Siste soloppgang i november

Rett fra senga og ut! Omtrent. Bare pusse tennene og slenge på seg det tøyet som lå nærmest. Ingen frokost, verken til Jonas eller meg. Men denne ganga skulle jeg ikke gå glipp av soloppgangen! Så viste det seg at det var et tett skylag kant i kant med havoverflaten. Så dermed varte og rakk det før sola fikk karra seg over den.

Kaldt og frisk var det. Men absolutt en fin morgenstund på et par, tre av utsiktspunktene her i nærheten av hjemmet vårt. Er ikke alltid en trenger å gå så langt for å se noe fint. 

Vanedyret Jonas var nok litt sjokkert. Tenk å bli dratt ut på tur sånn helt uten forvarsel, halvveis i søvne og uten mat. Til og med gledeshoppene på vei ut glemte han nesten. Men så ble det helt ok. 

Det var det. Sola skinner og jeg er fortsatt litt småfrossen etter turen. Det er noe veldig galt med denne termostaten min for tia. Jeg fryser og fryser. Jeg som har vært overopphetet i over ti år. Kan fortsatt få noen heteturer, men stort sett er jeg iskald. 

Og her satt vi da, tidlig på morrakvisten. Litt blåfrosne og med skikkelig morratryne. For ikke å snakke om hårsveisen! Tror jeg må bevilge meg et par minutter ekstra neste gang, for å ta en titt i speilen. Med linsene på! Eller i det minste tre på meg ei lue ….

Nå er det tid for å male litt i kjellerstua. Blir egentlig en hektisk dag i dag, så håper formen holder til alt jeg har tenkt å gjøre. Hvis ikke, vel, så kommer det forhåpentligvis en ny dag i morra. Den aller første i desember til og med, og dermed er det snart på tide å vise noen nisser veien ned fra loftet igjen. Merkelig det der, så sykt mange år som de har bodd i dette huset, og så mange ganger de har tatt veien ned i stua før jul … likevel klarer de altså ikke å finne frem på egen hånd! Nå som det ikke bor noen barn her lengre, så hadde det egentlig vært helt ok å bare våkne en morra, til ferdig pynta julehus.

Gjerne noe julebakst også! Tenk å våkne til duften av nystekte pepperkaker. :)) Det hadde vært noe det. Jeg elsker jo rett og slett alle disse tørre småkakene, for ikke å snakke om marsipan og nøtter, skikkelig klissete delfiakake og alle de forskjellige formene av kalorier en kan stappe inn på denne tia av året. Mmmmm … Det er dårlige utsikter for prosjekt “sprekere og lettere” fremover. Men det var kanskje ikke før i januar det starta for alvor, eller hva? Jeg er iallefall veldig klar for litt utskeielser snart, er så godtesjuk at jeg holder på å gå på veggen innimellom. I går skrapte jeg ut restene av en Nugattiboks som hadde stått både vel og lenge i skapet, skjønner ikke hvorfor den ikke var kasta for lengst. Den var jo egentlig tom! Men jaggu var det ikke nok til ei skive. Tørt og klumpete var det, men ned gikk det likevel. Nei du, det er nok på tide med litt skikkelig fråtsing her. Og jeg er klar som et egg!

Ha det bra så lenge, og takk for at du tar turen innom sånn rett som det er. 🙂

Følg gjerne bloggen på Facebook ♥

8 kommentarer
    1. Cecilie kristiansen: Tusen takk. Ja, er godt med en frisk tur på morrakvisten. Skulle bare ha hatt overskudd hver dag på denne tia.

    2. fruensvilje: Takk. Elsker slike morgener. 🙂 Er ferdig med å være i kjelleren nå. Så klarte i det minste å ferdiggjøre det! Ikke verst til å være meg for tia.

    3. sisselgu: Takk for fine ord. Jepp, er inne på bloggen din hver gang du legger ut noe, men er litt dårlig til å legge igjen spor etter meg i perioder.

    4. du så vakre farger det var hos dere,klart en utsetter frokosten for den opplevelsen :))
      ja den sunne livstilen utsetter vi til januar :)) det har iallefall jeg planer om,ha en fin dag da i kjelleren

    5. Var jo verdt å vente med maten for å få de vakre bildene syns jeg :)) Blir ikke mye julebakst her i huset..kanskje ett slag.. Men litt ekstra kos og kalorier blir det helt sikkert i Desember :)) Fin dag videre til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg