Vakre Vestlandet – Sogndalstrand

En liten fredet plett ikke langt fra hytta til vennene våre. Et kyst-tettsted av nasjonal verdi, står det på Wikipedia. Sogndalstrand er et av sju fredede kulturmijøer i Norge, og den eneste “byen” som er fredet. Dette omfatter trehusbebbyggelsen fra 1700 og 1800-tallet og omkringliggende kulturlandskap.

Sogndalstrand er et av de best besøkte reisemål i Rogaland. Vil du ha mer enn en liten svipptur kan du leie et rom i Sogndalstrand kulturhotell som består av 11 ulike hus. Et utradisjonelt hotell perfekt for restaurantgjester, overnatting, kurs og konferanser.

Sist vi var her spise vi middag her. Denne ganga var jo Jonas med, så da begrenser det seg litt hvor vi kan gå inn. Men venninna min og jeg tok i det minste en liten kikk inn på et av galleriene. Og der var det sykt mye fint, både av bilder, figurer og smykker. Kanskje det blir litt shopping en annen gang …

Sånn, det var dagens gratisreklame! 😉

Kanskje ikke helt denne blomsterpotta jeg ville ha valgt. Men her bor tydeligvis noen med humor …

Det var mange bokskap langs gaten. Sto ikke noe om hva en kunne gjøre med bøkene. Om de var til låns eller til salgs, eller om det bare var å forsyne seg … Mulig de bare er til pynt? 

De har tydeligvis sans for detaljer her. Mange små og litt større rariteter som pynta opp gaten, de flotte gamle steintrappene og området rundt husene.

Sjarmerende sørlandsidyll – på Vestlandet. Men det var litt for kaldt til at det frista med en is …

… men trenger du nye tresko er dette plassen for slike innkjøp.

To halvgamle kjærringer. Er overbevist om at drømmemannen har tatt bilde med et eller annet filter som gjør oss mye eldre enn vi egentlig er. Men når jeg tenker etter så har vi jo tross alt vært venninner siden barneskolen, og det er muligens helt naturlig at årene setter sine spor, både her og der. Men gøy er det jo ikke … det som derimot er ganske gøy er å ha ei venninne som har vært der nesten hele livet! Slikt vennskap er verdt å ta vare på. 

Her bor en fisker … Sammen med sitt livs beste fangst. Dette skiltet er jo bare fantastisk da!

Steinbroa over elva ble bygd i 1881. Kostnaden var 1050 kroner.

Elva som renner gjennom Sogndalstrand heter Sokno. Den har de siste ti årene hatt en kraftig oppsving som lakseelv etter at det ble igangsatt kalking i vassdraget. Årlig fiskes mellom 2 og 3 tonn laks og sjøørret her. Og kilden min er fortsatt Wikipedia

Vi du unngå brunsnegler i hagen? Her er et tips for forebygging … Jeg kan ikke garantere at det funker, men det er vel verdt et forsøk tenker jeg.

Det var den runda! Etterpå gikk turen tilbake til Sørlandet for oss, hvor vi fortsatt har snødekt plen og terrasser. Men snart kommer nok våren til oss også, og jeg er temmelig klar for den nå!

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

16 kommentarer
    1. maiken: Tusen takk. Ja, reiser på våren er ikke å forakte. Selv om jeg nok kunne ha reist når som helst og nesten hvor som helst. Vi skal bare til Tenerife denne ganga.

    2. Margrethe: Takk. 🙂 Er jo detaljene jeg er på jakt etter når jeg er ute med kameraet. Gøy å finne så mye på en plass da.

    3. frodith: Har bare sett sånn bokskap i Tvedestrand, som kalles Bokbyen, tidligere. Men der sto det at en kunne legge igjen penger, husker ikke hvor mye (bare en tier eller noe sånn) eller bytte i ei annen bok. Stilig! Kanskje jeg skulle lage mitt eget bokskap utenfor garasjen. 🙂

    4. dette var et sted jeg kunne tenkt meg å besøke ,så sjarmerande og så vakkert i hver en krok,skikkelig vår også med blomster og annen pynt utenfor heimane :=) synes du og din veninne var fine eg,ser slettes ikke gamle ut

    5. Sogndalstrand fristet virkelig til besøk. Utrolig mange flotte bilder.
      Og venner fra barneskolen skal en ta godt vare på. De kjenner deg ut og inn – og er der fremdeles.

    6. For en sjarmerende plass!! 🙂 Sånne bokskap er blitt mer og mer vanlig. Folk kan komme å ta en bok, og komme å levere en annen. Finnes UTE på skoler og sånt også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg