Mommo har alltid åpent

Det er litt rart igrunnen. At de må ha egne dager til å planlegge, og dermed stenger helt. Alle andre bedrifter har vel også planlegging, men det har vel aldri vært snakk om å stenge av den grunn. Det må tas på ettermiddagen, eller i arbeidstiden, slik at noen går på møtet og andre blir igjen og holder hjulene i gang. Når vi reiste vekk på seminar, var det aldri snakk om at hele bedriften bare kunne stenge. De som jobba skift/helg måtte pent bli igjen, eller bytte skift med noen som ikke ville være med. Det er jo ikke alle som bare kan ta fri fra jobb sånn i hytt og pine, og i år synes jeg de planleggingsdagene har vært lagt til litt merkelige tidspunkt. Fredagen etter sommerferien for eksempel. Det er ikke alt en skal forstå tydeligvis.

Men nå fikk jo jeg to flotte dager sammen med to flotte jenter da. Der til og med værgudene var på vår side. Sol og blå himmel. Skikkelig nydelige høstdager. Som egentlig starta alt for tidlig for meg, men når det bare er for en stund, så går jo det meste. For da vet jeg jo at jeg kan ta det med ro og hvile etterpå. Akkurat som jeg klarte meg gjennom arbeidsdagene på slutten av karrieren min, ved å se frem til helger, ferie og avspasering … uten det hadde jeg nok ikke holdt ut så lenge som jeg tross alt gjorde. 

Tilbake til mormordagene. Torsdag var vi i byen. Spaserte frem og tilbake, var på kafe først, og nede i Tresse i den flotte lekeparken som er der etterpå. I mange timer. Det ble over 15.000 skritt den dagen, og femåringen gikk nesten like mye som meg. Altså bortimot ei mil. Det er ganske imponerende til å være fem år! Litt av bakken hjem igjen sto ho riktignok på bagasjebrettet, mellom vogna og meg. Så denne mormora fikk jaffal kjørt seg på hjemveien. Puuuh! 

I går var vi bare i nærområdet. Gikk til butikken og handlet noen gode rundstykker og pålegg etter jentenes ønsker. Så var det hjem og smøre niste som vi tok med oss ned i lekeparken et steinkast fra ytterdøra vår. Der var vi i over tre timer. 

Fine dager som skaper gode minner. Både for liten og stor. Minstejenta overnattet. For storesøstera ble ti år på torsdag. De hadde overnattingsbursdag for alle jentene i klassen, siden skolen også var stengt i går. Mora hadde lånt barnehagen ho jobber litt i, og hadde stor fest for jubilanten. Og da er det jo ikke alltid så kult å ha ei lillesøster i nærheten, som stjeler oppmerksomheten fra hovedpersonen. Lillesøstre kan være noe skikkelig herk innimellom, det vet jeg alt om. Heldigvis går det over etterhvert som en vokser til. 

Innimellom barnepass fikk jeg også bakt ei sjokoladekake. For det ønsket bursdagsbarnet seg. Mormors kake er jo selvsagt best i verden. Og når en får slike spørsmål går det jo ikke an å si nei … Oppskriften på denne kan du finne HER om du har lyst på litt søtt i løpet av helga. 

Om du nå lurer på hvordan formen er … vel, det er en helt annen historie. Og akkurat den har jeg ikke lyst til å blande inn i dette koselige innlegget. Jeg håper du får en fin lørdag, og plutselig er jeg tilbake med flere turbilder fra Hovden, slik jeg har lovet. Har bare ikke hatt overskudd til å ordne det denne uka. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

10 kommentarer
    1. HeidiElise: Viktig å skape gode minner. For plutselig kan det være det eneste de har igjen etter mormor. Mine barn husker ikke mormora si, ho døde veldig tidlig. Så her gjør jeg alt for å ikke havne i glemmeboka. <3

    2. annebe: Var utrolig heldige med været disse dagene. Hadde nok vært verre om det regnet, slik det har gjort i dag. Takk for fine ord.

    3. frodith: Ordentlige mormorer stenger aldri vettu. Mine barn hadde aldri en sånn mormor, så jeg går inn for at deres barn skal ha ei ordentlig ei! <3

    4. fruensvilje.blogg .no: Takk. Var noen koselige dager. Og ho minste her var sykt fornøyd med at ho var den eneste som overnatta her, uten søster og kusine. Normalt er de her alle tre …

    5. Flotte bilder av koselige dager med barnebarna.
      Jeg smiler for meg selv når du sier at “Mormors sjokoladekake” ar bestilling fra 10 åringen Sånn var det mange år her i heimen og. Ungene måtte liksom ha “Mormors sjokoladekake” på bursdagene sine. Nå er Mamma/Mormor borte, men minnene om sjokoladekaka består

    6. Så bra dere kunne kose dere ute når dere var sammen…og deilig med sjokoladekake for både små og store tenker jeg 🙂 Du tar alltid flotte bilder..her også 🙂 god helg videre <3

    7. Høres ut som at dere har hatt det koselig. 🙂 Og jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vi har nok gjort vårt når det gjelder å ha unger hele tiden, men veldig koselig med litt om gangen. Som du sier, vi vet jo at vi kan sove lenger, slappe av når de er hentet igjen.
      Gode minner for store og små er disse øyeblikkene! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg