Topptur til Holmensheia i Søgne

Holmensheia byr på en fantastisk utsikt over Trysfjorden! Det er to måter å komme hit på, enten fra Kleivsetvannet eller fra Try. Vi valgte egentlig den førstnevnte der, parkerte i enden av vannet og begynte å gå, men da vi kom frem til bekken vi skulle krysse var broa forsvunnet og alle steinene dekket av is. Vi turde rett og slett ikke forsøke å komme over der.

Dermed gikk turen til Try. Her parkerte vi ved en låve like ved E39. Turen begynner der, opp bakken bak låven, hvor det står privat vei. Veien går etterhvert over i en traktorvei som en følger nesten til topps. Akkurat slik jeg ble tipset om av han som hadde tatt det flotte utsiktsbildet fra toppen her for noen dager siden, og lagt det ut på Instagram.

Men vi gikk selvsagt feil. Tok av på den første greia som likna på en traktorvei, men den tok veldig fort slutt. Siden vi ikke gadd å snu, tråkka vi oss bare videre midt inni skauen og mer eller mindre rett opp heia. Noe bikkja var veldig glad for. Dermed laget vi oss vår egen lille rundtur, og det er jo slett ikke å forakte for kjærringa som ikke liker å gå frem og tilbake på samme sti.

Det ble mye opp og ned. Innimellom følte jeg vel at jeg var på klatretur, og ikke bare en liten, lett ettermiddagstur sånn i farta før sola forsvant. Men da vi fant rett topp ble vi belønnet med DEN utsikten! Det var nesten litt uvirkelig at dette faktisk lå i Søgne, og ikke i en eller annen Vestlandsbygd.

Flott turterreng. Uten ferdigtråkket sti vel og merke.

Ikke helt riktig topp, men vi nærmer oss … Dessuten var jo utsikten grei herfra også.

Det var veldig bratt til tider. Her har vi bundet Jonas i et tre, mens vi tok bilder ut over kanten …

Enda nærmere riktig topp. Kan iallefall ikke klage på utsikten underveis.

Jippi! Der var staken vi hadde leita etter, så da var vi fremme.

Vet egentlig ikke hvor lang tid det tok. Men han som tipsa meg om plassen mente det var ca. fem kilometer tur-retur. Om vi hadde fulgt beskrivelsen hans og ikke bare traska i vei uten å tenke … Bildene under er fra turen ned igjen, så det er her du må gå opp også, om du gjør det på den mest fornuftige måten.

Vi nærmer oss bilen igjen. Traktorveien var ganske glatt og litt ufremkommelig til tider. Hadde det ikke vært så kaldt så ville jo mye av turen ha vært å unngå at bikkja hoppa opp i de største gjørmehullene, og det er nesten umulig når en har en leonberger … så da tenker jeg at jeg foretrekker glatta. Vi kom iallefall hjem med en tålig rein hund, til en forandring.

Og du, dette er slike opplevelser du kan få om du bare klarer den første bøygen. Dørstokkmila vettu! Nå som ettermiddagene begynner å bli lysere og kveldene lengre, så er det vel bare å hoppe i turtøyet og sette i gang? Middagen kan vente til du kommer hjem igjen, så får du enda bedre tid før mørket siger på. En banan på veien funker greit. 😉

Takk for at du stakk innom.  Håper du får en fin dag.

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne for flere turopplevelser, fine bilder og noen klageinnlegg innimellom. Men de kan du jo bare hoppe glatt over om du vil. 

22 kommentarer
    1. Eva: Så koselig at du likte utsikten. 🙂 Den helsa er no’ dritt! Og veldig irriterende når en vil så veldig mye mer enn en får til.

    2. Jull: Jeg ante ikke at Trysfjorden var så lang jeg, ser jo ikke sånn ut når en bare kjører på veien. Imponerende utsikt fra denne toppen!

    3. frodith: Takk for klemmen. 🙂 Gøy med så fin utsikt en plass en ikke hadde tenkt at det så så fint ut. Når en kjører ser en jo bare litt av denne fjorden.

    4. Brit: Vi har hatt det helt bart i skogen den siste uka. Helt topp! Men fra klokka 12 i dag har vi til nå fått ti centimeter snø – igjen. Er jo litt kos også da.

    5. Flotte bilder og en nydelig utsikt – og selv om traktorveien var glatt så det da forholdsvis bart ut på toppene og i terrenget. Misunner deg litt det her jeg sitter i snøhaugen

    6. Minnes isfiske på Trysfjorden i min barndom ( og det var langt utpå, ikke ved Holmen). Det tror jeg ikke jeg ville våget i dag, for det virker som kuldeperiodene er så mye kortere nå enn før.

    7. Ja, der så det fint ut å gå <3 Og magisk utsikt er aldri å forakte.
      Dessverre har toppturene glimret med sitt fravær hos meg det siste halve året. Er sjelden. Helsa har ikke tillatt så mye tur. Men jeg kommer meg ut så snart jeg kjenner at det kanskje kan gå 🙂 Savner sånne topper med flott utsikt, så er jammen glad jeg kan kikke innom her og nyte den utsikten dere fikk <3

    8. For en utsikt det var fra toppen, helt fantastisk ;o)) Mange ganger får man en bedre turopplevelse, hvis man ikke følger veier og stier, selv om det kanskje blir litt mer strabasiøst ;o))

    9. Joachim: Må bare le av sånne kommentarer som er klippa og limt inn, på den ene bloggen etter den andre. Men takk for den. Linken til bloggen din funker uansett ikke.

    10. Wow! for en utsikt! Nyyydelige bilder! og ser og høres ut som en fin tur…noen ganger er det helt greit å klatre utenom stien også..ihvertfall før ormen kommer….Deilig når dørstokkmila er unnagjort….ha en god ny dag!

    11. Veldig bra og spennende innlegg
      mange fine bilder på bloggen.
      du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg