Ei uke i en daycruiser – første etappe

Hei, hei. :o) Jada, jeg lever. Det har bare blitt litt lite blogging herfra i sommer. Såpass fraværende har bloggen vært at jeg ikke en gang har vært inne og sett hva dere andre har drevet med heller. Så jeg håper altså at alle har det bra. Jeg har vært uten pc denne sommeren, til nå. Helt frivillig. Og iPad og telefon er ikke noe å blogge fra for meg. Alt for lite og knotete. Her må jeg ha ordentlig tastatur og stooor skjerm, slik at det går an å se hva jeg holder på med.

Vi starta båtferien dagen etter drømmemannen begynte på ferien. Her skal ikke en eneste dag gå til spille ser du. Tre ukers ferie er ikke akkurat noe som varer evig, så det er best å bare få fingeren ut! Må bare innrømme at jeg har grudd meg for denne turen. Uten å si det til verken kapteinen min eller reisefølget. Jeg har vært redd for at jeg skulle bli liggende. Ikke få sove. Få så vondt at det å kjøre inn i ei bølge var reine torturen. Og så videre. Bare fantasien setter en stopper for hva jeg har tenkt om årets tur, og jeg har ganske god fantasi som dere sikkert vet … jaja. Skal ikke utdype det noe mer, annet enn å si at uka gikk over all forventning. Takk og lov for det!

Så store planer hadde vi ikke. Annet enn at vi skulle østover. Og dit kom vi. To plasser på veien hadde vi bestemt oss for at vi bare måtte spise. Og det klarte vi også. Dessuten hadde vel jeg et veldig ønske om en natt på Portør utenfor Kragerø, og så ville jeg gjerne se Jomfruland. Jaggu gikk ikke dette også i oppfyllelse, selv om det ikke ble helt som jeg hadde sett for meg.

Første stopp ble Hjemme hos Wenche. Her MÅ vi bare innom i løpet av sommeren. For en plass! Og for noen fantastiske mennesker som driver det! Maten er kortreist og i en klasse for seg. Det må bare oppleves rett og slett. Og du trenger faktisk ikke ha båt for å komme hit en gang. For Wenche holder til på Hisøy utenfor Arendal, og hit kan du komme med egen bil. 

Maten er så god at det er komplett umulig å bare ta en lusj! Iallefall for oss. Så her ble det full pakke. Vi gikk for dagens treretters alle fire, og som vanlig … mmmmm … Herregud så godt! Som sagt, må oppleves, så er du i nærheten bør du virkelig svippe innom her før de stenger båthuset/brygga for sesongen. Wenche kan du forresten bli litt kjent med i årets Farmen, for det er nemlig ho som skal være mentors kone denne sesongen. Bare det gjør jo at vi må se på serien. For den dama er så skjønn at en nesten får lyst til å spise ho også opp.

Dagens hvite fisk. Tror det var hysing. Har aldri smakt det tidligere, men gjør det absolutt igjen om jeg får sjansen. Perfekt tilbehør og helt naturlige smaker. Kan faktisk ikke bli bedre.

Prikken over i’en. En søt liten fristelse, som gjerne kunne vært dobbelt så stor.

Gode og mette satte vi baugen mot Merdø. For her ville vi gjerne ha den første overnattinga. Men så lett skulle det ikke være. Der var det helt opptatt over alt. Dessuten lå det ikke akkurat i le heller. Så da var det bare å leite videre etter en passe plass for å ankre opp for natta.

Og her ble vi liggende. Klokkøya, utenfor Eydehavn i Arendal kommune. Så dermed var hyttenaboene klare for første overnatting i båten i 2017, i hver sin 21 fots Askeladden daycruisere. Kanskje ikke skapt for langturer, men det er de båtene vi har. :o) Har ikke tall på hvor mange ganger min søster presiserte nettopp det; det er en DAYcruiser. Hallo. De er ikke beregnet til å bo i! :o)) Vi andre bare gjorde som om vi ikke skjønte hva ho mente.

Dagen etter gikk turen til Risør. Blir du med? :o)

#båttur #askeladdenbeetle #daycruiser #hjemmehoswenche #medteanitanga #gourmetmat 

10 kommentarer
    1. fruensvilje: Imponert over at noen kommenterer og henger på fortsatt, så lenge jeg ikke er innom deres blogger. Koselig det. Jeg gleder meg til å se fra dere andres ferier og sommerbilder, når jeg kommer hjem til utømmelige menger datakvoter og kjappere nett. Telefonnettet er ikke noe særlig å oppholde seg på for lenge. Spesielt ikke via datamaskinen.

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har mest gruet meg fordi formen har vært så dårlig. At det kanskje ble så ille at jeg måtte hjem igjen, eller ble liggende i båten! Det hadde jo ikke vært noe særlig. Men slapp det da. ;o)

    3. frodith: Må helst ha et normal tastatur når jeg skal skrive. Da fyker bare fingene elegant fra den ene tasten til den andre, uten at jeg må tenke på hvor bokstavene befinner seg. Maten Hjemme hos Wenche er bare helt ufattelig god! Bør oppleves om du en gang befinner deg i nærheten av Arendal!

    4. margarites: Har vært på mobildataen i hele sommer. Derfor jeg ikke får lest og kommentert noe særlig her. Spesielt når jeg kopler pc’n til. Men så har jeg jo noe å glede meg til når vi kommer hjem fra hytta da, kan kose meg med alle dere andres sommerbilder. ;o)) Vi var ekstremt heldige med været den uka i båten!

    5. SigridfraEnget: Sommer, sol og Sørland er jo toppers i båt ja. Men det er dessverre ikke alltid værgudene er så snille med oss. I år var vi veldig heldige, selv om jeg kunne tenkt meg litt mer varme, både i vannet og i lufta. Gleder meg til å lese mer om andres ferier når vi kommer hjem. Datakvoten min forsvinner så fort når jeg bare er på mobilnettet, så det begrenser seg litt hvor mye jeg kan få med meg her ute på hytta.

    6. Heisann, for et lekkert måltid dere fikk servert! Her har det også vært bloggfri i sommer med 22 dager på veien. Og telefonen spiser jo data om jeg prøver å bruke den, så det gav jeg fort opp. Ut fra bildene dine ser det helt herlig ut med båt – og jeg håper dere hadde mest finvær 🙂

    7. Så mye deilig mat da 🙂 Og spennende med Farmen-damen 🙂 Jeg må også blogge fra stort, eller jeg KLARER fra nettbrettet, men ikke over laaaang tid 🙂

    8. Så flotte bilder! og høres ut som en flott tur! ja jeg gruer oss før sånne turer, og nye ting..også blir det som oftes bedre en man tror..BRA! Ha en fortsatt god sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg