2015 Vietnam – Et par dager i Hanoi

Vi landet i Hanoi, Vietnams hovedstad, som ligger nord i landet. I 2003 var det 1.834.300 innbyggere her og byen er den nest største i Vietnam. Total flytid fra Gardermoen er 15 timer. I utgangspunktet skulle vi være her i tre netter, men den midterste natta tilbragte vi på en båt i Halong Bay. Vi måtte liksom bare få med oss denne verdensberømte plassen mens vi var i rett ende av landet.

Parkanlegg er noe de kan i utlandet. Og jo fattigere landet er jo flottere parker har de. Vi hadde en tur rundt innsjøen Hoan Kiem en grå og regnfull ettermiddag.

Den røde broa. The Huc Bridge fører oss over innsjøen til den lille øya hvor Ngoc Son tempelet ligger. Dette er Hanois mest besøkte tempel.

Vi holdt oss bare i gamlebyen. Så disse enorme skyskraperne og veldig opplyste bygningene jeg så på bilder fra Hanoi før vi reiste var veldig fjernt her. Egentlig lurer jeg på om de bildene var en smule photoshoppet, for mens vi var her lå tåka tungt over byen og eventuelle høye bygninger var helt inntullet den grå massen.

Første plassen vi spiste middag. Veldig lokalt kan du si. Maten var nesten gratis og helt ok. Foreløpig. Etterhvert ble vi ganske lei av vietnamesisk mat for å si det sånn, så første middagen hjemme var kjøttkaker i brun saus, masse grønnsaker og poteter.

Oppvasken på de lokale spiseplassene foregikk på fortauet.. Ikke helt som hjemme dette.

To fluer i en smekk. Om du plutselig følte for en manikyre eller pedikyre på shoppingrunda så var det bare å oppsøke grønnsakshandleren. For her, mellom tomater og andre sunne greier var det helt normalt å få stelt føttene …

Mopeder var allemannseie. Og ble parkert stort sett over alt. Da gjerne på fortauet, slik at det ikke var noen plass igjen til gående. 

Trafikkregler tror jeg var ganske fraværende. Iallefall kom alt motorisert kjøretøy i første rekke og ingen tok hensyn til deg om du skulle krysse gata, så akkurat det der var nesten med livet som innsats.

Fargerike kåper. Og nei, jeg hadde ikke noen av disse med meg hjem i sekken ..

Han her derimot, klarte jeg å få med meg. :o) Ja, ikke i sekken da .. Flott kledd for anledningen i skikkelig eksklusivt regntøy kjøpt på plassen. De første tre dagene av ferien regnet det. Temperaturen var ca. 15 grader, og det var faktisk ganske surt og kaldt. Såpass at jeg savna dunjakka veldig.

Siste kvelden i Hanoi tok vi en sightseeing med sykkeltaxi. En hver. Og jeg trodde aldri vi skulle finne tilbake til hotellet. Vi hadde med både hotellnavn og adressen, men det hjalp ikke så mye. Turen varte i godt over en time, bare fordi de tråkkende sjåførene ikke fant veien. Egentlig ble det en dyr fornøyelse, ikke verdt pengene i det hele tatt. Vi var trøtte og kalde da vi endelig så hotellet vårt igjen. 100 dollar forlangte de!! Vi betalte 50 og irriterte oss vanvittig for at vi ikke pruta mer. Men det der er vi særdeles elendige på. Til sammenlikning så betalte vi 80 dollar for en taxitur på 3,5 timer. Syklistene våre tok sikkert fri resten av den uka – minst!

8 kommentarer
    1. Kjempegøy å se igjen bilder fra Hanoi. Og ja, man må regne med å overbetale de første dagene før man har lært hva ting egentlig koster. Men sykkeltaxier er veldig dyr, uansett hvor du er i verden. Skulle tro det var rimeligere, men det er jo en tung jobb da 😀

    2. Så spennende bilder fra en eksotisk tur! Skikkelig fargerikt med blomster, trær og den røde broen. Jeg synes forresten disse stråhattene de går med er utrolig morsomme å se på – men helt sikkert praktiske for dem som bruker dem. 15 grader er ikke så mye, så da håper jeg du ikke frøs på deg forkjølelse. Kjekt å lese om reisen din 🙂

    3. Fantastisk fargerikt og flott rundt omkring. Og så frodig. Fint å gå i parker 🙂 Litt kjedelig med regn, men det var vel ikke det så mye?

    4. Dette er et land jeg har hørt mye bra om. Aldri fått somlet meg til å komme meg dit desverre, men jeg håper at jeg skal klare det også.
      Mange flotte bilder, og jeg vil tro at dere har mange fine minner fra turen. Helt annen kultur, og ikke minst all den gode maten de har.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg