Hvert skritt betyr ikke en dritt!

Så var kjærringa på vei til Aquarama nok en gang. Tidlig å stå opp dette her! Eller ikke akkurat å stå opp, men trenger litt tid før stivheten i leddene løser seg opp, så egentlig er det tortur å måtte ut av døra før 8. For ikke å snakke om å ut av dyna før 6! Før, for ikke veldig lenge siden, kunne jeg jo bare skvette ut av senga og var klar på noen få strakser, nå derimot … det er triste greier!

Egentlig burde vi vært utstyrt med en quickstart-knapp. En sånn som gjør at du reagerer før du skjønner hvorfor. Slik alle småbarnsmødre har. Jeg hadde jaffal en slik i den tia, og innimellom kan jeg faktisk merke at den funker enda. Om jeg har små overnattingsgjester, og de begynner å pipe litt på nattestid. Svitsj! Da står mormor plutselig ved siden av senga og leiter etter sutten, føler seg frem til der sutten skal inn, eller bretter dyna godt rundt, stryker på panna og sier små rolige ord for å få vidunderet til å sove igjen.

Det eneste det hjelper for er jo å våkne ungen! For normalt piper de bare litt i søvne, drømmer litt eller noe sånn. Men der står jeg da, før jeg er klar over at jeg er stått opp av senga!

Sånne knapper finnes også på de fleste treningsyklene. Og tredemøllene. Min quickstart-knapp virker bare av og til. Så her går det egentlig mer i sirup for tia.

Det hjelper jo litt at jeg går til treningen da. For på en måte er jeg jo ferdig med oppvarminga når jeg ankommer treningssenteret, og alle ledd og lemmer funker tilnærmet normalt. Det er drøye 4 kilometer  og tar ca. 50 minutter, hver vei.

Om jeg hadde en gøy treningsøkt? Nope. Jeg gjør så godt jeg kan, og er langt fra den dårligste, men gjett om jeg skal være glad når disse ukene er over. Tror nesten det må feires gitt, og da med noe helt annet enn ei gulrot!

Det var stille og fint i dag morges. Men ganske kaldt Da jeg gikk hjemover snødde det litt igjen. Merkelig vær vi har for tida, men får vel bare takke min skaper for at jeg ikke bor på Østlandet nå, for der er det visst hakket verre.

Hvordan trener du? Jeg har jo faktisk innbilt meg at så lenge jeg alltid har gått såpass mye, så er jeg ganske sprek. Men det stemmer jo overhodet ikke! Egentlig er den der gåinga bare tull, tenker jeg nå. For ingen regner det som trim. Likevel mener jeg fortsatt at jeg normalt beveger meg mer enn de fleste jeg kjenner. Det er ikke så mange av de som faktisk går jevnlig på tur eller trening. Noen selvsagt, men langt fra alle.

Noen minutter daglig skulle gi helsegevinst. Dette har vi blitt feilinformert om, og trodd på, i årevis. Folk kjøpte skrittellere, pulsklokker og staver over en lav sko, og trodde de skulle bli riktig så spreke ved å bare gå. Men nå, noen år etter, så har de fleste funnet ut at dette ikke hjelper en dritt, for nå er det intensiteten som betyr mest. 

Du må ikke tro at du blir sprek av å gå. Nemlig! Så feil kan en ta! Sprek blir en kun ved å øke tempoet. Å gå var ikke et alternativ en gang. Løpe derimot … puuuuh. Her er det bare å hive seg rundt tydeligvis! Det var iallefall det vi lærte på forelesinga etter trimmen i dag.

Ønsker deg en fin ettermiddag og kveld. :o)

12 kommentarer
    1. kreativemeeg: Takk. Her skal alt prøves, i håp om at jeg kan bli tllnermet mitt gamle jeg igjen. Liker ikke denne dama som ikke orker en dritt og ikke engang jobbber …

    2. suttung: Hihi, tror jeg venter litt med det bildekket! Og jeg må jo holde i hunden så jeg kan ikke ha staver med heller. Jeg tok et omega 6 kosttilskudd i et halvt års tid (skulle være godt for tørre øyne og smøre leddene). Så leste jeg at folk med fibromyalgi ikke burde ta det, det trigga verken i kroppen. Så jeg slutta, og ble faktisk litt bedre i alle vondtene. Ser at Glucosamine inneholder glucosaminsulfat … og jeg er veldig allergisk for sulfapreparater, så dette tør jeg ikke prøve. Men takk for tipset!

    3. fruensvilje: Vet ikke helt om jeg tror at det gjør godt heller. Men er jo en del uker igjen da. Har sett mange som er ute og lufter stavene ja! De bare henger der, etter armene. Da fatter jeg ikke vitsen. Men jeg går som sagt ikke bare rundt og dasser, blir både svett og anpusten … men kommer liksom ikke videre. Blir ikke sprekere. Orker til et punkt, men så får jeg ikke nok luft. Og da er det ikke så lett.

    4. frodith: Jeg har alltid tidligere vært en morgenfugl, men jeg tror den plutselig er blitt trekkfugl og har stukket av. Men jeg er ikke sur altså, heldigvis. ;o)

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har jo gått og gått hele livet, men klarer ikke å bli sprekere. Er jo derfor jeg har trodd at det er noe galt med pusten min. Men nå har jeg jo fått astma-medisiner, og søstera mi mente på lørdag at jeg ikke pusta og peste så ille som tidligere. Jeg merka ikke forskjell, men det kommer kanskje.

    6. margarites: Vi går jo som regel der det er veldig kupert, så vi blir både svette og slitne. Det er ikke bare koseturer ser du. Hunden får jo heller ikke nok trim om den bare skal dasse ved siden av.

    7. Å gå er bedre enn å sette seg i sofaen, men det må nok litt tempo til for å bedre formen betydelig. Jeg går til og fra jobb, men ikke sånn at jeg blir svett. Gi meg en oppoverbakke og jeg peser som en hvalross… Jeg synes du er flink jeg, så bare stå på. Alt er bedre enn bare å sitte inne…men du har jo hund sånn at du må ut 🙂

    8. Flink er du! og ja..det å gå holder kroppen i gang..men man blir ikke sprekere…DET blir man ved intervall..men jeg syns jeg er sprek nok jeg…hihih..hater virkelig sånn intervall..men ja, hører det er bra..sies det..ha en god kveld!

    9. hi hi ,kanskje ikke så kjekt dette,men det gjør godt )
      Det er god trim i å gå for å holde kroppen i gang,men skal det gi litt helsegevinst utover det må en nok opp med tempoet ja,en må bli litt svett eller annpustet,intervall der en går for opp en bake og rolig ned igjen for så å gå fort opp igjen 3-4 ganger,det øker kondisen og det gjelder stavgang også,det folk gjør feil er att dei bruker stavene på feil måte,lærer en rett teknikk,ja da får en fort opp pulsen ,det har jeg gjort mange ganger,så litt av hvert er bra og den daglige turen gjør godt uansett )

    10. Prøv å bruk Glucosamine det hjelper å smøre leddene +linfrøolje. Du vet han Johan Kaggestad vår store treningsguru sier at det å gå er den fineste måten å trene på. Gjør du som Ingrid Kristiansen å henger på et bildekk og i tillegg bruker staver så får du ei økt du seint glømmer. Det har jeg prøvd en del ……….å huffameg ;))))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg