Tiggerne under broa

I går gikk jeg forbi igjen. Som så mange andre ganger tidligere. Og det ser ikke ut her! Rot, søppel, gamle madrasser og kassehus bygd av det de har kommet over. Dopapir og gamle, blaute klesplagg. Gryter og bøtter. Plaststoler og søppel.

De bor her. Tiggerne i Markens. Og det har de gjort i mange år nå. De er pågående og frekke, og jeg synes faktisk ikke de skulle fått lov å drive på sånn i byen vår. Det er til tider lite koselig å gå gjennom byens gågate, Markens. De sitter der og tyter og roper om hjelp, eller kommer helt opp i ansiktet ditt med en raslende kopp, følger etter deg om du skal i minibanken eller står rett utenfor butikkdørene …

Det skulle vært en lov som forbød tigging. Mange vil til og med ha det til at de ikke er tigginga de lever av, men dop og tyvegods. De selger både det ene og det andre, og har tigginga som skalkeskjul. Ikke vet jeg. 

Kommunen har de siste vintrene fiksa overnatting innendørs. For stakkars, de kan jo ikke bo her! Men hallo, det er jo ingen som tvinger dem akkurat. De kan jo bare reise hjem igjen!

Det er umenneskelig å la dem bo på dette viset. De bor sammen med rotter og søppel. Javel. Men hvem sin søppel er det? Det er klart det kommer rotter når en lager mat og driter på samme plass. Det er vel noe alle vet. Om om de ikke visste det i utgangspunktet, så har nok de som har stått for å rydde opp etter dem prøvd å forklare sammenhengen. Likevel gjør de ikke noe med det.

Men ryddet blir det. Gang på gang. Til og med do og dusjmuligheter har de fått utplassert av kommunen. Men det er litt bortforbi Byen under broa. Og det er sikkert for langt å gå. En menighet og noen frivillige har hatt skikkelig opprydding her for et par år siden. De kasta alt! Men det tok ikke mange ukene før det var tilbake.

Slik så det ut i går. Rett som det er når vi går forbi, enten på broa eller nedenfor, oser det mat. Jeg forstår jo at de må spise, men hadde det vært norske folk som hadde slått seg til her i årevis så kom ikke å fortell meg at de ikke hadde blitt jaget vekk.

Jeg ser sjeldent at det er noen som gir dem noe. Der de sitter med koppen sin. Så jeg tror faktisk ikke det er mye de får inn på den måten. Og jeg skjønner ikke egentlig at de har råd til å bo her da. For selv om de bor ute, eller får gratis tak over hodet på vinterstid, så koster jo maten det hvite ut av øyet i forhold til der de kommer fra. 

Vi har reist mye. Og om du går litt utforbi turisttråkket så fins det fattigdom over alt. Disse som har klart å komme seg til Norge er intet unntak. Spørsmålet er bare hvordan de har klart å komme seg hit. Hvor fikk de de pengene fra? Hvordan hadde de råd til det? For det er ikke mange skikkelig fattige som kunne klart å skrape sammen den summen … at de har solgt alt de hadde hjemme stemmer jo heller ikke. For de har både bosted og unger igjen der. 

I mine ører er det noe som skurrer her. Og det er kanskje ikke så fint å si det høyt, men jeg synes de er en skamplett for vår flotte by, der de har okkupert hvert eneste hjørne i Markens. Andre som skal synge eller selge noe, må jo ha polititillatelse, så hvorfor i alle dager får disse spesialbehandling og kan ture frem som de vil? 

En menighet har tatt dem under sine hellige vinger. De har lært opp kvinnene til å strikke, påstås det. Så noen av dem sitter der med forskjellig strikketøy som de forsøker å selge. Men det rare er at jeg aldri har sett de har strikket annet enn på en halvferdig firkant med rette masker. Og det som ligger der på lakenet ser veldig flott ut. Jeg tror menigheten har hatt en dugnad for å produsere det som er ferdig. Og de om det. Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe to par sokker en gang for en god stund siden. Av min godhet. Gud må vite hvor den dukka opp fra. Men da sokkene kosta 500 kroner paret så ombestemte jeg meg ganske kjapt. Og jo lengre vekk jeg kom fra selgeren jo mer sank prisen. Men da kunne det pokker med være det samme. 

Har dere mange tiggere der dere bor? 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

12 kommentarer
    1. Vera Lynn: Vår by er jo ikke så stor at det gjør noe. Iallefall ikke hovedgata. Så her virker det som om det er enormt mange av dem … og ja, det er ikke veldig morro å få en klirrende kopp opp i trynet. Det er provoserende det!

    2. Brit: Jeg har en bekjent som jobber med utsikt over en park i byen, og de har stått i vinduet og sett tiggerne selge stoff til narkomane i byen. De har også ring politiet, men de kommer jo aldri i tide … Så det de får inn på tigginga er nok ikke grunnen til at de er her. Dessverre. Men det er et godt skalkeskjul.

    3. Lillian: Der var vi enige gitt! Jeg er helt overbevist om at de ikke lever av det de tigger. Her er det noe annet som er grunnen til at de ikke reiser hjem igjen. De selger nok en del ting som ikke tåler dagslys.

    4. Margrethe: Jeg har mine ting jeg støtter. Så her får Kreftforeningen, Kirkens Nødhjelp og Stine Sofies minnestiftelse litt fra meg. Pluss en som selger KLAR gatemagasin. En narkoman jeg vokste opp med. Kan ikke redde hele verden aleine.

    5. fruensvilje.blogg .no: Det er jo synd på dem. Egentlig. Men jeg klarer ikke helt å ha medlidenhet med dem heller. De kan umulig tjene til livets opphold til seg selv her, og resten av slekta hjemme, på det de tar inn på tigginga. Så her er det nok en del ugler i mosen …

    6. Jeg gir til tiggere.
      Ikke hver gang, men ofte. Og Monica, hu på trappa til Filadelfia, kjøper jeg ofte kaffe til.
      Jeg har ingen tro på å forby fattigdom, men aggressiv tigging synes jeg bør forbys. Enten det er rumenere eller Hafslund energi.
      REMA 1000 her på Hønefoss besluttet at tiggerne ikke fikk stå utenfor hos dem. De nektet “vår” tigger, som ikke er aggressiv å stå der. Da ble det bråk, og mange kunder sluttet å handle på REMA1000. Monica og mannen hennes som står utenfor REMA har vært her en årrekke. De bor ikke under en bro, men hos en dame som har forbarmet seg over dem.

    7. Nei de får dra hjem igjen. Har de klart å komme seg til Norge så kan de klare å komme seg hjem også. Jeg gir aldri, de som er her selger stort sett blader.

    8. Dette her så virkelig ikke bra ut! Har nok samme tigger-syn som deg. Her i byen sitter de kun der med koppen sin – eller de selger et blad……. hender en sjelden gang jeg gir 🙂

    9. Ikke så mange tiggere i Mjøndalen..men sitter noen utenfor et par butikker..men de bare ser på deg og smiler, så de er ikke frekke og plagsomme ..
      Ille at det ser slik ut..og ille om folk /tiggere er frekke og usympatiske.. Jeg gir en sjelden gang..men stort sett bare smiler jeg og går forbi… Jeg syns alle bør følge regler og normal folkeskikk og ikke forsøple rundt seg … Ønsker deg en fin kveld <3

    10. jeg er enige med deg,i Norge skulle ingen behøve å bo slik,når så noen velger det frivillig så er det egentlig ikke synd på dem,men det skjemme for alle andre som bor ja .Vi har hatt et par tiggere som sitter med en kopp ikke mer enn det,jeg har ikke sett dem i vinter,men hvem hvet,kan jo hende dei dukker opp når det blir litt varmere å sitte der ute da :=) men uteliggere det har vi ikke ,så vi slipper slike syn som det dere har

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg