Fargerikt i Stavanger

Øvre Holmegate – du har neppe sett maken. For her er alle husene malt i sprelske farger. Det er nesten så du tror du ser syner når du nærmer deg området. Lilla, gult, rosa, mintgrønt, ja hvilke fargeskala har de ikke brukt? Morsomt å se, gøy å fotografere her, men jaggu er jeg ikke blitt så gammeldags nå at jeg er glad jeg ikke har disse husene til nærmeste nabo .. iallefall ikke om jeg hadde bodd i et flott restaurert gammelt hus ..

Og under et par eksempler på eldre hus i normale fargevalg. Personlig holder jeg en knapp på disse altså, og kan ikke helt forstå hvordan de kan ha fått lov å leke seg slik med fargepaletten på disse ærverdige husene .. det hadde iallefall ikke gått i vår by!

9 kommentarer
    1. Fargerike hus er fint noen steder, og her som de er samlet er det kanskje greit, men det må ikke bli altfor mange for min del. Her i Bergen var det en som malte huset sitt i sentrum knallrosa – det ble det selvsagt avisoppslag om. Det var så seint i høst at huset må stå til våren før det kan gjøres noe med. Det ble mye klager, og jeg vet ikke om det får beholde fargen sin. Ett enkelt hus blant alle de hvite blir litt “feil” for meg, men hvem skal egentlig få bestemme hva som er fint eller rett? 🙂

    2. Enig med deg, foretrekker de rolige fargene 🙂 på øya Burano i Venezia har alle husene sånne farger. De sa det var for at fiskerne ikke skulle gå feil når de kom hjem godt påseilet 🙂

    3. Flott og festleg å sjå på, ein kan bli oppkvikka av mindre. Eg sjøl bur i eit brunt hus av ukanta kledning, hadde eg måla med slike fargar, hadde det nesten vore som å banna i kyrkja.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg