Ut på tur – Svingervannet rundt

Vågsbygd ligger bare 7 minutters kjøretur fra her vi bor. Vågsbygdskogen dekker et stort område og her er det flere godt merkede turløyper. Jeg er absolutt ikke kjent her, selv om det er så nærme så har jeg bare vært her et par, tre ganger tidligere. Men aldri i denne løypa.

Vi bruker flittig ut.no når vi finner turene våre. Men vi har også fått masse inspirasjon via andre blogger, nettsider og instagram. Jeg liker å gå på nye plasser, og aller best liker jeg rundturer. Jeg synes det er skikkelig kjedelig å tråkke tilbake i samme spor når en skal hjem igjen. 

Nydelig vær i dag, men ganske mye vind. Jeg hadde egentlig lyst til å ta en vandretur langs Listastrendene, men med vind over 14 m/sek. var nok ikke det den beste plassen i dag. Så det får vi ha til gode.

Mange veier å velge mellom. Vi tok en tur på vel 1 mil, og skikkelig kupert terreng. For å være ærlig så var jeg så trøtt på slutten at jeg bare hadde lyst å sette meg ned og grine … men voksne folk oppfører seg jo ikke på den måten, så jeg droppa det. Heldigvis var jeg ikke den eneste som synes denne turen var litt i meste laget.

Jonas i sitt rette element. Nesten. Aller helst foretrekker han gjørmehull, og han fant også en del av dem i løpet av dagen. Nå ligger han nyspylt og våt under trappa og sover. Drømmemannen sover også, men han fikk lov å ligge i sofaen. 

Veldig variert underlag i denne løypa. Og veldig mye opp og ned. Det var merkelig nok lite folk ute og gikk i dette fine været. Og det var egentlig helt greit, for da kunne Jonas gå litt løs også. Det var jo reine klatringa innimellom, og da er det veldig tungvint med bånd på.

Vi tok en velfortjent rast ved Busteinen. Da hadde vi gått i to timer og var omtrent halvveis. Her har vi faktisk vært en gang tidligere. Men da kom vi via en annen løype. Flott plass å spise medbragt appelsin og Kvikk Lunsj. Og kaffi selvsagt, for de som kan ha det. Og der er ikke jeg. Sånn i hverdagen er det helt greit, jeg har aldri drukket en kopp vanlig kaffi i hele mitt liv. Men akkurat når vi er på tur så skulle jeg ønske jeg også kunne tatt en kopp. Det er liksom ikke helt det samme med vannflaska.

Tror han her også satte pris på en pause. :o) Snille, lille Jonasen min, som begynner å bli veldig grei og lydig. 

Tilbake til utgangspunktet. Denne veien går inn til Kjos hovedgård og er privat, så her gikk vi ikke. Rett bortenfor ligger et rosa hus! Trodde nesten jeg så syner da vi gikk fordi! Men sånn i tilfelle du skal male huset i år og trenger litt inspirasjon tar jeg med et par bilder av det også. Rosa altså, og med lilla dør. Du tror det ikke før du får se det …

Sammendrag fra turen: 11,7 kilometer, tid 4,5 timer, 18.468 skritt, stigning tilsvarende 96 etasjer. Turfølge: Lillesøstera mi og samboeren, pluss drømmemannen og Jonas da. Må si meg fornøyd med denne lørdagen. Så i dag har jeg ikke tenkt å gjøre så mye mer egentlig, og det med god samvittighet. I morra derimot… tja, må vel finne på et eller annet da også. Men akkurat nå tror jeg ikke noen av oss er i stand til å tenke så langt.

Håper du også har hatt en fin dag. :o)

 

#utpåtur #ut #friluftsliv #svingervannet #vågsbygdskogen

21 kommentarer
    1. fruensvilje: Jeg liker ikke kaffe, bare derfor. ;o) Og jeg er ei av de få som ikke har gidda å tvinge det i meg for å bli vant til det.

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk. :o) Ikke at jeg prater så veldig når jeg går da, men er jo koselig innimellom å være sammen med andre. Kan jo ikke bli helt einstøing heller, tror ikke det er så sunt.

    3. annebe: Ser ut som begge kommentarene kom med her! ;o) Elsker jo å ta bilder, og her var til og med kameraet med! Er litt sløv etter at mobilkameraene ble såpass bra, men ser jo veldig forskjell på bildene om en sammenlikner.

    4. Vera Lynn: Har ei venninne som elsker farger, så ho kunne nok hatt et rosa hus! Jeg kunne ikke. Er glad i farger, men rosa er ikke det jeg ville valgt på huset akkurat!

    5. For et flott turområde for både tobente og firbente. Det blåste ganske mye her i Oslo i går, men det har heldigvis løyet en god del til i dag. Hadde jeg hatt hus, så ville den rosafargen vært perfekt :o)) Ha en fortsatt fin søndag.

    6. Herlig med rundtur, og masse flotte bilder. Det ble jammen en lang tur også, så da er det bra at været var så fint. Kaffe har aldri fristet meg, og te tenker jeg liksom ikke på å ta med på tur…synes ofte noe kaldt er bedre når jeg har slitt meg opp noe sted…
      Vi malte huset i fjor ( men har et strøk igjen noen steder i år), men jeg tror ikke sameiet her hadde blitt så glad om jeg gikk for den rosa fargen… Og ikke lilla dør heller – men det får jo frem smilet når jeg ser sånt da. Er glad det ikke er i mitt nabolag – litt i overkant frisk liksom. Nyt dagen 🙂

    7. Prøvde å sende en kommentar i stad..men tror den mislyktes… men syns det var flotte bilder med fint lys og vakre farger :)) Alltid best å gå ei runde ja… Fiiin Jonas også :)) God helg videre <3

    8. Best å gå ei runde ja :)) Vært en del sur vind her i dag også… Virkelig fine bilder her…med fint lys og vakre farger :)) Fiiiin Jonas også <3

    9. Så mange flotte bilder! og der ser helt herlig ut der..Koselig med tur og selskap samtidig..Kos deg med kvelden!

    10. det var en flott tur,jammen går dere langt når dere først går en tur )kaffe smaker,no hvet ikke jeg hvorfor du ikke kan drikke kaffe,er det kofein så finnes det jo kofeinfri også,den er like god,men varm te eller rett og slett varm toddy er et godt alternativ på tur )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg