Når du har hosta i seks uker …

I går var det så ille at jeg faktisk fikk en time hos legen. Enda jeg ikke er helt den som flyr dit sånn for ingenting. Da er det bedre å lide i stillhet en stund, og håpe det snart går over av seg selv igjen. For jaggu er jeg nok hos den legen uten at jeg må sjekke hver eneste forkjølelse. 

Fikk time i dag. Og etter morraturen med Jonas spaserte jeg til byen. Crp’en var helt fin. Som forventet. Det pleier nemlig å være slik med meg. Jeg har disse hostekulene et par ganger i året, minst, og slik har det vært så lenge jeg kan huske. Om det varer for lenge, så setter det seg som en bronkitt eller stille lungebetennelse. Uten at noen har funnet ut hvorfor det er slik.

Så nå skal jeg ta røntgen av lungene. Faktisk allerede i morra. Dermed blir det enda en bytur på meg, denne uka jeg trodde jeg skulle gjøre ikkeno’ utenfor husets fire vegger. Det er tungvint når en ikke har bil, og egentlig hater å ta buss. Det sitter veldig langt inne å ta den bussen altså. Uten at jeg helt vet hvorfor. Så istedenfor å gjøre det, så går jeg. Hoster og går, hoster og går. Hørtes ut som en storrøykende gammel gubbe med kols i siste stadiet. Men det rare er at denne hostinga er like ille enten jeg sitter still, eller er i aktivitet. Og aller verst er det jo selvsagt når jeg skal sove …

Kodein-tabletter er det eneste som får meg til å holde kjeft! Og de har alltid hjulpet slik at jeg får fred om natta. Tar de bare da, eller om jeg skal ut blant folk, og det er jo ikke så ofte. Men jeg kan jo ikke sitte sånn og vrenge meg i et familieselskap eller på kino. Men denne ganga har virkningen nesten uteblitt. Så fort jeg har inntatt horisontalen for natta er spetakkelet i gang. Og nå har det vart så lenge at jeg er sykt sår på innsiden. Det kjennes ut som om jeg har vært gjennom en diger operasjon og det er vondt over alt. 

Om jeg hadde influensasymptomer? Ja, hva svarer man egentlig på sånt når en de siste ti årene har gått med smerter i hele kroppen som aller mest minner om influensa … Vet ikke. Kanskje har jeg influensa, kanskje er jeg bare inne i en periode som er vondere enn normalen. Så det er helt greit, det er sånn hverdagen min er.

Det er hosten jeg ikke orker mer! For noen år siden spurte jeg min daværende lege om jeg kunne ha kols? Går det an å ha det uten å ha røykt? Min far hadde kols, men han var storrøyker og hadde jobba i trykkeri og pusta inn det ene stoffet farligere enn det andre i en hel mannsalder. Jeg jobba også i det trykkeriet, og vokste opp med dunsten av Lynol hver gang maskinene ble vaska. Det var før alt skulle være så innmari miljøvennlig. Det luktet deilig! Hele huset dunstet Lynol, for trykkeriet var i en del av første etasje i den eneboligen vi bodde i. Sikkert ikke veldig lurt.

I dag hadde det nok ikke vært lovlig en gang. Men i forrige århundre var det ikke så mange som tenkte på det. Etterhvert fikk vi riktignok noen andre vaskemidler, som skulle være like gode, bare helt ufarlige. De luktet skikkelig kjipt, og de funka ikke så bra heller. Så Lynolen ble aldri helt bytta ut. Men å ha kols uten å være storrøyker var visst helt uaktuelt, så det gidder jeg jaffal ikke nevne for denne “nye” legen min. Da tror han jaffal jeg er hypokonder.

Sist jeg tok bilde av lungene fant de en skygge/flekk på den ene. Men det var ikke noe å bry seg om fikk jeg beskjed om. Hvis det ikke var noe annet som tydet på at det var noe galt … håper de vet hva de snakker om. Og hvor galt må det være for at det er noe galt? Satser på å få svar i slutten av uka, om det er noen forandring der. Noe det sikkert ikke er. Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente til det glir over, nok en gang. 

I dag er det skikkelig drittvær her. Det blåser og regner, og snøen som falt i går er snart forsvunnet igjen. Helt etter oppskriften på en skikkelig sørlandsvinter. Men noen ting må en bare godta, som været og helsa (eller mangel på sådan) og livet som ikke helt ble som en hadde tenkt. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

 

6 kommentarer
    1. Rita: Takk for oppskrift. Fikk kjøpt teen da jeg var i byen for å ta røntgen, så nå mangler bare honningen. Kan ikke fordra honning, men kommer til å forsøke likevel. 😀 750 dl blir vel litt mye,, regner med du menter 7.5 dl vann?

    2. Den hosten kjenner jeg veldig godt. Den er bare helt håpløs. Jeg pleier å lage avkok av timian te (hostestillende) eller salvie te(slimløsende) Kan ta med begge hvis du vil. Dette får du kjøpt på helsekost, eller du kan bestille det på arnika.no Du kan bruke terapeut nøkkelen min, den er 211350 og du vil få 10 % på alle kjøp. 
      Hostesaft:
      På 750 dl så bruker du 20 g tørka urt. La dette putre til det er redusert til 5 dl under koking (putre lengst mulig – blir det mindre enn 5 dl etterfyll litt vann.)
      500 g honning settes i vannbad – NB honningen må IKKE koke; den skal bare bli flytende. Ta så de 5 dl med uttrekk og bland i den flytende honningen. Nå har du en fantastisk hostesaft.
      NB: skal ikke gis til barn under 2 år – Husk det gjelder honningregelen.
      Standard dose: Ta 5-10 ml (1-2ts) 3 g daglig. Lagres i mørke flasker med kork på et kjølig sted i opptil 6 mnd.
      God bedring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg