Der var det slutt på sommertia

Vi har vært ute på vår morratur, Jonas og jeg. Det var litt kaldt og guffent. Men greit at det er lysere om morra’n egentlig. Selv om det ikke kommer til å ha den store innvirkninga på livet mitt om vi nå skal slutte å stille klokka frem og tilbake etter årstidene. Nå som ungene er voksne har jeg ikke de største problemene med å svitsje over, men da de var små tok det sin tid før rutinene var på plass igjen.

Åsså var det samme dilemmaet hvert år da. Skulle den der hersens klokka stilles fremover eller tilbake? Det der styrte jeg med helt til jeg ble forklart at om sommeren skulle utemøblene frem, og dermed skulle klokka også stilles frem. Om vinteren skulle møblene tilbake i boden, under presenningen eller hvor du måtte ha dem, og da skulle også klokka stilles tilbake. Så enkelt altså! 

Som sagt, her hjemme har vi ikke utemøbler lengre. Jeg solgte de siste i sommer. Et spisebord og åtte stoler. Fint og som nytt, men vi brukte det jo aldri. Dessuten var de dritvonde å sitte i! Har en plan om å anskaffe noe nytt, selv om vi stort sett oppholder oss på hytta om sommeren. Det er litt tustelig med masse terrasser og hage uten møbler egentlig. Får se om jeg slår til om jeg kommer over et bruktkupp etterhvert. Men det haster jo ikke. Vi har en diger pallesofa, men ikke en gang den ble satt sammen i sommer. Dermed kan du jo tenke deg at behovet for å sitte ute her ikke er av det største.

Litt av hagen i dag morges. Med et fint dryss av snø på toppen. På fredag klippa jeg plenen … rart så fort det kan snu. Men er egentlig glad jeg fikk gjort det, for den var veldig lang. Og hvis du lurer på hvorfor vi har en skillevegg midt på verandaen der oppe i andre etasje, så er det fordi hybelen i huset ligger på andre siden av den veggen. Vi bruker aldri denne verandaen lengre, men i og med at den er der er det greit å ha et stengsel i tilfelle noen går ut, for da slipper nemlig hybelboeren å få besøk rett utenfor soveromsvinduet sitt. Den skilleveggen kom opp et år vi leide ut huset om sommeren, og så fant vi vel ut at det var greit å ha det slik. Grunnen til at verandaen er ny er fordi vi hadde en skikkelig lekkasje rett ned i kjellerstua forrige vinter. Så nå er det fiksa, og vi har brukt masse tid og krefter, pluss penger på noe vi ikke en gang bruker. Akkurat det er litt surt … men det blir sikkert flott å slippe å få vann dryppende ned i sofaen …

Den hektiske helga er over. Det var veldig koselig. Alt sammen. Men jeg er glad jeg ikke har andre planer før neste helg enn syforening til onsdag. Det er på tide å roe ned litt, om jeg ikke skal bli liggende her … så planen er å pusle rundt litt innenfor husets fire vegger hele uka. Rydde litt, vaske litt, helt i mitt eget tempo. Så er sikkert huset presentabelt til lørdag når vi skal ha Cognacklubben her hjemme hos oss. Ved hjelp av litt dempet belysning blir det sikkert så greit atte!

Vi hadde to jenter på overnatting fra lørdag til søndag. Jo flere, jo bedre. Egentlig kunne jeg gjerne hatt alle fem her hver gang noen av dem skal overnatte. Det har en tendens til å bli bare mine nemlig. For de spør selv. Og jeg er ikke så flink til å be om å låne noen lengre, for i utgangspunktet er jeg jo ganske sliten hele tiden, uten å påta meg noe ekstra. Men om jeg blir spurt så sitter det veldig langt inne å si nei. Heldigvis. For jeg vil jo så gjerne. Skulle bare ønske de var like flinke til å spørre angående bonusbarnebarna også. 

Det er mandag og snøen daler ned utenfor. Får faktisk et lite snev av julestemning av dette her, så egentlig kan det jo bare fortsette frem til nyttår sånn omtrent. For snart er bilen også skodd for vinteren, men nye piggdekk til og med. Her satser vi mer på fremkommeligheten enn miljøet ser du! Men først skal vi ha noen dager med leiebil. For akkurat nå er vår på verksted. Det var ei kjærring som rygga rett på den da drømmemannen var og handlet for noen uker siden. Ho hadde nemlig ikke sett han i ryggekameraet! Et lite øyeblikk hørtes det visst ut som om ho synes det var god nok grunn for å slippe ansvaret for den påkjørselen. Men det gikk heldigvis greit. Hadde ho bare tatt den andre siden heller, for der har vi noen stygge skraper fra før av … men så heldige var vi ikke altså!

God mandag til deg. ♥

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

8 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Takk. 🙂 Skjønner godt du vil ha sommertid når det går så mye ut over sola i hagen. Her har vi ikke det problemet. Snøen forsvant igjen, så i går kveld var det mørkt som i en sekk!

    2. så koslige bilder :=) ja vinteren er kommet og da er det igrunnen greit att det er litt kvitt ute for da blir det straks litt lysere :=)
      I går tenkte jeg att det var helt ok å slippe styret med å skru klokka fram og tilbake,nå er jeg ikke like sikker ,grunnen er sola.Selv om sommeren forsvinner sola fra hagen tidlig pga fjella,slik det er nå har vi den til ca 17.45 på det lengste ,men blir det slutt på stilling av klokken blir det 16.45 og det er litt kipt det da å ha sola så kort om sommeren i hagen vel og merke .
      Ja ja det går seg nok til det også ,så får du fortsette å kose deg med alle dine

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg