Ei uke i en daycruiser – tredje etappe

Morgenbadet og frokosten er over. Så da er det bare å sette baugen mot Kragerø. Værgudene er fortsatt på vårt lag, og selv om det blåste opp en god del i går kveld, så er det helt greit igjen nå. Nabo’n holder koken i kjølevannet vårt!

Kragerø. Jeg lurer litt på hvordan det er her om vinteren. Risør har jeg jo vært i på den tiden, og der var det kliss daut! Sikkert ikke noe bedre her. Men som sommerby er det yrende liv i gatene, og veldig koselig.

Her er det fullt! For et normalt øye … men i Kragerø er det som sagt alltid plass til en båt til. Jeg har aldri i mitt liv sett folk som kan få sneket seg inn mellom de andre båtene slik de gjør her! Og det der det ikke ser ut som om det er plass til en kajakk en gang! Det er faktisk ganske gøy å sitte og se på der de skur og drar i båtene som allerede ligger fortøyd, for å få plass til sin egen. Som de litt sjenerte sørlendingene fra Kristiansand så tør jo ikke vi gjøre det på samme vis. Men vi fant nå en plass vi også. Etterhvert. :o))

Litt shopping ble det også. Jeg fikk faktisk brukt en tusenlapp før vi kasta fortøyningen igjen her. I et bittelite kott av en butikk rett der vi la til med båten. Halv pris på et par linkjoler og ei bukse er slett ikke å forakte, selv om det var et skikkelig impulskjøp. Ikke trengte jeg det heller, om jeg skal være helt ærlig. Men, men … det var jo billig da!!

 

Jomfruland ble vårt tredje overnattingssted. Vet ikke hvorfor, men jeg har alltid innbilt meg at det er så utrolig vakkert her. Sånn helt unormalt vakkert. Vel, nå har jeg sett det, og ble veldig skuffa. Mulig vi var på feil side av øya eller noe, men dette var ikke så mye å skryte av! Har sett mange andre, finere plasser langs kysten enn dette her. Dessuten følte vi oss ikke så velkommen heller akkurat. Det var gjerder over alt! Gjerne med strøm eller piggtråd. På grunn av dyr de ikke ville ha inn, eller ville jomfruer kanskje, men vi så ikke noen av delene. Sannsynligvis var de vel bare litt lei av alle turistene som snoket rundt.

Jomfruland fyrstasjon har to fyrtårn. Det eldste, som mangler lyktehuset, ble satt i drift i 1839 og er 22 meter høyt. Dette er gjort om til et lite museum og har en liten uteservering i hagen. Begge deler var selvsagt stengt da vi var der. Dagens fyr er fra 1938 og 31 meter høyt. Dette er et av Norges viktigste kjennemerker når du kommer seilende fra Danmark. Merkelig nok så ligger fyrene midt inne på øya, 48 meter over havet. Det er mange teorier om opphavet til navnet på Jomfruland, men mest sannsynlig kommer det av at øya i lange tider tilhørte Gimsøy Nonnekloster.

Noe mer shopping ble det ikke. Vi kom selvsagt rett etter de hadde stengt. Sikkert like greit, for jeg kjente at jeg hadde fått litt nok av butikker og masse folk, både i Risør og Kragerø. 

Man bruker det man har … og i dette tilfellet så ble steinene de ryddet fra tomta likegodt brukt til å bygge huset også. Det ser iallefall slik ut. Kjekt å slippe å drasse ut materialer og sånn. Kunne forresten tenkt meg et tonn eller to av disse steinene i hagen hjemme …

Ikke helt slik vi foretrekker båtlivet. Men det blåse så sykt opp igjen da vi kom hit, dessuten var det blitt litt seint på kvelden, så vi fant ut at vi bare måtte bli her. Noe morgenbad ble det heller ikke. Selv om det var den flotte stranda rett ved siden av gjestebrygga. Akkurat den var fin da. Men i 15 grader så går altså ikke jeg ut i vannet. Da må det skje fort og brutalt.

Tårnbrygga gjestehavn ligger på vestsiden av øya. Her fins et vertshus og et sevicebygg. Siden vi allerede hadde spist i Kragerø så ble det ikke noe mer restaurantbesøk på oss denne dagen. Men vi fikk i det minste tatt en dusj! Og det var egentlig ganske deilig etter tre dager i båten. 

Kvelden har senket seg. Og vinden har heldigvis løyet, igjen. Det lå mange med store båter her, og de sikra båtene både foran og bak med ekstra tau for å ligge greit natta gjennom. 

Been there done that. Jeg trenger ikke tilbake til denne øya igjen. Eller, mulig det ikke var øya det var noe galt med, men forventningene mine. Så heretter skal jeg ikke forvente noe som helst, bare ta det som det kommer. Det er nok det lureste en kan gjøre, når det gjelder det meste her i livet. Det blir jo aldri som en håper på likevel.

#sommerisør #båttur #askeladdenbeetle #kragerø #medteanitanga #jomfruland

4 kommentarer
    1. Så koselig å få høre og se fra turen deres! Skikkelig skjærgårdsferie! HERLIG! Flotte bilder og ser ut som en flott tur!

    2. Så utrolig koselige bilder! Og jammen var det trangt om saligheten i den båthavna i Kragerø. Snakk om yrende liv, og sikkert veldig kjekt å oppleve. En typisk sommerby tenker jeg også for det må jo være mange ganger flere innbyggere i byen om sommeren 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg