30 grunner til å ikke trene

Hvorfor jeg ikke greide å trimme i dag. 🙂 Jeg har lånt ei Grete Roede bok, og måtte bare le litt da jeg kom til denne siden. Nå er ikke jeg helt der da, som finner på den ene unnskyldningen etter en andre for å slippe, for det gidder jeg rett og slett ikke. Men det er sikkert noen som kan kjenne igjen et punkt eller to her. Min trening for tiden er bare å gå tur, lengden og hvor vi går avhenger helt av dagsformen. Noen ganger er det faktisk mer enn nok å stå opp og stelle seg. Selv om jeg i innimellom tvinger meg avgårde på noen turer som har vært litt lengre enn formen tilsier, og det straffer seg. Alltid. Men jeg har absolutt ikke tenkt å gi opp av den grunn … og det er ganske lett å ta litt ekstra i også, for hodet vil jo, det er bare alt det andre som protesterer.

Rett som det er forsøker jeg å gå av meg skallebanken. Den der jeg stort sett våkner med hver morra (eller midt på natta). Uten hell. Må ærlig talt innrømme at jeg innimellom tviler veldig på om dette er en rette veien å gå. For hvorfor blir jeg ikke bedre i form og får mer overskudd? Jeg forsøker å lese meg til gode råd og finne grunner til at det er nettopp på denne måten. Hos legen er det ikke så mye hjelp å få. Selv om ho er veldig hyggelig, og jeg føler ho kjenner meg veldig godt, så er ho helt døv for ting som har med fibromyalgi og me å gjøre. Og det er nettopp det jeg lurer litt på om jeg kan ha. ME. Fant en beskrivelse av det og det var jo akkurat sånn jeg har hatt det de siste ti årene. Men ME er også bare tull, i følge fastlegen. Det sitter bare i hodet, så jeg må tydeligvis bare skjerpe meg …

Noe godt kom det ut av besøket hos hjertelegen. Drømmemannen har funnet ut hva en kalori er, hvor mye det er i de forskjellige matvarene, påleggene og det meste en putter i kjeften. Og han har fått et par aha-opplevelser, for å si det sånn. Siden han elsker skjemaer, diagrammer og slike ting så har han altså laget seg et helt eget opplegg på pc’n. Og starta med å moderere seg når det gjelder matinntaket, og da ser du, da blir det nok mye lettere for meg også.

Jeg har jo forsøkt tidligere med at vi ikke trenger søndagsmiddag hver dag. Han lager mat på en helt annen måte enn det jeg noen gang har gjort. Ikke en tanke har han ofra kaloriinnholdet eller fettet. Smør og fløte er det som må til for å få god mat vettu! Jepp, godt er det, han er blitt en utrolig dyktig kokk. Men når alt dette gode legger seg både rundt innvollene og utenpå kroppen så er det ikke så stas lengre. Nok en aha-opplevelse fikk han gikk på vekta … i motsetning til meg som alltid har kontroll. Uansett hvor galt det er.

Dette lover godt for fremtidige middagsretter. Og alt annet en stapper i seg i løpet av ei uke. Og det blir jo mye lettere når jeg har kokken med på laget. Men nå skal det sies, at jeg foreslo at vi skulle lage mat hver for oss om han hadde tenkt å fortsette i samme sporet …

Maten i huset er blitt adskillig sunnere. Og det er veldig godt det også. Det hender jeg savner sausen og andre ting som en helst skal ligge unna, men det går greit. Akkurat nå fremover, og resten av året, har vi ikke tenkt å fokusere så veldig på alt en ikke skal spise. Fordi jeg rett og slett ikke gidder! Jeg vil ete pepperkaker, kakemenn og julemarsipan. Men etter nyttår, da er det skikkelig innstramming – igjen!

Jeg har ingen plan om å bli 30 kilo lettere. Selv om hjertelegen mente at jeg burde veie det jeg veide før jeg fikk barn, altså før jeg var 20. Da jeg så ut som en strek i lufta og mangla både hofter og pupper. På den tia mitt største ønske i livet var å ha ei skikkelig sprettfu som fylte ut Levis-buksene, og noe å fylle bh’n med! Begynner å lure på om den legen har et lite snev av pedofili når jeg tenker meg om. For helt god er han nok ikke han heller, selv om han var tynn!

Et nytt liv hadde vært greit. Men jeg tror ikke det skjer selv om det blir mindre av meg. Veldig mange som har fibromyalgi har tatt slankeoperasjon, og flertallet av dem har absolutt ikke fått livet tilbake. I følge dem selv og det de skriver på ei fibro-side på Facebook. Snarere tvert i mot. Hadde jeg vært storrøyker så ville sikkert nikotinen fått skylda for helsa mi, når det ikke kan henges på den knaggen så er vekta en grei syndebukk. Vel, ikke alle sylfider er spreke og friske de heller, og jeg har alltid vært av den oppfatning at vi er forskjellige. Det er ikke meninga at alle skal være slanke, men selvsagt hadde det vært gøy å hørt inn under den kategorien når jeg nå er på god vei inn i middelalderen. Jeg skal absolutt gjøre mitt for å kvitte meg med noe av kroppen. Om ikke for annet enn å vise legene at det ikke hjalp en dritt. Jeg var jo faktisk ikke noe bedre da jeg veide 17 kilo mindre for tre års tid siden. Det var jo da elendigheten virkelig innhenta meg, og siden har det bare blitt verre og verre.

Tilbake til unnskyldningene for å slippe å bevege seg:

  1. Jeg hadde spist for mye.
  2. Det var alt for kaldt.
  3. Ikke tid nok til oppvarming.
  4. Jeg er dårlig trent.
  5. Jeg hadde sovet for lite.
  6. Jeg er overarbeidet.
  7. Gir alltid for mye i starten, og klarer ikke å fullføre.
  8. Alt for tidlig på dagen.
  9. Det var alt for varmt.
  10. Jeg har akkurat vært syk.
  11. Jeg begynner på en forkjølelse.
  12. Hadde spist for lite.
  13. Jeg var redd for å bli skadet.
  14. Skoene var nye og ikke “gått inn”.
  15. Jeg mangler barnevakt.
  16. Jeg kan ikke ta så hardt i når mange ser på.
  17. Treningssenteret er alltid fullt, aldri et ledig apparat.
  18. Følte meg ikke helt i form.
  19. Media har gjort meg utslitt av alle helseartiklene.
  20. Måtte jobbe overtid.
  21. Favorittserien min gikk på tv.
  22. Jeg fikk stein i skoen.
  23. Vannblemmene fra forrige uke har ikke forsvunnet.
  24. Jeg må bare ta av et par kilo til før jeg kan begynne å mosjonere.
  25. Jeg får så lett hold.
  26. Jeg har kjøpt dårlige sko.
  27. Jeg vil nødig få vond rygg av trening, mine venner har begge isjas.
  28. Sokkene krøllet seg.
  29. For få parkeringsplasser utenfor treningssenteret.
  30. Jeg fikk rusk i øyet.

Hehe, kjenner du deg igjen?

 

Følg gjerne bloggen på Facebook. ♥

6 kommentarer
    1. fruensvilje: Middagen i går ble smørbrød hos svigers. 🙂 Ja, ser jo på pulsklokka at jeg forbrenner en del, selv uten å gjøre så mye. Men en tur som sist søndag resulterte i at jeg var i fatburn-modus i tre timer! Like fullt sitter det som støpt dette fettet, eller rettere sagt henger og slenger både her og der!

    2. Vera Lynn: Er jo dette jeg har klaget min nød over i flere tiår. At pusten ikke blir bedre, at formen står på samme punkt … finner ingen grunn til at det skal være sånn. Kjempeirriterende.

    3. åja det ligger mange skjulte kalorier i maten vi spiser,det er lenge siden vi mer eller mindre sluttet med saus til maten,men i dag fikk mannen velge meny og da valgte han fiskekaker i brunsaus og makaronistuing til som er en kvit saus :=) så i dag skal vi kose oss med 2 sauser hi hi .
      Trim har jeg vært lat på lenge nå,mest fordi været har vært skikkelig ille,ellers blir det mest spaserturer på denne tid av året,fjellturer og sykling tar vi til våren igjen :)) i går var det snømåking og ved må hentast i løda,vi har altsså mange skjulte treningsformer også :))
      Ha en fin kveld og nyt maten hva enn det blir

    4. Jeg må vel være ærlig å innrømme at noen, men bare noen av de 30 grunnene har jeg brukt som grunn for ikke å trene.
      Det er slitsom når kroppen ikke blir bedre uansett hva man gjør selv for å få det til. Kjenner meg nok litt igjen der, dessverre.

    5. “Jeg må bare ta av et par kilo til før jeg kan begynne”…Den har jeg tilgode å bruke,hihi:):) Ha ei fin førjulstid!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg