Mandagsdate rett og slett

På en helt vanlig mandag tok vi en helaften! Med vin og hele pakka! Det er sykt lenge siden vi har vært på date, funnet på noe litt utenom det vanlige, eller gått ut i det hele tatt. Men i går var dagen. Ikke hadde vi bryllupsdag eller noe. Det var bare … mandag …

Vi var veldig flinke på slikt før. Men så har det skjedd forandringer både med det ene og det andre, så selv om anledningen forsåvidt kan være der, så skjer det ikke noe likevel. Min feil, siden jeg verken har inntekta eller helsa som jeg hadde. Så om en skal slenge rundt seg med en tusenlapp eller to til bare kos, så må en tenke seg litt om både en og to ganger nå for tia. Og jaggu får jeg litt dårlig samvittighet da også, for at vi bruker så mye penger på noe som egentlig er helt unødvendig. Penger som heller kunne blitt brukt på nytt golv på soverommet, eller til et eller annet forefallende arbeid på huset eller hytta – for slikt ha vi dessverre mye av. Men så prøver jeg å snu tankegangen litt da, for er det egentlig unødvendig å gå ut og kose seg? Er det ikke en investering i forholdet da? Og akkurat det er jo faktisk ikke så dumt det heller.

Selvsagt hadde vi overlevd uten både middag og kino. Men jaggu var det sykt koselig også. Det er liksom noe med det der å se den du lever sammen med i en litt annen setting enn i sofakroken ikledd joggebuksa. Nybarbert og med voks i håret blir jo drømmemannen helt annerledes enn han der jeg omgås til vanlig. Det er nesten så en blir nyforelska igjen og sommerfuglene våkner opp litt av dvalen, slår noen forsiktige slag med vingene så det kiler i magen. Nei, jeg trekker tilbake det utsagnet om at det var unødvendig pengebruk!

Vi var på la Famiglia. En italiensk restaurant som åpna i begynnelsen av 2017. Aldri vært der tidligere. Kelneren var hyggelig, maten var fantastisk! Tror jeg må si at dette er den aller beste pastaen jeg har smakt i hele mitt liv. Vi tok dagens, enda jeg hadde bestemt meg for å ha noe helt annet før vi gikk inn. Husker ikke helt hva han kalte det, men penne med kylling, oliven, chilli. Uansett, sykt smakfullt og veldig godt. Anbefales! Koselige lokaler som var innredet i italiensk stil, som om du skulle ha sittet på en italiensk fortausrestaurant, lav bakgrunnsmusikk. Perfekt for meg. Dessuten var det nesten tomt, bortsett fra et lukket selskap, oss to og to damer. Men mandagen er vel ikke den dagen flestparten av oss går ut hjemmenfra for å ta en helaften.

Så var det kinotid! Ikke akkurat fullstappet i Sal 1 på Fønix heller. Men lyd var det nok av! Da det starta med en trailer for en kommende film hadde jeg bare lyst til å reise meg og rømme hjem igjen. For det var reine torturen. Heldigvis var det en del mindre volum på filmen vi så, men mer enn nok til at jeg sliter ganske mye med hodet og ørene i dag. Jeg kan ikke forstå hvorfor en må ha så jækla høyt lydnivå bare fordi det kalles kino! Hører folk mye dårligere når de ikke sitter hjemme i sin egen stue, eller hva er geia? Jeg har vanskelig for å tro at det var så veldig mange i den salen som synes volumet var helt ok. 

Vi var på Snømannen, filmen som er basert på Jo Nesbøs suksessroman. Filmen som er slakta verden over. Vel, vi måtte bare se den, for vi har lest mesteparten av bøkene til Jo Nesbø, men ikke akkurat denne. Og kanskje var det nettopp derfor vi synes den var helt grei. Normalt er det jo alltid litt nedtur å se en film etter at du har lest boka. Tenker jeg. Om jeg skulle gitt et terningkast så ville det nok ha vært en skikkelig god firer. Det er min mening, og jeg forventer ikke at alle er enige.

Kritikerne og seerne er to helt forskjellige ting. Filmen “Kongens nei” fikk jo flotte omtaler og det var jo nesten ikke prikker nok på terningene da den ble lansert i fjor. Den fikk til og med Amanda-prisen. Den synes jeg derimot var en skikkelig langtekkelig drittfilm på over to timer, med innhold som kunne blitt fortalt i løpet av et kvarter. Altså, overhodet ikke nok til å lage en hel film en gang. Men den var det sikkert politisk ukorrekt å slakte …

Nei, nå roper støvsugeren her. Og vaskefilla og hele bøtteballetten. Uff. Kos deg du som kan. Jeg må prøve å få gjort noe fornuftig her i huset, før hybelkaninene overtar hele boligområdet …

#kino #date #snømannen #lafamiglia #pasta #kos #kjærestetid

 

Midtlivskrise finner du også på Facebook – følg meg gjerne!

6 kommentarer
    1. Jeg er sikker på det er mye viktigere å ta en sånn kveld, enn en del av et gulv. Man skal leve NÅ også. Og det som kan gjøre dere litt glade er ti ganger viktigere . Ikke ha dårlig samvittighet. Hytte og hus kan få sitt en annen gang 🙂

    2. Det er absolutt en investering å gå ut på date! Vi kommer liksom inn i en vane og tar vår bedre halvdel som en selvfølge (og motsatt). Men det er viktig å vise hverandre at vi fortsatt er viktige for hverandre og at vi gjerne vil bruke noen timer sammen uten å sitte hjemme foran tv’n. Egentlig gjør vi det altfor sjelden, og vi burde ikke ha dårlig samvittighet for å bruke penger på oss selv en gang i mellom. Kjærligheten må pleies for å vokse 🙂

    3. Aldri feil å ta vare på kjærlighetsforholdet <3 Hva betyr mest? Gulvet på soverommet eller kjæresten? Etter noen år, når man tenker tilbake vil man aldri angre på at en tilbrakte tid og kos med de man er glad i 🙂 Godt valg 🙂

    4. Jeg syntes man skal unne seg en date innimellom… Er det ikke så ofte, blir det som regel veldig koselig…, for det er ikke en vane. Hørte på radioen til morgenen, og da ble folk på gata her i Oslo spurt om de skulle se Snømannen. De fleste ville det, men det var jo noen som stolte blindt på hva kritikerne sier så de skulle i alle fall ikke gå. Jeg pleier som regel å like de filmene som kritikerne slakter jeg, men om jeg skal se denne vet jeg ikke… Er ikke så glad i bloddryppende filmer, eller var den ikke så rå kanskje?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg