Diger hund = mye gris

Torsdag, oj så fort dette går! I går forsvant hele dagen omtrent, mens jeg satt i en frisørstol. Heldigvis var det ganske stille på salongen, så det gikk helt greit. Noen veldig ny sveis ble det ikke, bare litt stussing for å få siluetten litt smalere. Mitt hår er av den typen, ser du, som aldri blir langt. Det blir bare stort og bustete. Det er like irriterende nå som da jeg var 14!

Det regner noe sinnsykt i dag. Våkna som vanlig med skallebank, og som før forsøkte jeg å gå den av meg. Uten hell! Halvannen time ute i vinden og regnet gjorde ikke underverker for verken det ene eller andre. Snarere tvert i mot. Vet ikke hvem som var mest blaut da vi kom hjem igjen, meg eller bikkja. Jeg kunne iallefall vri både bh og truse, til tross for at jeg hadde regntøy på. Til og med turskoene mine, som er vanntette, var blaute oppi! Forskjellen er vel at jeg kan tørke meg med et håndkle og faktisk bli tørr ganske kjapt. Jonas derimot, tørker nok ikke helt før i morra en gang.

Grått og blaut ute = skitten hund inne. Har alltid tenkt at det ikke var så forskjell fra han her og forgjengeren. Men der må jeg innrømme at jeg tok feil. Akkurat når det gjelder pelsen er de ganske like, ho var jo en  langhåret schæfer og mista sikkert like mye dotter rundt omkring som det han gjør. Men så er det er alt det andre. Han sikler på glasset i dørene, både ute og inne. Han labber, og drar med seg sykt mye sand og dritt inn! Parketten kan være fin og rein, og så varer det bare til neste gang han har vært ute i hagen. For da setter potene spor over hele golvet. Der han legger seg er det reine sandkassa etterpå. Tror igrunnen ikke vi har hatt det reint mer enn tolv minutter av ganga de siste to årene.

Det er litt kjipt! Spesielt når en ikke har støv på hjernen, og har viet livet sitt til å holde huset striglet til enhver tid. Jeg har vel egentlig kommet frem til at dette er den siste hunden jeg skal ha. Selv om jeg alltid har sagt at et hus uten hund ikke er et ordentlig hjem. Hadde jeg venta med å anskaffe ny hund til et års tid etter at Zenta døde, så tror jeg heller ikke det hadde blitt noen Jonas som hadde flytta inn til oss. For da hadde vi sikkert innsett hvor mye enklere alt hadde vært uten husdyr. Det må være ganske deilig å føle at huset er reint mer enn noen minutter av ganga, etter å ha vært rundt med vaskefilla og på hybelkaninjakt i et par timer. Den følelsen tror jeg faktisk aldri jeg har opplevd. Så nå kan jeg jo glede meg til det da, og det er sikkert ikke mer enn 7-8 år til …

Men det er jo ikke bare negativt med hund. Hadde det ikke vært for Jonas, så hadde jo aldri jeg vært så mye ute og gått. Dessuten hadde jeg vært veldig ensom her på dagtid. For det er utrolig hvor mye selskap det er i en hund. Og han her er ekstremt kosete og sosial. Kunne han bare ha tørka av potene før han kom inn … og gjerne pelsen også!

Det skiller nesten to år, og 60 kilo, mellom disse bildene. Noen ganger skulle jeg ønske at han bare hadde vært så liten som da vi henta han. 16 kilo hund er akkurat passe til å ha i fanget. 75 kilo er litt i overkant for det meste. Egentlig. 

 Følg gjerne bloggen på Facebook
#leonberger #løvehund #hybelkaniner #storhund #kjæledyr #hundenmin #pelsdotten

10 kommentarer
    1. fruensvilje: Nei, vi vil jo egentlig ikke det. Bare på ekstremt dårlige dager .. 😉 For da er han min digre, dårlige samvittighet på en måte. Mannen lufter han jo da, men han gidder ikke gå turer aleine, så da blir det kjapt og enkelt på et grøntområde rett borti her, eller til nød hundeparken.

    2. frodith: Ja, du har nok rett. 🙂 Stort sett er det VELDIG greit. Men så har det jo litt å si hvordan formen min er da … hadde vært godt å slippe å ut noen ganger også. For ikke å snakke om å slippe og se på all dritten! For ikke tro at jeg fyker rundt med filla her hver dag. Burde gjort det, men … :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg