden …

    5. Noen ganger gjør man ting man ikke burde, som å være sosial. Men noen ganger er det verdt det, selv om man er utslitt og har vondt i hele skrotten etterpå.

    6. Blir akkurat sånn jeg også. Skikkelig dårlig kvalm og fyllesyk. (Selv uten alkohol)Skallebank og ingen energi…kan ikke ha eller gå på fest lenger jeg…

    7. skjønner att det er trist når en blir så utmattet etter en hyggelig kveld med gode venner eller familie,så jeg krysser fingrane for att du får til planene dine nå i uke ja ,for å ligge nede for telling hele uken er jo ikke så veldig morsomt da.
      Gratulerer med det flotte bilde,det passer iallefall godt hos dere,hjemme eller helst på hytta := )
      når det kommer til den biten der dere lufter bilen,ja da er jeg på hjemmebane for er det noe jeg liker så er det akkurat det,kjøre tur og kose seg ,gjerne på nye steder,er jo derfor vi koser oss så masse på bobiltur

    8. Ikke rart om du føler deg fyllesjuk om du var våken til 03.30 og styrte på. Jeg føler meg også fyllesjuk innimellom, uten å drikke. Bare fordi jeg har vært oppe lenge, eller har vært sammen med folk i mange timer. Og jeg er IKKE syk på noen måte. Men blir litt tappet likevel. Krevende å være sosial også… Men hyggelig i MINDRE forsamlinger, 3-4. Mer enn nok 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg