Kaos i stua

Slik tenker jaffal jeg. Men jeg er overbevist om at det er ei kvinnegreie. Menn setter vel stor sett ned møblene når de flytter inn en plass, og så er de kjempefornøyde med det! Dermed blir de stående til de flytter ut igjen. Men nå er jo ikke han så mye hjemme og glor i veggen som meg da. Jeg ser på alt jeg burde ha gjort, kunne ha gjort, og strengt tatt må gjøre. Normalt blir det med tanken her også. Fordi jeg ikke orker. Fordi energinivået til stadighet er på nullpunktet. 

Men i går altså. En times tid før drømmemannen kom fra jobb, så var jeg i full gang. Det er da jeg lurer på om jeg er riktig vel bevart, sånn litt i ettertid. For i forgårs lå jeg jo bare på sofaen og var helt kaputt!

Jeg var ekspert på slike flytteoppgaver i mitt tidligere liv. Det er ufattelig hvor tunge møbler et menneske kan klare å flytte på, med en vilje av stål og et par badehåndklær. Eller tepper. Så dette trenger en såvisst ikke noen mann for. 

Akkurat nå ser alt litt rart ut. For et års tid siden flytta vi salongen fra den ene enden i stua, der den faktisk var bestilt på mål for å passe inn, og frem til midten av stua. Foran de store vinduene. Himmel så god plass det ble her!! Ikke det, god plass er det vel uansett når stua er på 60 kvadrat. Men det ble så åpent og luftig. Litt sånn wow-følelse når en kommer inn døra. 

Når det gjelder inventar og møbler generelt er det ikke mye av den følelsen gitt. Her er alt gammelt. Og brunt. Og virkelig ille. Det er gjenbruk på høyt nivå. Det eneste som er kjøpt nytt en gang er sofaen og spisestua. Og til og med det er brunt! Jeg synes ikke det er mye fint lengre … enda så fornøyd jeg var da jeg kjørte rundt halve Sør-Norge for å få tak i akkurat disse møblene.

Men det er ulempen. En blir liksom mer obs på det en gjerne skulle ha bytta ut når en driver med denne omplasseringa. Og her i stua er det akkurat nå det meste. For ikke å snakke om resten av huset … Men om noe skal fornyes så bør jeg nok rane en bank eller kanskje en bensinstasjon i forkant. For pengene florerer dessverre ikke på samme måte som de gode ideene.

I går var det spisestua og sjeselongene som bytta plass. Pluss diverse skap og skjenker. Tunge, gedigne møbler, som jeg altså er drittlei for flere år siden.

Fordelen er jo at en får rydda litt ekstra. Også inni skuffer og skap. Nok en ulempe er at når møblene er på plass der de skal være, så må alle bilder og lamper og slike mindre ting flyttes for at det skal se litt vettugt ut. For akkurat nå er jo alt feil! Det igjen, betyr nye hull i panelen og taket, og det er ikke bra. Så her må en tenke litt før en handler. Dermed blir det vel stående slik til ut i neste uke en gang. Men da skal vi ha folk på lørdagen, så alt bør være på plass igjen innen den tid.

Ønsker deg ei fin helg. ♥ Her får vi etterhvert besøk av en femåring som skal overnatte, og det blir veldig koselig. Selv om jeg bare har sovet to og en halv time i natt på grunn av hosting. På femte uka. Tenker jeg får ta en tur til legen til onsdag om det ikke har gitt seg innen den tid.

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

14 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Takk. Har tenkt på det mange ganger. Å male det ene skapet en annen farge. Men vet ikke helt om disse møblene egner seg for maling. De er så grove og røffe i treet. Har sett noen som hadde malt det hvitt en gang, det var fryktelig stygt. Men tenker også å kvitte meg med den brune stolen, selv om den er skikkelig god å sitte i, og kjøpe en litt mer fargerik modell. Finner vel på noe etterhvert.

    2. Rita: Det er lenge siden jeg har gjort noe særlig her. Både rydding og vasking. Stort sett går jeg bare tur med hunden. Men føltes litt godt også dette her. Får se om det blir ferdig etterhvert også. Har noen dører og vinduer som også skulle vært malt… de har stått halvferdige i flere år! Så veldig effektiv og flink er jeg ikke lengre.

    3. annebe: Takk, takk. Egentlig ganske ok med en mann som ikke bryr seg så veldig om hvordan det ser ut. Da kan en jo gjøre som en vil!

    4. HeidiElise: Har vært ganske sterk, og på en god dag er det visst fortsatt litt krefter igjen. 😉 Vi har ikke TV i stua. Har aldri hatt det. Den er i kjellerstua, og bare der. Sikkert snart de eneste i Norge som bare har en TV.

    5. Så flink du er som ommøblerer alene. Det klarer ikke jeg med møblene vi har nå. Og ikke er det så veldig mange muligheter heller. Som du sier, så er det så mye annet som også må flyttes om man først ommøblerer. Vi gjorde det her ute i “Huset”, og da måtte ledninger til tv m.m. endres. Der er det mannen min må gjøre sin del ihvertfall…og hjørnesofa er heller ikke det enkleste å ommøblere alene. Så nei, jeg må nok gjøre det når mannen får ånden over seg 😉

    6. Klart man må ommøblere! Jeg husker når jeg ennå bodde hjemme, da ommøblerte jeg rommet mitt nesten hver uke. Nå når jeg har et helt hus blir det ikke fult så ofte, særlig ikke når jeg har sånn dum stue som ingenting egentlig kan bytte noe vesentlig plass uten at det ser fryktelig dumt ut. En medvirkende faktor er kanskje at jeg egentlig har alt for mye møbler til denne stua, da skal det litt logistikk til å få alt på nye plasser.

    7. Syns det ser ut som du har en koselig stil 🙂 Jeg “hater” ommøblering ..gjør det bare om det er noe som absolutt ikke fungerer 🙂 Mannen liker stort sett det jeg liker..grei sånn..hehe.. God bedring med hoste og formen for øvrig <3

    8. Tøffe dama som kaster deg på dette. Det var slike ting jeg kunne finne på i ungdommen. Nå er jeg tøff hvis jeg klarer å rydde.
      Ha en super helg 🙂

    9. den jobben hadde ikke jeg greid i dag,tøff du og det blir nok bra :=) nå elsker jeg den flotte sjenken din,helt etter min smak og jeg elsker brune møbler :=) men siden du ikke gjør det så kunne jo du malt noe av møblene for å få inn en kontrastfarge :=) naboen her har kvite møbler,kvitt gulv og ja mye kvitt,men så malte hun skapet på stuen i en lekker aquafarge ,og det ble bare så utrolig lekkert :=) ikke så mye som skal til alltid :=) lykke til og god bedring

    10. Jeg er nok mann. For det er sjelden jeg ommøblerer, men det å flytte tungemøbler etc. på tepper eller ryer, det er et velbrukt triks. Vi skulle ha ut en Jøtul 4 på hytta for en tid tilbake.(Styggeste ovnen på jord…). Gamle Gubben Grå mente den var for tung for oss, måtte ha hjelp av gutta eller Svoger. Men jeg skulle ha ovnen ut nå! og vi var alene på hytta. Så mens Gubben tok en liten tur på utedoen, dro jeg ovnen ut. Den knuste riktig nok noen bord i et par terrasselemmer da den liksom falt ut døra, men vi skulle jo snekre ny terrasselikevell….
      Kos deg med ommøbleringen Det blir sikkert bra

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg