Tidenes jetlag, og våren som forsvant ..

God morgen, fra kjærringa med tidenes jetlag. Vi kom hjem på tirsdag. Til hagen full av krokus, fuglekvitter og skikkelig vår. Gresset var grønt og hekken likeså. Fantastisk deilig altså. Nesten ubeskrivelig. For godt til å være sant lissom …

Og det var akkurat det det var også. I dag er vi innesnødd. En halvmeter snø i løpet av natta, og det snør fortsatt. Store, flotte, hvite filler daler ned fra himmelen. Det er reine julestemninga utenfor her. Men .. litt for seint på året det da. Det er jo april på øyeblikket.

April og hyttepåske. Kajakkpadling og kos. Det hadde jeg sett for meg i neste uke. 

Puuuuuh! Det var godt å komme hjem fra ferien denne ganga. Det var ikke bare ryggsekkene vi drassa rundt på gjennom hele Vietnam, men også sykdom, feber og elendighet. Drømmemannen var syk, jeg var syk. Men som normalt med den mannen jeg har så går det over nesten før det får starta. Mens jeg blir gående, syk, halvsyk, syk. Elendig! Jeg har to dager der nede som jeg nesten ikke husker noe av. Feber, hoste, vondt i halsen. Sengeliggende. Og etterhvert liggende under parasollen på stranda. Bare på trass. Dermed har jeg bevist at en ikke blir brun i skyggen. Det er iallefall bare tull!

Vi bodde på en litt merkelig plass akkurat da. Bortgjemt inne i en landsby i et hytte med stranda som nærmeste nabo. Hele landsbyen var bekymret for meg. Ble litt vel mye oppmerksomhet der, likevel ble vi en ekstra dag fordi jeg var for dårlig til å flytte. Vi måtte droppe en del av de planene vi hadde, så det ble ikke den ferien vi hadde sett for oss. Dumt, og veldig kjipt å bruke så mye penger på en tur som ble så annerledes. 

Døgnet har rotet seg til litt etter at vi kom hjem. Greit at jeg alltid har vært litt sliten og rar etter en slik tur. 25 timer på reise gjør vel noe med de aller fleste. Men denne ganga så kommer jeg visst ikke inn i den rette døgnrytmen igjen. Når klokka runder 18 så er jeg i koma .. legger oss 21 for da er vi helt ødelagte begge to. Men rundt 4 på natta er vi lysvåkne. Såpass at det bare er å stå opp. Morro. Og enda verre for drømmemannen som faktisk må på jobb.

Det der med jobben kom litt som et slag i trynet på meg nå. At jeg faktisk ikke har noen jobb. Jeg skal ikke tilbake til jobb som normalt etter en ferie. Det er ikke noen jobb å gå tilbake til. Nedtur. Og ganske vondt. Skolen har jeg ikke vært på på fire uker, og dermed har jeg gått glipp av en hel haug. Så når jeg satt her i går og forsøkte å lese meg opp så synes jeg alt ble så vanskelig. Ikke noe festa seg av det jeg leste. Noen synes tydeligvis at det å få gå på skole, ta en ny utdanning som voksen må være en fantastisk gave. Jeg har aldri hatt lyst til dette, så for meg er det verken greit eller ok. Det er bare noe jeg MÅ gjøre for å forsøke å få fatt i en jobb igjen. Frivillig tvang går sjelden bra. Og det gjør det vel ikke bedre akkurat når formen har vært på bånn i ukesvis .. håper det snart snur igjen.

Nå skal den halvsyke mormora bort og passe på det helsyke barnebarnet. For lillesnuppa spyr og bæsjer og har gjort det ganske lenge. På legevakta kunne de ikke gjøre noe, men ho måtte komme tilbake om bleiene plutselig ble tørre. Stakkars lille vennen, ho så veldig dårlig ut i går og var skikkelig grinete, sur og sinna. Så dette kan jo bli en interessant dag ..

Midtlivskrise har en egen facebookside .. følg meg gjerne HER.

12 kommentarer
    1. Hilde: Det ble en rar ferie. Noen dager snakka vi nesten ikke sammen, for om jeg bare holdt kjeft og pusta gjennom nesa så slapp jeg unna de verste hostekulene. Det var sykt tungt å være sånn i varmen, og veldig kipt å ikke orke det jeg ville. Litt kjedelig egentlig. Men det er klart at vi har noen gode minner også. Og litt bilder, men de har jeg ikke orka å se på enda. Kommer etterhvert. ;o)

    2. frodith: Det er jo alltid kos å være sammen med barnebarna. Men ho var veldig dårlig i går, og spøy opp alt ho fikk i seg. Tynn og liten, stakkars. Og jeg var helt kaputt da jeg kom hjem etter 11 timer, så da var det nesten rett i loppekassa.

      Jeg har jo ikke noen fast jobb. Er bare ringehjelp. Eller, de legger ut de ledige vaktene på nettet, og så er det bare å gå inn og søke. Starter hver dag der, og søker på alt jeg kan, men vi er jo flere om beinet .. Skolen er bare to kvelder i uka, pluss masse egeninnsats utenom da. Har litt hætta akkurat nå, for både det ene og det andre, men blir sikkert bedre når formen og døgnrytmen blir normal igjen.

    3. Siv Svanem: Følte meg litt liten og redd akkurat da det sto på som verst ja. Nå håper jeg bare at jeg ikke blir smitta av spysyka også, så lenge jeg har gått rett oppi det. Hadde jo vært typisk .. men har ikke tid til mer sykdom nå!

    4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk, takk. :o) Høres deilig ut med hagearbeid. Her er alt dekket av nysnøen som falt i går .. men det ser jo litt fint ut også da, spesielt i dag som sola skinner og himmelen er blå. Ha en fin dag!

    5. margarites: Noen fine minner og bilder (bare en brøkdel av hva jeg pleier å komme hjem med) har jeg jo. Men det var tungt å være så dårlig der nede i varmen. Skulle gitt mye for å ligget i min egen seng noen dager der. Det var en tidsforskjell på 6 timer, så da bør vi vel snart være normale igjen nå da. La oss 20.30 i går, våkna som vanlig før 4, men klarte å sovne igjen i dag. Hurra!!

    6. fruensvilje: Ja, gjett om jeg lengta til senga mi! Selv om den plassen jeg ble liggende på nok var den beste å bli syk på av de stedene vi bodde.
      Her skinner sola på nysnøen og det er reine julestemninga ute :o)

    7. Å så dumt at ferien ikke ble optimal. Allikevel er jeg sikker på at dere fikk med dere gode minner også 🙂 Håper at følelse med skole blir bedre etter hvert også. Håper dagene dine snart blir bedre og at alle blir friske!

    8. Håper dagen ikke ble så ille som du trodde, og at det kan bli litt kos med barnebarnet 🙂 Har du ikke den ekstrajobben du fikk før du dro? Eller er det bare studier nå?

    9. Utrolig kjedelig å reise på ferie og miste så mye på grunn av sykdom. Det er ikke noe som er verre en planer som går i vasken.
      At du sliter med å snu døgnet er helt normalt, og det er jo heldigvis noe en kan ta etappevis inn igjen da.
      Våren er kommet hit til Bergen også, og jeg jobber i hagen. Vil ikke ha snø nå liksom. Ikke her. På fjellet er det fortsatt reit, men hjemme vil jeg helst fortsette med vår rengjøringen både inne og ute.
      Håper du kommer i rute ang skolen igjen, og at du kommer deg dit du vil. Stå på. Sender deg mange gode tanker.:)

    10. Leit at ferieturen ikke ble helt som planlagt, men jeg håper du sitter igjen med noen fine og gode minner i det minste. Kroppen trenger litt tid på å skjønne hvor den er igjen, noen sier at kroppen bruker et døgn på hver time tidsforskjell. Så om du har 7 timers tidsforskjell (som jeg hadde når jeg bodde i Houston) så er kroppen i rute etter ca en uke. Jeg husker at de tre-fire første dagene var jeg helt døgnvill, men så kom det seg etter hvert. Lykke til og god bedring for både deg og barnebarnet. 🙂

    11. det blir vel litt rart å si hvelkommen hjem da,men jeg sier det alikavel.Det var utrolig trist å høre att mye ferie gikk bort i sykdom,men slike ting rår vi desverre ikke over.Men jeg hører att mange blir syke ved hjemkomst etter opphold i varmere strøk,men da har mann jo sin egen seng.
      Jeg skal ut og gå tur i dag,det er tørt og fint ute men det spøker med nedbør hos oss også i kveld,og jeg har hørt rykter om snø 🙁
      Ja ja god bedring til både deg og lillemor

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg