Gjenbruk og bruktkjøp

Gjenbruk er kult. For ikke veldig mange år siden var finn.no ganske egenrådige på kjøp og salg av brukte ting. Nå dukker bruktsjappene opp både her og der, og det florerer med apper og grupper på facebook hvor du kan få fatt i det meste. Eller bli kvitt det. Alt ettersom. Jeg er medlem i en del kjøp- og salggrupper. Men det er ikke noen gullgruve akkurat, for jeg tror jeg har kjøpt minst like mye som jeg har solgt. Men en får jo iallefall bytta ut tingene sine på den måten. Veldig greit.

Vi har mye brukt i dette huset. En del av møblene i stua, disse blytunge greiene som vi har dratt frem og tilbake den siste uka, er bruktkjøp. Nå er de så gamle at de sikkert snart blir moderne igjen! Eller kan selges som antikviteter. :o)) Bilen min er brukt, båten vi kjøpte i fjor er brukt, og jaggu var ikke både kjærringa og drømmemannen også pent brukt før de fant hverandre på ei datingside for ti år siden. 

Det florerer av grupper for brukte klær. Enten du er stor eller liten kan du alltid finne noe her. Jeg har funnet mye, og solgt omtrent like mye. Noen ganger får en en helt grei pris for tingene, andre ganger går det nesten i minus. Men det som er greit er jo at tingene du ikke lengre bruker, som forsvinner lengre og lengre bak i skapet, kan bli brukt av noen andre. 

Alle møblene på hybelen er brukt. Og der gjorde vi noen skikkelige gode kjøp. Det er ikke alltid en selvfølge. En gang kjøpte vi en vaskemaskin, og da vi kom hjem med den funka den ikke – og hadde sannsynligvis ikke vært i bruk på år og dag. Etter lukta og gjørma rundt pakingen å dømme, noe vi ikke fant ut før vi omtrent stakk hodet inn i åpningen. Slikt er ganske irriterende. En annen gang kjøpte vi den flotte komfyren, og var riktig så fornøyde der vi kjørte hjemover. Så kanta faenskapet i første fartsdump, fordi drømmemannen ikke hadde stroppa den godt nok, så istedenfor å hjem med den bar det rett på søpla. Tilhengeren var full av glass og både toppen og døra var knust. Shit happens!

Nå har vi altså kjøpt oss ny komfyr og platetopp. Eller, det er langtfra nytt, men nytt for oss. Og mye nyere enn det vi har nå, der stekeovnen har sett sine beste dager for lenge siden. Problemet her er bare at de har felles betjening, toppen og stekeovnen, så om vi skal skifte så må alt skiftes på en gang. Og om det skal være nytt så blir det veldig mange penger på en gang. Irriterende mange penger å bruke på dette gamle kjøkkenet.

Det vi skal hente i dag er to enheter. Komfyr og platetopp med hver sin betjening. Håper bare det funker, og at det passer inn i hullet der den gamle står, for det er jo slett ikke en selvfølge. Det er mange sleipe mennesker der ute, som prøver å gjøre penger på sin egen søppel bare for å slippe å kjøre det på søpla selv. Jeg forstår ikke hvordan noen kan være så falske, og likevel sove godt om natta. Jeg hadde aldri klart det!

Det er fredag, sola skinner og det regner! Hadde egentlig tenkt oss ut på hytta for første gang siden i høst, men nå som Jonas er syk og ikke får lov å gå tur må vi bare droppe det. Kan ikke bakse og styre opp og ned i båten med dette store dyret som attpåtil bare står på tre bein. Dessuten hadde vi ikke klart å holde han i ro der ute heller. Nå er det fjorten dager med lufting på plenen hjemme. Så får vi håpe at han virkelig vokser dette av seg. 

God helg :o)

15 kommentarer
    1. margarites: Det meste blir solgt usett. Så det eneste jeg må er ned på posten og sende det. Mot at de som kjøper betaler frakt.

    2. Nei det skjønner jeg. Og det er jo greit å få igjen noen kroner for det. Jeg bare tenker at det er mye pes med folk som skal se og ikke ha osv…

    3. Kanskje det var på Finn jeg burde gitt dem bort og ikke til loppemarked. Neste gang får jeg gjøre det. Har noen møbler som snart skal ut når ungene flytter og som de ikke vil ha med seg 🙂

    4. margarites: Jeg legger også en del i de containerne. Men har en del merkeklær som ikke akkurat var billige, og de gir jeg ikke vekk gratis …

    5. margarites: Jeg hadde også en del furumøbler som jeg rett og slett la under gis bort! Og de forsvant fort! Til og med de gamle, veldig slitte sofaene vi hadde før forsvant i en fei. Når det er gratis tar visst folk hva som helst! :o)

    6. frodith: Jeg var vel også slik før, men da jeg ble skilt og satt her med et digert hus og ikke så mange møbler så hadde jeg vel ikke noe valg. Etterhvert så synes jeg det er helt ok med noe gjenbruk.

    7. Jeg ser alle reklamene for disse kjøp og selg-appene. Her har vi bare kjøpt nye ting eller arvet av kjente. Jeg husker for noen år siden når vi skulle kvitte oss med noen senger og skrivebord i furu… ingen loppemarked ville ha furu, selv om de var fine og godt tatt vare på. For ingen ville male selv, var beskjeden vi fikk… så da gikk det helt fine ting rett i søppla.
      Jeg prøver å være flink å gi gamle (eller nesten ubrukte klær som bare ligger) til disse Uff-containerene eller til Fretex. Jeg vet jeg er lat når eg sier at jeg ikke gidder å ta bryet med å selge det billig… Burde nok skjerpe meg her ja 🙂

    8. Mye bra som er brukt ja… også kan man finne ting med litt særpreg .. men tinga må være i orden om man skal selge syns jeg … Pent brukt kjærring og mann …hehe…. God helg :))

    9. gjennbruk er helt ok ja,mye jeg kunne tenkt meg,men har en mann som helst vil ha nytt,iallefall elektriske greier,men brukt er fint det om det virker,så jeg håper inderlig att kjøpet deres svarer til forventningane )
      Stakkars Jonas,jeg føler jo med ham,lillestore valpen )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg