Tenerife 2018 – Las Galletas

Den nærmeste byen til Costa del Silencio, hvor vi bodde, var Las Galletas. I følge Ving kunne en gå mellom disse to plassene på den fantastiske havnepromenaden hele veien. Det stemte ikke. Den var stengt både her og der, og det så ut som om det var en stund siden det hadde vært åpent også. Det var en av de tingene jeg hadde gleda meg til. Gå der på kveldene, se på havet og solnedgangen … vel kjære Ving, mulig dere skulle ha oppdatert opplysningene en smule.

Men vi kom oss da til den litt større plassen likevel vi. Opptil flere ganger. Selv om gåturen langt fra ble så romantisk og flott som forventet. Det som var åpent for turistene av havnepromenaden fikk vi også med oss. Men det var nesten mer irriterende enn greit. Jada, jeg har det med å bli irritert og sur når noen forespeiler meg et eller annet, og så stemmer det overhodet ikke likevel. Ærlighet varer lengst har jeg blitt oppdratt til å tro, men innimellom må jeg innrømme at den overbevisningen der begynner å bli litt frynsete i kantene.

Her ser du den flotte stranden … som altså ikke var så flott. Helt til høyre et lite glimt av Beach Club Alborado. Vi trodde dette var et hotellområde, men i ettertid har vi vel funnet ut av vi faktisk kunne betalt oss inn her, om vi hadde hatt veldig lys til det. Las Galletas ligger to kilometers gange fra Costa del Silencio, om du kunne ha gått på den flotte havnepromenaden som altså ikke var tilgjengelig for turister lengre. Noe lengre når vi måtte gå rundt.

Pent, rent og litt daut. Noen butikker, kjøpesenter, puber og en del spiseplasser. Men mange tomme lokaler. Mulig vi var her midt i siestaen. Ikke vet jeg. Liker du litt fart og spenning i ferien så er ikke dette plassen for deg.

Fiskemarkedet var stengt alle de gangene vi var her. Men en trenger jo ikke akkurat se en fisk for at ferien skal være vellykka heller da.

Strandpromenaden inne i byen. Ikke helt overbefolket her heller.

Koselig i havna. Dette var dagen etter vi kom ned. Måtte bare gå rundt litt i “nærområdet” for å gjøre oss kjent. En av de andre kveldene var vi inne og spise middag på El Chango, en meksikansk restaurant som ligger innerst i havna. God service og digre porsjoner. Rimelig og god mat.

Langs den flotte promenaden. Det av den som fortsatt var åpen for ferdsel.

Her hadde vi store planer om å tilbringe noen soltimer. Men akkurat denne dagen, som vi hadde fått kjøpt oss badehåndklær og hadde med badetøy så ville altså ikke disse to her gå igjen. Og det forstår jeg jo godt. Vi tusla rundt oppå der en stund og håpet i det lengste, før vi gav opp og gikk tilbake til badeklippene i Costa del Silencio. Resten av uka blåste det for mye til å ligge her.

Fascinerende landskap. Det var en del trapper ned til sjøen, men de fleste av dem hadde rast sammen, og så med andre ord ikke helt trygge ut. Bebyggelsen i bakgrunnen er Las Galletas.

Så tok vi turen motsatt vei. Mot badeklippene Playa Amarilla. En mye besøkt badeplass for både lokalbefolkningen og turistene. Var du skikkelig heldig fikk du ei fjellhylle helt for deg selv her. Noe vi klarte et par timer en ettermiddag. Vannet var fantastisk klart, men kaldt, så det var ikke så mange som badet. Men vi gjorde! Kan jo ikke være i syden uten å ta en dukkert!

Ingen strand. Men fin adkomst rett fra klippene.

Med full oversikt! Jepp, her kunne jeg ha vært litt mer. Men sånn ble det ikke. Fikk iallefall forsøkt å sole meg på en helt egen fjellhylle da. Ikke så verst det heller.

Det var en titt fra nærområdet der vi bodde. Costa del Silencio, stille som i grava altså, ingen shoppingmuligheter bortsett fra et par matbutikker, og ikkenoe’ natteliv. Men for meg er jo det helt greit. Jeg er blitt så gammel at jeg helst vil ha det stille på den tiden av døgnet.

Neste innlegg fra Tenerife blir fra den tidligere hovedstaden på øya La Laguna. Der var det mange flotte hus og bygninger for ei som liker å fotografere sånt. Men det skulle da bare mangle, for det historiske sentrum av byen har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 1999. Så med drømmemannen på slep tok kjærringa en feriedag midt inne på øya.

Henger du med videre? ♥

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

1. Brit: Tusen takk. 🙂 Ja, sånt irriterer meg litt. Spesielt når Ving hadde forespeilet meg at det var en fantastisk tur langs den promenaden. Men joda, uka var helt topp den.

2. margarites: Takk. Ja, vannet var veldig mye klarere enn jeg husket fra sist. Men da var vi jo på en plass med mye mer turister. Så det har vel noe med det å gjøre. Greit å få tips fra andre som har vært rundt og reist litt. Det synes jeg også.

3. frodith: Polen er ikke å forakte. Har vært i Gdansk og Wroclaw jeg. Veldig mye fint å se der. Og så er det jo deilig å bare komme seg vekk innimellom.

4. solliv: Tusen takk. 🙂 Ja, jeg synes også det er fint å se andre steder hos andre bloggere. Få turtips om det ikke er så langt vekk, finne plasser en har lyst å besøke … og den lista er lang!

5. fruensvilje.blogg .no: Ja, det ble en fin tur. Sitter enda å koser meg med bildene derfra. Og tenker faktisk på det som en flott ferie.

6. Eva: Det er slik jevnt over synes jeg. De lager masse fint, både parker og promenader og flotte bygninger. Og så tror de at de skal stå der og klare seg selv. Uten vedlikehold. Det virker jaffal sånn … Tror egentlig vi bør flytte hele huset vårt til et annet land, for det trenger også sårt vedlikehold. Og her skjer det ikke en dritt. Der ville det sikkert glidd inn sammen med alle de andre falleferdige rønnene. 😀

7. Flotte bilder!
      Flott og spennende landskap. Jeg elsker jo slike litt øde, døde steder, så jeg hadde kost meg, selv om det virket litt vel kjipt at den strandpromenaden inn til byen var stengt.
      Gleder meg til neste innlegg fra ferien din og enda flere fine bilder.

8. Så herlige bilder, og så det krystallklare vannet! Gleder meg til sommerferien når jeg ser dette. Det er spennende å følge med på andres reiser, for på den måten får man jo selv tips og ideer til steder man kan dra 🙂

9. Jeg henger med, og synes det ser fint ut jeg 🙂 Har aldri vært på Tenerife. Nå skal jeg snart til Polen jeg, ikke så varmt, men sikkert mye fint å se 🙂

10. Det er jo det dumme med sånne Sydenplasser, enten er det ikke butikker, eller så flommer det over av souvenirbutikker, og lite annet.
      Men sol og en dukkert er jammen ikke å forakte 🙂 I alle fall ikke når man kommer fra det iskalde nord 😉
      Dumt når de lager til flotte promenader og sånt, og ikke gidder å vedlikeholde. Da blir turen litt amputert ja. Men ellers så det jo fint ut der 🙂

11. Victoria: Tusen takk. Vil ikke påstå jeg elsker stedet, selv om jeg har vært der tre ganger før. Men denne ganga leide vi bil hele uka, så da fant vi ut at Tenerife har veldig mye mer å by på enn bare sol og billig sprit! 😉 Ble faktisk ganske overraska jeg.