Øyeblikkelig hjelp sa du?

Halloen der ute. Jeg hoster og hoster og hoster, det kjennes ut som et åpent sår fra halsen og ned til navlen – på innsiden vel og merke, og da er det sikkert ikke så farlig, selv om jeg spytter blod. Antibiotikaen som jeg starta med på fredag hjelper ikke! Det er visst ikke bare meg som synes dette tok litt lang tid. Så legen bestilte røntgen av lungene som øyeblikkelig hjelp. De regnet med at jeg da fikk time i går, og etter jeg hadde vært der måtte jeg komme ut og ta en ny crp.

Jepp! I går ringte jeg Unilabs tre ganger, for å si det samme hver gang: Det var fakset en henvisning fra legekontoret, og jeg skulle bestille en time. Så fort som mulig. Men i hele går hadde ikke Unilabs mottatt noen faks. Sa de.

Skulle jo tro vi levde på slutten av 1800-tallet! Der det kom en liten lyslugget guttunge i knebukser og caps og egenhendig leverte skrivet fra legen til røntgen. Omtrent som vi så på Farmen kjendis. Og det er jo et stykke å gå fra Sørlandsparken til sentrum i Kristiansand… Nei forresten, det er jo helt uaktuelt, for barnearbeid er jo ikke helt innafor lengre.

Men Postmann Pat med sin sorte og hvite katt er jo fortsatt mulig. Bilen hans er jo til forveksling lik disse scootersykkelbilene postbetjentene kjører rundt i nå for tia. Så Postmann Pat var langt forut for sin tid han.

Så der har vi det altså! Alle de på den kronglete ruta til Pat hadde sikkert så mye å fortelle postmannen etter helga. Rester fra kaka etter morsdagen og nytraktet kaffi sto klar da han kom, så det er jo ikke rart dette tok tid. Det var nok så vidt kan rakk å levere siste konvolutt før de stengte på Unilabs. Det er viktig å kose seg på jobb, en er jo tross alt der sykt mye av livet. Sånn normalt iallefall. (Om en ikke ligger hjemme og hoster sånn i tide og utide, og ellers er slapp og ute av form, verker over alt og synes det å dusje er en bragd). Men det den godeste postmannen ikke tenkte på var jo at alle gikk hjem da posten var tatt imot. Ingen hadde jo lyst til å jobbe enda lengre denne mandagen som de faktisk hadde åpent til 19.00, og det er jo fullt forståelig.

TIng tar tid. Fortsatt blir det levert post i postkassa til folk, men om du har sagt nei takk til reklame og betaler dine digitale regninger i tide, så er det jaggu ikke mye som ramler oppi der i løpet av ei uke. Når helsevesenet en gang i fremtiden finner ut at det digitale ikke er så dritskummelt så kan vel de aller fleste av oss skru ned den grønne beholderen fra veggen. Innen den tid er jeg sikker på at alle papiraviser også er historie. Det de gir ut nå er sannsynligvis de siste krampetrekningene, innholdet tatt i betraktning. Vi er jo tross alt i 2017, og langt inne i det papirløse samfunnet vi ble forespeilet tidligere i dette århundre.

Til og med faks er utdatert hos de fleste. Ja, bortsett fra i helsevesenet da, som stoler mer på telefaksen som var en effektiv måte å kommunisere på for 40 år siden, enn disse nymotens greiene som kalles mail og datamaskiner. Det som blir sendt eller skrevet i rapportene på den digitale måten kan for komme bort skjønner du, noen som ikke skulle lest det kan få fatt i det… ja, det er så mye skummelt som kan skje med sånne beskjeder som ikke blir skrevet på et ordentlig, godt, gammeldags papir og putta i en vinduskonvolutt eller i en perm. 

En mail for eksempel, den kan sikkert stjeles av hvem som helst. Hvor mange ganger har du ikke mista ting som ble sendt på den måten? Eeeeeeh… aldri? Nope, ikke jeg heller om jeg skal være ærlig. Jeg tror antall personer som kan stikke av med posten fra postkassa mi er adskillig høyere enn de som klarer å hacke seg inn på mailen min. Og slike hackere er helt sikkert ikke så veldig interessert i det vi vanlige dødelige har i mailboksen heller. Tenker jeg.

Men henvisninga ble verken mailet eller sendt denne ganga. Den ble fakset. Noe som nesten kommer frem like kjapt som en mail. Men for de som må ha noe helt konkret å holde i hånda er sikkert faksen uunnværlig, selv i 2017. Nesten like godt som et koselig gammeldags brev. Og da er det vel sikkert som heia? For det blir spytta ut av faksen, som sannsynligvis står godt plassert i en krok på et kontor som blir brukt til å henge fra seg jakka i og ellers til maskinen som makulerer papirer med sensitive opplysninger.

Der har vi feilen. Ingen sjekker faksen! Ho som pleier å gjøre det hadde sikkert fri i går, eller kanskje ho var syk. Så de andre tenkte ikke på det. Ikke en gang etter å ha blitt ringt opp av en masete kjærring med Rod Stewart-stemme som nesten ikke kunne prate mellom hosteanfallene. De hadde ikke fått levert dette papiret på pulten sin. Aha! Og det er nok ensbetydende med at det ikke var mottatt. Der har vi det ..

I dag derimot, var sikkert faksansvarlig på jobb igjen. For om du jobber i en IA-bedrift så trenger du faktisk ikke ta tre dager i slengen på egenmeldinga, i redsel for å “miste” noen dager. (Tro meg, mange jeg har jobbet sammen med hadde fullt regnskap over dager de hadde til gode å være syk). Og da jeg ringte hadde de, under over alle under, mottatt faksen fra legekontoret. Men noen time kunne de ikke gi meg før fredag ettermiddag. Takk skal du faen med ha!! 

Fredag liksom. Mer øyeblikkelig kan det vel neppe bli! Men det er jo ikke så farlig med meg, det er sikkert ikke noe jeg kommer til å krepere av dette her. En lungebetennelse, selv om den er dobbeltsidig og har vart siden 16. januar, er ikke dødelig i våre dager. Så det er nok ikke noen katastrofe. Men likevel… spurte pent om de ikke hadde noe tidligere men det var umulig! Ok da. Hosten tok overhånd og jeg la bare på.

Fjorten minutter etter ble jeg ringt opp igjen. Det var jo en øyeblikkelig hjelp-henvisning jeg hadde (jøss, dette mennesket kunne lese også), og da var fredag litt i lengste laget å vente. Kvitret ho i den andre enden. Jeg kunne komme i morra kl. 9. Hurra!!

Bare for gøy googla jeg øyeblikkelig hjelp. Og der var definisjonen: Tjenester som gis til pasienter innen 24 timer. Øyeblikkelig hjelp innebærer at pasienten ikke settes på venteliste, i de fleste tilfeller gis hjelpen umiddelbart eller så snart det er praktisk gjennomførbart.

Fortsatt god tirsdag! :o)

4 kommentarer
    1. Nei nå har du fått nok! Nå får du bli på legekontoret i morgen til de finner ut hva som er galt, dette går ikke an i dagens Norge! Lever virkelig fax enda? det trodde jeg var ut for lenge siden. Her går det også i hosting, men jeg har bare hatt den siden helgen – og håper den forsvinner innen neste helg. For litt optimist må jeg være. Fortsatt god bedring, og lykke til hos legen i morgen 🙂

    2. Du er da veldig uheldig da opp i alt annet… Det var da enda godt at damen tok en ekstra kikk på henvisningen din, så timen ble fremskynnet . Lykke til i morgen og god bedring :o))

    3. jeg synes virkelig og oppriktig synd i deg,dette høres ut som det reine marerittet,det skulle ikke være mulig,men jeg håper inderlig att du får hjelp snart for en skal ikke gå lenge slik du gjør det no.
      Nei sykehusene er det stor forskjell på,leger også,vi er velsignet med et sykehus i Volda som virkelig er superflinke og der kommer en rask til,der får en røndtgen på dagen om det er øyeblikkelig .Lykke til i morgen og god bedring

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg