Bragdøya – ei fantastisk perle rett utenfor Kristiansand

Bragdøya ligger i Kristiansandsfjorden. Øya ble kjøpt av Kristiansand kommune og skulle være et rekreasjonsområde for byens befolkning med bade- og fiskemuligheter. Til Bragdøya kommer du med egen båt, med rutebåt som går fra Augland hele året, eller med badebåt fra sentrum i sommermånedene.

Det er båndtvang på Bragdøya hele året pga. villsau. Vi hadde ikke med oss Jonas, for han er ikke spesielt glad i å være i båten. Eller rettere sagt komme seg nedi og opp igjen. Dessuten skulle vi jo ikke gå tur i utgangspunktet, men på grunn av havtåke måtte vi forandre planene litt underveis.

Jeg har som sagt aldri vært her ute tidligere. Men vi fant en blå-merket tursti og fulgte den, det ble til sammen ca. 5 kilometer og jeg tror vi var omtrent rundt øya. Ufattelig mange flotte plasser her. Både for bading og soling, og også godt tilrettelagt for å komme i egen båt. Regner med at det er trangt om plassen her når vi nærmer oss sommeren. 

Løypa var godt merket og terrenget var variert. Akkurat sånn jeg liker å ha det når jeg skal gå tur. Men jeg må bare innrømme at den gode hjemmestrikka genseren, pluss den tykke dunjakka mi var totalt bom når en snakker turtøy her. Det ble godt og varmt for å si det sånn.

En av mange strender og badebukter. Litt grapsete på stranda, men regner med at kommunen rydder opp litt før sesongen begynner. Det var plassert ut flere griller, bord og benker rundt om på øya. Pluss en og annen utedo. Helt perfekt for en familietur altså. Eller overnatting i båt som ikke har do. :o) Om du har lyst på ei natt eller to her, og klarer deg med tak over hodet og overnatting på eget liggeunderlag fins det et leirsted med fem hytter på øya. Disse kan leies for 200 kroner natta pr. hytte pr. natt. Mer om det finner du HER.

Det var faktisk så varmt og godt som det ser ut på bildene. Det lå noen å solte seg på svabergene, ikke akkurat i bikinien da, men med så lite tøy på at jeg følte meg litt dum der jeg kom kledd som om jeg skulle være på høyfjellet i full snøstorm.

Utsikt mot land. Tenk så nærme og likevel har jeg ikke oppdaget denne fantastiske plassen før jeg er langt over 50 år! Jeg som har vært så mye rundt forbi og gått tur. Veldig merkelig. Hadde det ikke vært for havtåka som lå tett og grå lengre ute så ville Bragdøya fortsatt vært ukjent terreng for oss. Så det var kanskje en mening med dette.

Flott sandstrand. Lagunen rett bak Saltbua må være et eldorado for familier med småbarn.

Mer info om Bragdøya finner du HERJeg har hatt en veldig fin søndag i dag.
Og det håper jeg du også har hatt.:o)

6 kommentarer
    1. dvergpinschere i mitt hjerte: Litt rart at jeg ikke har vært der ute tidligere. Men det er jo aldri for seint å oppdage sånne perler.

    2. Så flott sted! og nydelige bilder! ja det er gøy når man finner sånne steder! ha en god kveld! her har søndagen vært som alle andre dager…tur og slappe av mest mulig..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg