Aleine på havet

Hei, og vel overstått helg. 🙂 Her har vi hatt det flotte været, iallefall i går, og da fikk vi jaggu gjort ferdig ute på hytta og tatt opp den lille båten! Nytt av året er at vi ikke fikk den opp rett i nærheten av hytta, for den slippen var gravd igjen! Dermed måtte vi kjøre inn til byen for å få den opp av sjøen. Og til den turen meldte jeg meg helt frivillig!

Det var iskaldt og flott! Aldri er vel sjøen så fin som på denne tiden av åre. Når det ikke blåser vel og merke. Og det gjorde det ikke i går. Det var den smeigedagen! Nydelig lys, nydelig sol, alt var igrunnen helt perfekt en liten stund der. Det var som en vitaminsprøyte for både kropp og sjel denne lille turen, som sikkert bare tok en god halvtime. Så der og da tenkte jeg i mitt stille sinn at vi egentlig burde hatt denne jolla ute hele vinteren. For slikt påfyll kunne jeg hatt godt av mer enn en gang framover mot båtsesongen. Nå skal det være sagt, den står jo på en henger, så det skal ikke så mye arbeid for å få den ut igjen nå som den er klargjort til en ny sesong. Men kjenner jeg oss rett, drømmemannen og meg, så blir det nok bare med tanken de der båtturene på vinteren. For det er vel ikke første gang vi har fantasert om det.

Blått så langt øyet kunne se. Og langt der ute ligger Oksøy fyr. Jeg gleder meg allerede til sommeren og langtur i daycruiseren igjen. For bedre ferie går det egentlig ikke an å få.

Men kaldt var det! Og legg merke til at jeg har vest på meg. Selv om jeg er ufattelig motstander av at det ble påbudt med denne redningsvesten. Noe så irriterende og ekkelt, spesielt om sommeren når en kjører på lange turer, skal nyte sola og skikkelig kose seg. Da er vesten et stort irritasjonsmoment og blir rett og slett droppa rett som det er. Her brukes det sunn fornuft, er været ille så er vesten på, kjører jeg aleine så er vesten på, er jeg ute i kajakken så er vesten på. Men på en ukes tur langs kysten i vår 21 fots lille, store glede, da er vesten bare i nærheten sånn i tilfelle politiet dukker opp. Og forhåpentligvis rekker vi å ta den på før vi blir bøtelagt. Det er veldig ulikt meg å gjøre noe som er ulovlig, men på dette feltet synder jeg mer enn de fleste, tror jeg.

Det er sjeldent det er så rolig over byfjorden.  Men det pleier egentlig å være noen grader varmere når jeg befinner meg akkurat her. Heldigvis.

Så var den turen over. Båten er vaska og gjort klar til en ny sesong. Og i mellomtiden står den godt pakka inn i ei stygg, grønn presenning ved siden av garasjen. Til naboenes store irritasjon sikkert … min også, egentlig. Men en plass må vi jo gjøre av den!

Håper helga di også var fin. ♥

 

Følg gjerne bloggen på Facebook.

7 kommentarer
    1. fruensvilje: Jeg synes ikke det er så gøy å fiske jeg … men kan godt være med og se på andre som fisker. Jeg nyter jo bare å sitte still i en båt, med havet på alle kanter og høre på bølgene.

    2. Så utrolig flotte bilder. Stille sjø og blå himmel. Hadde jeg ikke vist at vi var i november så ville jeg trodd bildene var tatt på en helt annen årstid. Det ser herlig ut, ingen tvil om det. Men det ser og litt kaldt ut når jeg ser hvor godt innpakket du er, men med gode klær så kan alt nytes hele året 🙂

    3. dette var virkelig herlige bilder 🙂 du skulle hatt med fiskestanga også hi hi ,dett ville jeg iallefall hatt med 🙂 skjønner godt att du gleder deg til ny båtsesong

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg