Nok en bryggesleng langs Otra

Det er fortsatt ganske ufremkommelig i skogen her. Så Jonas begynner å bli en skikkelig urban hund nå. Labber bryggelangs og gatelangs og innimellom på ei strand her og der. Tror vi gleder oss like mye alle tre til vi kan begynne å gå skikkelige turer igjen. For dette begynner å bli litt kjedelig!

I går gikk vi nok en gang langs elva. Men denne ganga på Lundsiden og ut til Galgebergtangen. Her har jeg ikke vært på årevis. Men da jeg var liten var vi ofte her og fisket fra fjellene sammen med pappa. Det er noen gamle bunkerser her og det var skikkelig spennende kan jeg huske. Dessuten var det en dam som vi fanget salamandere i. Den fant jeg ikke igjen, og hele området var blitt veldig forandret. Flere hus og skikkelig anleggsvei helt ut til elva.

Vi parkerte ved den Gamle Lundsbroa. Eller Thygesons Minne som den egentlig heter. Denne binder sammen Kvadraturen med Lund, og ligger på fylkesvei 471. Broa er bygd i 1938, 145 meter lang og 35 meter bred. Parkeringen her er vel igrunnen for kundene av en båtutstyrsbutikk, men siden det var utenom åpningstidene så tok vi sjansen.

På Lundsiden med utsikt over til Tangen. Bygget til høyre er Tangen videregående skole. Lengre ute finner du boligområdet Tangen/Bystranda med sine 500 boenheter. Etterhvert skal det bli plass til enda flere her, når de begynner på siste byggetrinn som er kalt Bystranda Blådette skal inneholde 250 leiligheter. Mer om dette byggeprosjektet finner du HER, sånn i tilfelle du er interessert i å flytte på deg.

Høivold Brygge, Fuglefjellet, kall det hva du vil. Den hvite kolossen fikk massiv kritikk da den sto ferdig i 1990. Det ser ikke så pent ut fra sjøen, det var nytenking og alt som er nytt er jo skummelt. Det skjemmet byen vår. Kritikken hagla en god stund. Men det er sikkert helt topp for de som bor i de 109 eksklusive leilighetene på elvebredden. I årenes løp har det jo kommet opptil flere leilighetsbygg her, på begge sider av elva. Men etter min mening har heldigvis de blitt seende litt bedre ut, fra utsiden.

Et lite ubebygd område finnes fortsatt på Galgebergtangen. Heldigvis! Friluftsområdet som føltes, og var, en del større da jeg var barn. Det ser veldig fint ut på bildene, men det var en skikkelig sur vind her ute i går. I følge drømmemannen, som gikk med avisen her i sin spede ungdom, blåser det alltid like ille i dette området. Dessuten er det bare eneboliger her ute, med egen postkasse på døra, så det var visst en lang, seig avisrute. Det er skikkelig mange flotte hus her, men de tok jeg ikke bilder av.

Med utsikt over til Odderøya. Det frista ikke å sette seg ned i går, men kanskje en annen dag …

Utsikt fra en bunkers. Jonas og drømmemannen nyter utsikten over til Tangen og oppover Otra.

I går kveld koste vi oss med både ostepop og marsipan. Så natta har ikke vært av de beste. Jeg som skulle slanke meg … det skar seg totalt – igjen!

Her går jeg helt surr i dagene. Det er rart å ha drømmemannen hjemme hele døgnet. Så nå føles det akkurat som om jeg er starta på lørdag nummer tre sånn direkte etter hverandre. Fortløpende altså, uten alle disse andre dagene mellom.

Vi skal en liten tur vestover i dag. Besøke venninne og mannen på hytta i Rekefjord igjen. Bare for ei natt. Men det er greit å komme vekk litt da. Siden det er påske og greier. Føles rart å ikke ha fått sjøsatt båten, og åpna hytta for sesongen. Men det har jo ikke akkurat vært vær til slike sysler enda. Jolla er innesnødd ved siden av garasjen, dessuten har vi ikke fått vann på hytta heller, for de tør ikke kople det til enda på grunn av frostfaren. Vi har jo bare vann til hytteveggen. Sånn egentlig.

Ønsker deg en fin onsdag. ♥

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.