Gøy med snø …

… men som kjent så varer den ikke lenge her i Kristiansand. Bildene er fra i går, nå skal den regne vekk igjen. Litt kjipt. Synes snø er veldig greit sånn rundt juletider, noen uker før og etter selveste julaften. Ikke minst er det sykt praktisk når den ligger der kram og knirkete, for da slipper Jonas å komme hjem med masse sand og søle i pelsen. Det er mye skitten hund dette her, når han først blir skitten! Og det gjør han stort sett hver gang han er ute. Han elsker å bade, det være seg i vann eller i et gjørmehull. Men bare det å gå tur på asfalten på denne tiden av året resulterer i et forferdelig skittent dyr. Det er en av ulempene med å ha så stor hund. Det er ikke fullt så lett å få dette beistet inn i dusjen eller opp i badekaret lengre. Burde egentlig hatt et stort vaskerom, med inngang fra hagen, der vi kunne stått og dusja han. Men det har vi ikke. Vårt vaskerom er så lite at vi nesten må rygge ut igjen … ikke en plass for en leonberger altså.

Bildene er fra gårsdagens formiddagstur. Foreløpig er det skrekkelig mørkt her, og kaldt. Varmepumpa blåser for full guffe og jeg har omsider fått fyr i peisen oppe i stua. Etter at vi ommøblerte sitter jeg i helt motsatt ende av der peisen er, og det er litt kjipt. Kan ikke se den en gang, for den befinner seg rundt hjørnet for kosekroken vår. Mulig vi må bytte om litt igjen, men det blir ikke før jul iallefall.

Rett nedenfor huset vårt er dette turterrenget. Føler meg veldig privilegert som bor såpass nærme sentrum, men likevel rett ved skogen. I går gikk jeg tur både her og i julegatene i byen. Jeg passa barnebarnet på halvannet et par timer, mens mora var ute til lunsj.

Vi var også på “sykebesøk”. Svigermor, som ble operert i ryggen forrige torsdag, kom hjem fra sykehuset dagen etter operasjonen. Her hadde alle mine svigerinner fiksa og ordna slik at ho skulle få hjelp og besøk av noen fra hverdagsrehabilitering når ho var klar for det. Men det trenger ho absolutt ikke. Nå er ho i full sving igjen, og har allerede vært ute og gått tur, vært på shopping og går rundt som om ingenting har skjedd. Ho er 75, utrolig sprek og oppegående. Skulle hatt litt av de genene … holdbarheten på mamma’n min var jo heller dårig …

Lille julaften for 26 år siden ble ho lagt inn på sykehuset. Og kom aldri mer ut igjen derfra. Det var ei grusom jul, og det er faktisk vondt enda. Må bare prøve å ikke tenke så mye på det, men det er lettere sagt enn gjort. Å miste noen er jo en ting en aldri kan forberede seg på, uansett hvor mye en forsøker, stålsetter seg og prøver å godta. En vet aldri hvordan en kommer til å reagere når en står midt i det. I dag hadde jo mine foreldre vært skikkelig gamle, om de hadde levd, og det kan jo godt være at vi har blitt spart for mye siden de døde såpass tidlig. Men det er trist å tenke på at mamma ikke ble mer enn 58. Det er så mye jeg ville ho skulle ha opplevd, med barna og barnebarna mine. Men nå var ho jo ikke akkurat den mest perfekte bestemora, så det der er nok helst en ønsketenkning fra min side … Uansett, jeg skulle veldig gjerne ha beholdt ho mye lengre enn det vi gjorde. For noen dårlig mor var ho ikke, det var bare det at ho var ferdig med barn etter meg om min søster. For meg høres det veldig merkelig ut. Men vi er jo alle forskjellige …

Håper du får en fin dag. Jeg var forresten så heldig at jeg vant et smykke fra luke 12 i denne kalenderen. Det er enda noen dager igjen til jul, så sleng deg på du også da vel! Trenger ikke en gang bruke så mange hjerneceller for å bli med her, eneste du trenger er å huske hva du heter, eposten og adressen din. 😉

 

Følg gjerne bloggen på Facebook. ♥

8 kommentarer
    1. annebe: Takk. Er jo trist når noen dør, uansett alder … i forgårs døde ei bekjent av eldste dattera. Ho var 30 og etterlater seg to små barn. Livmorhalskreft. Det er jo bare tragisk …

    2. Her har det kommet litt snø i dag..og enn så lenge er det kuldegrader :)) Idylliske vinterbilder fra deg ..og hunden din er så fin :)) Så bra svigermor er i full vigør etter operasjonen..
      Mamman min døde jo for ca et år siden ..hun ble 75 …men hun var veldig aktiv frem til da hun ble syk og døde 11/2 år etter..Leit med moren din som døde så tidlig <3
      Gratulerer med premie..:))

    3. fruensvilje.blogg .no: Er mye oppover her også, men ikke akkurat slike fjelltopper som hos deg da. Og svett skal man jo bli, om en går for å bli sprekere. 😉 Om Jonas er kjempeskitten så lukker vi han inn i ei grind under trappa. Så får han ligge der til han er mer tørr. Men ja, vi har nok ikke det reineste huset i nabolaget …

    4. god morgen,ja da bor dere vakkert til,er jo så deilig å gå tur i skogen,har jo skogen jeg også,men den er bare med oppoverbakker,og det blir en svett av.
      Å misse sine foreldre så unge må være trist ja,det er noe med det å vite att e har dem om ikke annet.Mye vaskearbeid hos dere skjønner jeg,iallefall om dere ønsker å ha det reint og fint :)) men men,det er helt sikkert mest kos 🙂 ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg