Alt funker, og den passa perfekt i hullet!

Komfyren altså. Så dette var et kupp eller noe sånn. Endelig har vi en steikeovn hvor pakninga rundt døra er intakt. Vår har vært ødelagt en stund, så dermed var nok ikke temperaturen helt korrekt siden døra ikke var tett. Ovnen vi hadde var nesten 20 år, og en gang jeg skulle rengjøre mellom glassene i døra ramla bare pakningen fra hverandre. Smuldra opp mellom fingrene mine. Ovnen var selvsagt gått ut av produksjon for flere år siden, så noen ny var ikke så lett å få tak i.

Selvrensende var den heller ikke lengre. Ikke all verdens lure triks og tips fra fjern og nær hjalp for å få den fin igjen. Glasset i døra har vi ikke kunne se gjennom på flere år. Da pakningen røyk forsvant osen og fettet inn mellom glassene, og ble der! 

Heldigvis passa den nye ovnen i det gamle hullet. Faktisk var det akkurat samme merke, bortsett fra at den vi kjøpte var minst 10 år nyere og en toppmodell.

Den kan alt! Og det er jo sikkert veldig gøy for drømmemannen. Han fant bruksanvisning på nettet og er veldig fornøyd med kjøpet. Jeg vil jo bare at greia skal skru seg på når jeg har behov for det, og slå seg av når jeg er ferdig. Jeg har ikke lyst å lese en bruksanvisning på hundre sider. Hallo! Dette er en steikeovn. Av og på knapp, pluss temperatur burde vel holde? 

Å ha betjeningen til toppen på toppen var litt teit. Den er nok helt sikkert designet av en mann. Som elsker duppedingser og knapper, men som aldri har vaska over kjøkkenet. Kult å se på, men en utfordring når det skal rengjøres. Fant jeg ut. Da blinka plutselig hele fronten med tall og tegn som jeg ikke skjønte noen ting av. Følte et lite øyeblikk at jeg var ready for takeoff. Det var like før panikken tok meg og jeg måtte ringe drømmemannen på jobb. For å innrømme at jeg nok dessverre hadde ødelagt nyanskaffelsen. Heldigvis stoppa det igjen før jeg dreit meg skikkelig ut.

1000 kroner for ny steikeovn og platetopp. Det er ikke noe å si på det! Fin og rein var den, og huset der vi hentet den var gedigent og flott. De hadde revet ut hele kjøkkenet og skulle ha nytt … det er noen som har det. Skulle gjerne gjort det samme. Men nå er jeg så fornøyd med ny ovn at jeg kan nøye meg med det en stund. Tror jeg.

Ny benkeplate hadde ikke vært så dumt. Sånn når jeg tenker etter. Bare tenk så fint det hadde vært med en sort plate nå, siden ovnen plutselig ble sort. Hmmmm. Det er ikke så mange årene siden jeg så dette kjøkkenet i en butikk, med sort plate. Tror aldri jeg hadde tenkt at det kunne passe når resten er i furu, men det var faktisk veldig flott. Mye mer moderne. Så det ønsker jeg meg! Jeg har bare ikke helt skjønt hvordan jeg skal få drømmemannen med på den. Åsså ny vifte da, for den er nok utgått på dato for en stund siden den også. Tre, fire tusenlapper til nå, så har vi det! ;o)

8 kommentarer
    1. Oldemorbloggen: Hmm .. det tror jeg aldri jeg har tenkt på. Setter alt sånn temmelig på midten. Veldig fornøyd med komfyren, og den var ikke så vanskelig heller, om en ikke skal bruke alle de forskjellige ferdiginnstillingene den har.

    2. Det er ei stund sidan eg fekk ny komfyr, men eg har enno ikkje sett meg inn i alle funksjonane og kjem sikkert aldri til å gjere det heller. Men ein ting har eg funne ut, det er å setje det som skal steikast lengst inn i komfyren, då unngår ein søl på glasdøra og den held seg rein mykje lengre.

    3. Heidi: Takk, takk. :o) Det er jo forsåvidt ikke så mye galt med det. Er bare litt lei av furu! Hadde det i det forrige huset også, så tilsammen blir det 34 år med furukjøkken. Hvem som helst hadde vel blitt litt lei av det. ;o)

    4. margarites: Den vi hadde, og den vi har nå, er Siemens. Har aldri hatt noe problemer med det merket. Oppvaskmaskinen skifta vi for et par år siden, den hadde holdt i 18 år!

    5. Slit’an med ny komfyr! (Gratulerer på Bergensk). Det er kjekt å ha en ovn man kan stole på og som funker som den skal. Vi måtte skifte toppen vår i januar – etter bare 7 år. Tror det må ha vært en skikkelig mandagsmodell, for det var andre gangen den røk. Første gangen var like etter at garantien var gått ut, men vi fikk billig reprasjon likevel siden det var så tett etter. Denne gangen kjøpte vi heller ny for bare det å reparere ville koste over 9000 kr, og jeg fikk ny topp for mindre enn det. Vi hadde Miele – fordi vi trodde det var så bra, men nå valgte vi noe annet. Sikkert like holdbar får jeg håpe.

    6. Gratulerer med ny ovn :). Må si at til å være “et gammelt” kjøkken, ser det veldig velholdt ut.
      Men, skjønner jo ønsket om noe nytt 🙂

    7. gratulerer,den nye ovnen var kjempefin,klart en ny benkeplate hadde gjort susen nå som ny ovn er svart,mengodt du nyter ovnen da ) så får resten stå på ønskelista

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg