Jonas the leonberger

Her er han – vår lille valp som er blitt 13 måneder alt.
13 måneder og godt og vel 65 kilo!
Det er mye hund det! 
Spesielt når han oppfører seg som en valp,
hopper og spretter rundt som en galning.
Da er det skrekkelig mye hund!
Heldigvis er det ikke så ofte, han er den roligste valpen jeg noensinne har hatt.
Og han er veldig kosete. 

Vet du forresten hva de kaller leonbergere i England?
Lean on berger – en veldig god beskrivelse.
For det er akkurat det han gjør, lener seg inntil.
Klemmer. Klenger. Koser.
Eller slenger opp en 12 kilos pote i fanget på deg.

Han er stor, også til å være en leonberger.
Spiser masse og vokser sykt fort,
nesten så vi kunne se det fra dag til dag til å begynne med.
Dermed har han også slitt litt med vokseverk, gått på smertestillende,
og har måtte ta det heeeelt med ro i perioder.
Du kan jo tenke deg hvor lett det har vært!
For egentlig er han vant til lange gode turer i skogen allerede.
Iallefall før jeg ble så dårlig.
Så det resulterer i en litt rastløs kjempe til tider.
Men om et år er han ferdig utvokst, 
og forhåpentligvis er vi friske og raske alle sammen,
klare for mange fine, lange turer både her og der uten å bli liggende etterpå.

Bildene er fra en fantastisk flott tur vi hadde til Hovden i september.
Skal ikke se bort i fra at jeg legger ut flere bilder derfra etterhvert.

God helg fra meg til deg. <3
Her blir det etterhvert fredagspizza – laget av drømmemannen selvfølgelig!

 

#hund #leonberger #jonastheleonberger #friluftsliv #hovden

9 kommentarer
    1. Jammen har Jonas blitt stor! Det er mye hund å holde igjen om han finner ut at han skal løpe etter noe 🙂 Men han er søt enda, og han trenger nok litt turer vil jeg tro. Han ser nesten ut som en bamse man bare vil kose med 🙂

    2. Fabelastisk: Hehe .. jeg hadde en langhåret schæfer før Jonas, synes ho røyta vel så mye. Har alltid hatt hund, så jeg vet nesten ikke hvordan et hus uten hundehår ser ut. 😉

    3. Leonbergere er verdens vakreste skapninger! Jeg savner ennå min Diva, som døde for femten år siden. De er så vennlige og kosete, og røyter en halvkilo pels i uka. 🙂

    4. annebe: Takk. 🙂 Veldig skjønn, og sikkert ikke den mest populære rasen, for en trenger jo litt plass for å huse et slikt beist. Vekker oppsikt når vi tar han med til byen kan du si. Og så ser han så snill ut, så selv om han er diger, vil de fleste stoppe og klappe og prate. Var ikke helt sånn når jeg hadde schæfer .. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg