Mobil, nettbrett eller pc?

Heisann. Sitter her og tenker litt. På bloggdesign, farger og at en vil ha det finest mulig på denne bloggen – som ellers i livet lissom. Men så kom jeg plutselig på at mange av dere sikkert bare leser bloggen på mobilen. Det er jo enkelt, kjapt og den ligger som regel påslått og klar til bruk i nærheten.

Jeg blogger alltid fra pc. Det er fordi jeg liker å ha litt kontroll på det jeg gjør, at det er oversiktlig og greit, og at det ser fint ut før jeg publiserer. Eeeeh … åsså er jo skjermen en del større da, så det er litt enklere å se for ei middelaldrende kjærring med syn som ikke helt er som det var. iPaden min bruker jeg nesten aldri, bare lader den litt innimellom og lar den gå tom for strøm, slik at den ikke skal dø helt bort. Mobilen leser og kommenterer jeg blogge fra innimellom, men som bloggverktøy er den helt ubrukelig for denne kontrollfreaken.

Når jeg innimellom bruker bloggappen på mobilen så er jo alt helt feil. Ikke vises headeren min, ikke ser teksten ut slik den ser ut originalt. På mobil er jo alt veldig smått, og alle bloggdesign helt like … kjedelige rett og slett. Om en tenker på utseende da, men som sagt er det innholdet som teller, så egentlig burde det jo ikke bety en dritt. Selv ikke for en avdanka typograf. Noe det dessverre gjør, så jeg kan jo irritere meg grønn på slikt.

Hvor leser du bloggen? Og hva blogger du fra? Hvis du er en av dem som blogger da … Jeg har bare brukt mobilen og nettbrettet et par ganger. Føler jeg mister helt kontroll på hvor bildene skal være, og det at jeg ikke kan få fremhevet teksten der jeg vil (mulig det bare er noe jeg ikke har skjønt enda) gjør at jeg foretrekker pc. Om det er umulig der og da, så blir det ingen blogginnlegg herfra.

Noe som også er skikkelig irriterende er teksten under bildene. For selv om det ligger helt greit når jeg ser på pc’n så blir nesten alltid første avsnitt under bildene midtstilt om du ser det på mobilen. Er det noen som har et godt svar på hvorfor det skjer? Små bagateller sikkert, og om du nå tror at jeg er helt idiot, så jeg får bare skylde på at jobben min de aller fleste årene dreide seg nettopp om slike ting. Pirk ned til millimeternivå. Det skulle se fint, ryddig og oversiktlig ut. Lettlest og tilnærmet perfekt. 

Dette er forsidebildet på bloggens facebookside. Og det står selvsagt i stil til fargene jeg ellers bruker akkurat nå. Selv om det ikke er så utbredt fargebruk i selve innleggene, bortsett fra bilder da. Men det er jo noe helt annet. De får ha de fargene de har. Stort sett. Bildet er tatt i Litauen ei helg i sommer, da vi var i barnedåp. Jeg har jo en forkjærlighet for litt gamle, falleferdige hus, rent bortsett fra det jeg bor i selv. Og slik er det jo sikkert med de som bor her også, det er ikke fullt så sjarmerende når det er hverdagen deres, som det er for oss som bare er ute etter et perfekt fotomotiv.

Tenker jeg lager et innlegg fra landsbygda i Litauen etterhvert. Der var det skikkelig gammeldags, masse sjarm og veldig mye fattigdom. Menneskene er fantastiske, gjestfrie og helt annerledes enn normalen er her hjemme. For oss føltes det litt som å dra tilbake 150 år i tid. Minst. Likevel forstår jeg godt at den eldste dattera mi har falt for dette, iallefall så lenge det bare er en plass de drar på ferie til. Og de siste 10 årene har ho tilbragt nesten alle feriene her, sommer som vinter. For besteforeldrene i Litauen må jo også få sett barnebarna sine litt. ♥ 

22 kommentarer
    1. Atle: Vet det er noe som heter Bloglovin, men det er alt. Aldri vært innpå det der. Er nok nettopp derfor bloggen din er så god, fordi du skriver rett i ruta. <3

    2. Jeg leser oftest blogger via en app spm heter Bloglovin ettersom det tar ned fra alle platformer og innlegg skriver jeg der det passer best i øyeblikket. Pc, nettbrett eller mobil ettersom jeg skriver ned mine tanker der og da, retti ruta for å si det slik.

    3. Vera Lynn: Greit å ha så mange muligheter, om en føler en har kontroll på alle sammen. Ble litt misunnelig nå gitt. 😉 Appen funker for min del også, kan lese og kommentere. Men blogger ikke derfra.

    4. Toini: Burde vært fortrolig med den mobilversjonen etter alle disse årene nå, men sverger likevel til pc’n når jeg skal skrive. Designet blir som det er en stund nå. Gidder ikke skifte sånn i eninga. 😉

    5. Lillian: Hehe. Godt jeg ikke var aleine om å sverge til pc’n. Ble overraska over svarene her gitt. 😉 Kan bruke mobilen til mye, men altså ikke blogging.

    6. fruensvilje.blogg .no: Gamle, litt falleferdige hus er skikkelig sjarmerende. Om du slipper å bo i dem selv. 😉 Telefonen min duger til mye, men ikke blogging.

    7. annebe: Hadde en veldig koselig kveld med alle mine to (!) kusiner og min søster. Men slitsomt er det jo. Dessverre. Ble overraska over at det var så mange her som blogga fra pc’n. Trodde bare det var meg som var helt akterutseilt!

    8. frodith: Ja, på selve bloggen ser det vanlig ut. Men ikke når en leser bloggen via appen. Men på alle andre måter funker den appen greit synes jeg. Liker igrunnen apper. Har en app for det meste. 😉

    9. Margrethe: Hmmm … knoter fælt fra mobilen jeg. Der er jo så smått! 😀 Men klarer fint å kommentere og sånn. Bare ikke blogge selv.

    10. margarites: Jeg har bilder litt her og der. Skrekkelig mange på mobilen også, jevnt over 3000-4000. Men så kniper jeg jo i ett kjør også da. Legger de selvsagt over på pc med jevne mellomrom. Kommenterer gjerne fra mobilen, men der går grensa. 😉

    11. Hei. Jeg blogger bare fra PC, har prøvd mobilappen men syntes ikke så mye om den. Når jeg kommenterer hos andre bruker jeg ofte IPad, men herfra har jeg aldri blogget selv. Det er vel mest fordi jeg legger bildene på pc’n 🙂

    12. Jeg blogger utelukkende fra mobilen……… syns det er så greit……. men jeg svarer på alle kommentarer på min blogg – og leser alltid og kommenterer andre blogger fra Mac’en! Det er enklere syns jeg……. Så her er vi nok forskjellige….. klemmer <3

    13. Jeg har ikke noe mobil-app, men blogger de få gangene det skjer fra mobil, på vanlig nettside. Logger meg inn på chrome på mobilen som om den skulle være en pc, og legger inn bilder etc på vanlig måte. Hvis jeg bruker nettbrettet kan jeg bruke løst tastatur også, og da er det nesten som en liten pc 😉 Og alt ser ut som vanlig når det kommer ut på bloggen 🙂

    14. Jeg blogger fra Pc , leser fra pc eller ipad bruker aldri mobilen til slikt..:)) Syns din blogg fremstår som ryddig og oversiktlig der jeg leser den i alle fall.. Bildet av det grønne huset var utrolig fint .. Ha en fin kveld <3

    15. jeg blogger bare fra macen min,ipad har jeg ikke og telefonen min duger ikke til annet enn telefonsamtaler og SMS ,så her kan jeg ikke svare på noe du lurer på.Det grønne huset likte eg,men det passer nok best på et bilde ja,men fullt av sjarm det hadde det

    16. PC brukes til alt. Skal en sette inn bilder så har en liten mulighet for å redigere de som en vil uten å bruke pc. Tlf er kun brukende til å ringe med og sende sms!

    17. Jeg må også lage innlegg fra pc…jeg titter bare over på tlf en gang i blant..er ikke fortrolig med tlf versjonen..sånn er det bare…liker det jeg kjenner…Jeg er ikke så opptatt av design osv…bare det er oversiktlig og fint..Lykke til med valg av design….ha en god dag!

    18. For det meste blogger jeg fra PC’n, men også fra nettbrettet som alltid ligger ved siden av meg. Har jeg ingen av dem tilgjengelig, som hvis jeg skulle være ute eller borte hos noen å vil blogge, da bruker jeg telefonen. Syntes i grunnen app’n fungerer ganske greit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg