Påska i skjærgården – en kald fornøyelse

Her kommer et livstegn fra skjærgårdens datter. Etter å ha vært en uke på hytta uten verken wifi eller noe særlig utvalg på tv’n så er vi nå hjemme igjen. Utenfor laver snøen ned, og det er absolutt ikke noen ting som minner om våren lengre.

Jonas er tydeligvis veldig glad for å være tilbake i heimen. Han er ikke akkurat den fødte skipshund, for å si det mildt, så det å få han opp i og ut igjen av båten er et sant lite helvete. Både for han og oss. Nå ligger han snorkende rett ut på golvet her og er sikkert overlykkelig for at han kom fra denne påskeferien med livet i behold.

Det har vært en kald fornøyelse. Da vi ble utsatt for litt sol krøyp gradestokken opp mot titallet. Ellers har den stått nokså stand by på tre. Varme altså. Selv om de absolutt ikke kjentes sånn ut. Da det var sol blåste det noe sykt fra alle kanter, så jeg må vel nesten innrømme at jeg heller ville ha det overskyet og stille, fremfor sol og kuling. Men snø?? Nei det hadde jeg ikke i min villeste fantasi sett på som en mulighet

Vi har hatt besøk i tre dager. Min yngste datter og barnebarnet mitt, pluss sønnen og samboeren. Det var veldig koselig, og jeg fikk en søt påskegave da de kom.

Trangt om plassen. Det ble litt kronglete da vi skulle benke oss rundt minikjøkkenbordet med fire kjøkkenstoler og to utestoler. Ikke var det plass til å dekke på skikkelig heller, å pynte og gjøre det litt koselig kunne jeg bare glemme. Her var det viktigste å klare å få i seg maten fra tallerkenen uten at den mellomlandet i fanget. Fikk litt følelsen av å sitte i et fly og spise, og det er jo noe av det verste jeg vet! 

Det er og blir ei sommerhytte. Vi har igrunnen ikke plass til å ha så mye besøk om ikke været er fint. Alt er lagt opp til at spising og slike ting skal foregå ute, men på denne tiden av året er det helt umulig. Til og med på sommeren kan det være en utfordring om ikke værgudene er ekstremt snille med oss. Og det er de jo ikke så veldig ofte egentlig.

Jeg tror vi må bygge om litt. Vi halvgamle er enige om å ofre det ene soverommet til fordel for et større kjøkken med plass til et stort spisebord. Det er ikke så ofte de fire soverommene er fylt opp, men det har hendt ganske mange ganger at vi skulle ønske vi hadde plass til flere inne. Sommeren i Norge er jo ikke noe en kan ta for gitt. En vet jo aldri om det blir varmt nok til å sitte ute på kveldene, eller om det plutselig kommer en regnskur.

Planen er klar! Så da trenger jeg bare pengene, det vil si en aldri så liten lottogevinst. Når den er i boks satser jeg på å rive taket i halve hytta, for å få frem bjelkene og ha skråtak over stua. Og så kan vi ha en hems over kjøkkenet og to av soverommene. Da får vi tilbake de to/tre sengeplassene som forsvinner til spiseplassen. Det er jaggu godt at det ikke koster noe å drømme …

Vi har såvidt vært ute i båten. Og den turen endte med at det haglet! Tok en liten sving innom Skippergada, bare sånn at jeg kunne ha noen koselige bilder fra det blide Sørland å vise dere her.

Tilbake til brygga vår igjen. Båten vår har i løpet av vinteren fått en lillesøster! Ho er noen år yngre enn vår, som ligger til høyre her, og det er mye familielikhet å se. Det er min søster og svoger som har handlet, og vi satser på at det blir en flott langtur med disse to til sommeren. :o) 

Jeg kan jo stoppe her og si at vi har hatt den drømmepåska. Men …

Da vi våknet i dag morges snødde det! Så slik så det ut fra toppen av Herøya på morrakvisten. Og det bare fortsatte og fortsatte. Snøstorm midt i april lissom … det er litt uvirkelig, og absolutt ikke det vi hadde sett for oss! Får nesten litt julestemning av å kikke ut i hagen her jeg sitter.

Kjære hytta, takk for denne gang! Vi sees igjen når våren vender tilbake.

10 kommentarer
    1. vel det høres ut som en koselig påske tross kuldte og etterhvert hagl og snø hi hi ,det er sånt vær vi hr hos oss kan vente oss helt frem til 17 mai ) men håper selvsagt att det ikke blir mere av det været,kaldt har det vært til tross for sol ja,men vi får nok snart varmere dager både vi og dere skal du se

    2. Mange fine bilder fra påskeferien :o)) Tror vi alle har lengtet oss såre etter sol og varme, men har kun fått overskyet, snø og kjølig vær. For min del, vil jeg nå si at det har vært en fin uke allikevel :o))

    3. Jeg likte best de første hyttebildene – de var jo skikkelig idylliske. Den der snøen trenger vi ikke nå, den får vente til desember igjen. Nå er det vår og varme som ønskes velkommen 🙂

    4. Fikk faktisk en godfølelse når jeg leste 🙂 Ja snø og Hagel trenger vi ikke, men allikevel; de stundene dere må ha om sommeren og fint vær… åh kjente misunnelsen :). Krysser fingra for Lottogevinsten, og ja være takknemlig for at barna kommer på besøk – det er jo en god investeringsgrunn <3 Gleder meg til flere bilder fra båtliv og hytteliv; uten snø og hagel 🙂

    5. Koselige påskebilder og flott ved sjøen der…men snø nå er ikke akkurat det en ønsker seg nå nei :)) Kan tenke meg hyttelivet med gjester er best i finvær ja…men godt dere fikk i dere litt av maten også..hehe… Ønsker deg en fin hverdag fremover <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg