Brrrrrr… det er kaldt!

Vinteren er kommet til oss i sør. Det har snødd siden helga, blåst og vært skikkelig mye vær! Snøstorm, ikke helt hverdagslig på disse kanter, selv ikke på denne tia. Dermed får alle panikk. Snøfall på sørlandet kommer like overraskende på alle hvert eneste år! Merkelige greier… De som må ut å kjøre liker det ikke, verken med eller uten pigg. Jeg var selv ute og kjørte med mi lille loppe av en Smart og det var glatt! Kjente hvordan den mista taket, slang og skjente litt fra den ene siden til den andre i kjørebanen. Så mye en kan kalle det slenging da, når bilen er 2,5 meter!

Vi har en en laaaang bakke opp til Tinnheia. Det er ikke alltid den er like enkel å forsere for alle de som forviller seg ut på glatta om vinteren. Jeg tenkte ikke så mye på det før jeg skulle hjemover. Men da sto det plutselig en stor kassebil fra Polen og spant nesten på toppen. Sånn rett før svingen. Hva pokker? Skulle jeg bare sakke og bli stående jeg også .. Nope. Jeg tok sjansen og kjørte forbi mens jeg enda hadde litt fart på loppa. Heldigvis gikk det greit. På såkalte helårsdekk, som sikkert har stått på bilen siden den var ny i 2005, klarte jeg det! Dermed holder nok dekkene et års tid til vil jeg tro. Er jeg heldig så har jeg kanskje fått meg en jobb også innen den tid, sånn at vi har råd til å kjøpe nye dekk.

Tenk om jeg hadde blitt stående der! Ved siden av kassebilen, i feil kjørebane. Det hadde vært flaut det! Noe som nesten var like pinlig er at jeg ikke kom inn igjen i bilen da jeg hadde vært på butikken. Førerdøra har ikke funka på en stund, men på passasjersia har alt vært ok. Helt til i dag. Det er ille nok å gå inn på feil side og krype over til rett sete, men å krype inn bakluka … ja, du kan jo tenke deg selv, når raua på kjærringa nesten er like brei som bakenden av bilen… jeg ble nok latterliggjort rundt mer enn et middagsbord i dag!

Jeg synes det er kos med snø jeg. Selv om jeg ikke har tenkt å bruke den til noe som helst. Snø er fint å se på. Gir nesten litt julestemning, selv om akkurat den kom en måned for seint. Treet og nissene ble pakka opp igjen på loftet i går, så bortsett fra snøen så er alt som minner om jul vekk herfra, og det før jeg kjente julestemninga trenge seg på. Litt rart i år, uten noen av våre barn/barnebarn, og med ei kjærring som var gørr forkjøla og temmelig dårlig. Trenger ikke ta en reprise av den. 

Går du på ski? Kan nesten ikke huske sist jeg hadde ski på beina, eller jo, jeg kan jo det, men vil helst ikke snakke om det .. Jeg tror skiene mine er hos x’en og der har de det nok helt greit. Må ha vært sønnen som brukte dem sist og det er sikkert minst ti år siden! 

Kos deg i vinterværet da. :o) Det er godt vi har det varmt inne og tak over hodet.

4 kommentarer
    1. For en herlig hund! Her er det også kaldt, men ingen snø – heldigvis! Og ski…har hørt ordet og har visst et pår på loftet. Der har de lagt i sikkert ti år, men ryktene sier at jeg må finne dem frem om noen uker….de kan jo bli med på hyttetur selv om jeg ikke går på dem. Og ja det er “bortoverski” jeg har, mer fart trenger jeg ikke. Ha en herlig kveld 🙂

    2. så nydelig bilde av den skjønne valpen din )) ja kaldt er det men knusktørre veier så eg vurderer å ta fram sykkelen min hi hi ,det er iallefall ikke mye snø å spore her i bygda.
      Ski går jeg ikke på ikke skøyter heller sånn er det med den saken ))her er det beina og sykkel som er mitt domene når det gjelder å forflytte seg i naturen ))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg