En svipptur på Ikea

Idag har drømmemannen og jeg vært på Ikea. Såvidt. Vi skulle bare ut og se om vi kunne finne noen lampeskjermer til å ha i stuevinduet. For her henger nemlig alle tre julestjernene oppe enda, siden jeg synes det ble så tomt og mørkt da de skulle vekk. Men de siste ukene har jeg altså ikke turt å ha lys i dem. Det får jo være måte på lissom .. For å gjøre det enkelt og greit tenkte jeg at vi bare kunne finne noe og henge på de ledningene som allerede er montert her, sånn istedenfor stjernene, men det var klin umulig. Så vi får vel leve med tre digre stjerner i vinduet enda en stund. Skal ikke se bort i fra at de likegodt blir hengende til desember …

Vi drømte oss litt vekk i kjøkkenutstillingen der ute. Åaah! Det er så mye flott. Fikse løsninger og stilig finish. Det var nesten litt kjipt å komme hjem til det snart 20 år gamle furukjøkkenet vårt. Tror vi er like lei av det begge to, til tross for at kokken min kun har delt 10 år av livet sitt med furua. De første årene var det forresten ikke han som kokkelerte heller, men meg. Tro det eller ei. Nå gjør jeg nesten ikke en ting i det rommet heller, bortskjemt som jeg er. Men det hadde jo ikke vært meg imot å modernisert litt. Selv om det bare blir med drømmen foreløpig, til vi vinner i lotto eller noe sånn.

Akkurat den Lotto-gevinsten kom forresten litt nærmere i dag. For se på dette da! De som vinner oftest heter Marit og Terje, og da regner jeg med at vi ligger sykt godt an nå. Synes nesten jeg øyner både nytt kjøkken og andre oppgraderinger på huset sånn rett borti svingen. ;o)

Noe som ikke koster skjorta er jo å ommøblere. Før i tia, mens jeg enda var gift med x’en var det noe som ble gjort flittig. Jeg kjedet meg skrekkelig når han var på jakt og sånn, det vil si hele høsten og vel så det. Da våkna alltid lysten på forandring. Ommøblering og maling altså, ikke ny mann. Tunge møbler ble skjøvet fra den ene veggen til den andre, oppå badehåndklær. Vegger skiftet farge og det meste bytta plass hvert eneste år. Og alt ble gjort på kveldstid når ungene var lagt, etter en hel dag på jobb. Himmel så effektiv jeg var før i tia! Det er lenge siden jeg har kjent på slike lyster, de siste årene har alt vært helt ok, bare jeg slapp å gjøre noe. Jeg har gått i dvale, eller hatt mer enn nok med å komme meg gjennom dagene.

Men forandring fryder. Og jeg kjenner jeg er klar for litt forandring nå. Jeg har jo tilbragt sykt mye tid i denne sofakroken i det siste og er rett og slett drittlei. Problemet er bare at jeg aldri er aleine lengre, sånn over tid. Iallefall ikke mer enn en arbeidsdag. Denne mannen jakter verken på ryper eller andre ting som løper fritt i skogen. Dermed må jeg ha min bedre halvdel med på laget. Egentlig er det mye enklere å bare gjøre det mens en er aleine, for da er det jo ingen vei tilbake. Gjort er gjort! Spesielt om vi snakker om en aldri så liten fargeforandring.

Bildet over viser litt av utstillinga på Ikea. Jeg falt så for alle de forskjellige lampene over spisebordet. Her lever vi litt i forrige århundre når det gjelder den belysninga. Tidlig i forrige århundre. For vi har to lysekroner med stearinlys over bordet, åtte lys i hver. En midlertidig løsning som nå har vart i 12 år. Det er jo koselig det, men jeg er skrekkelig lei hver gang lysene må byttes, og det er ganske ofte faktisk. For mer velbrukt spisebord skal du lete lenge etter!

Her er lørdagen grå og tåkete. Men jeg føler dagen har vært ganske grei likevel, jeg har jo tross alt vært ute av døra i dag igjen. Og det er jo positivt! Så gidder vi ikke snakke om at jeg hosta meg gjennom hele Ikea og halve veien hjem igjen … det er viktigere å fokusere på det positive. Som den Lottogevinsten for eksempel …

Fortsatt god helg. :o)

8 kommentarer
    1. annebe: Jeg elska å pusse opp. Men nå er det jo bare et slit å tenke på. Ble dårlig med gevinst i helga, kanskje neste helg?

    2. fruensvilje: Ingen gevinst og ingen ommøblering heller. Men det siste der er jeg sikker på kommer snart .. ;o) Må få ned de stjernene – snart!

    3. Jeg har så mange rom her jeg vil pusse opp, men orker ikke for det tar sånn tid. Ikke gjort på en helg liksom. Når det gjelder lottogevinst så er ikke mitt navn med en gang, men jeg tror jeg tar sjansen og sender inn en kupong likevel. For en gang må jo navnet til vinnerne endres, så kanskje det blir meg i kveld? Jeg trenger ikke en sånn veldig kjempepremie, så vi kan godt vinne begge to 🙂 Et par millioner til hver det hadde gjort seg! Riktig god lørdag. Håper du får litt ro i kveld og ikke hoster så mye 🙂

    4. skulle gjerne pusset opp kjøkken og stue jeg også,men ble så lei oppussing i fjor da vi tok bad og gang,men en dag blir det )) hadde vært noe å vinne i lotto ja,men først må jeg iallefall begynne å tippe hi hi .Vi får drømme,både du og jeg ) det koster heldigvis ikke noe,og ja har du mulighet til å omøblere kan det være nok en stund,her har jeg ingen muligheter for denslags.
      Jeg tenker også hvert år att det blir tomt når julestjerna blir tatt ned,men det går over på en dag ) kan ikke ha stjerne når det blir vår )

    5. Jeg er ikke glad i å pusse opp og kjøpe ting til huset…har jeg noe jeg liker har jeg det i årevis ..mannen er faktisk mer ivrig på å “oppdatere” en det jeg er..hehe.. Men noen ganger bare må man og det er jo hyggelig å ha det trivelig i hjemmet :)) God helg og lykke til i lotto :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg