De ringer – jeg springer

Hallo i luken! Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Merkelig nok er det fortsatt en del som er inne på bloggen hver eneste dag, selv om jeg er ganske fraværende selv. Det er jo koselig! :o) 

Denne uka har jeg jobba fullt. Neste uke skal jeg jobbe fullt og uka etter også. I hjemmetjenesten. Til søndag er det tredje søndag jeg skal på jobb, så neste helg har jeg tenkt å ha helt fri. Det er så fantastisk å våkne på morrakvisten (egentlig alt for tidlig!) og vite at jeg skal på jobb. En jobb som tar alt jeg har av krefter. Jeg sovner til og med før drømmemannen i sofaen om kveldene.. Og da er det ille!!

Forhåpentligvis går det over etterhvert. Det er mye å sette seg inn i, og jeg er kjempesliten i hodet etter endt arbeidsdag. Heldigvis var formen ellers generelt bra etter dette siste årets utskeielser på trimfronten, så løping og løfting gjør meg ikke noe. Men for halvannet år siden tror jeg nesten ikke jeg hadde klart dette.

Jeg kan ikke fordra å kjøre bil. Og nå kjører jeg frem og tilbake mellom brukerne hele dagen. Masse riksing og småkjøring. Mye bortkastet tid innbiller jeg meg. Om vaktlistene hadde vært satt sammen litt annerledes så kunne sikkert mye av dette vært unngått slik at tiden kunne blitt brukt på de vi egentlig skal være der for, brukerne. Jeg hadde heller aldri trodd at jeg skulle tilbringe dagen med å dusje, kle på, skifte bleier og andre utenkelige greier på voksne folk. En hel dag har jeg til og med vært hjemmehjelp her og der, gjort reint, vaska, støvsugd, skifta sengetøy. Dette er igrunnen et stort steg nedover på “rangstien”. Og for ei luselønn i forhold til det jeg har hatt tidligere!!

Ikke rart det er krise i eldreomsorgen! Likevel trives jeg på et vis. Men først og fremst er det en jobb. Noe å gå til. Noen som trenger meg. Det er ikke sikkert jeg noen gang kommer til å få det slik jeg har hatt det. Det å glede seg til å gå på jobb hver dag er visst ikke helt hverdagskost. Så jeg har vel muligens vært utrolig heldig da. Før.

Noen av brukerne er jo skjønne da. De setter så utrolig pris på hjelpa de får. De aller fleste faktisk. Og den biten føles god. Det er bare så synd at tidsskjemaet er såpass tettpakka at en ikke har noe særlig tid til dem en er hos. Må bare forte seg å gjøre det aller nødvendigste før en fyker videre til nestemann. Og det er litt vanskelig. Spesielt når en merker at det mennesket en er hos der og da absolutt skulle hatt mer tid, bare for å prate.

Om halvannen uke starter skolen. Har vært litt frem og tilbake akkurat der, skal – skal ikke. Og hvorfor skal jeg? Tja, vet ikke. Annet enn at jeg ikke får noen utgifter med det i og med at min gamle arbeidsgiver betaler. Dessuten er det jo greit å vite litt mer om det en for øyeblikket holder på med. Jeg kan jo fortsatt søke andre jobber om det skulle dukke opp noe interessant. Og jeg binder meg jo ikke ikke til noe så lenge jeg bare er tilkallingsvikar. Ulempen er jo at jeg ikke har noen rettigheter heller. Men om jeg ikke gidder å jobbe så er det jo bare å si nei … eeeeh. Sier drømmemannen. Eller han sier det muligens på en litt annen måte; – Du MÅ jo ikke si ja til ALT heller da!! Og der sliter jeg jo litt. For jeg vil jo så gjerne være snill pike og hjelpe når det trengs.

Vel, jeg får komme meg avgårde. Ute plaskregner det og foreløpig er det mørkt som i en sekk. Men det lysner jo heldigvis etterhvert. Og vettu, de siste dagene har vært ganske mye bedre, jeg gruer meg ikke direkte til arbeidsdagen lengre. Har bare en bitteliten sommerfuglfarm i magen, men det er ikke så veldig plagsomt egentlig. Det er jo et aldri så lite fremskritt!

God helg da folkens! Håper dere har det fint.

10 kommentarer
    1. Heisann! Jeg leste her du har vært i Barcelona. Jeg er webansvarlig for VisitBarcelona.no og lurte på om du kunne tenke deg å delta i et lite intervju om Barcelona? Tanken er at du kan dele dine tips om byen som destinasjon for nordmenn som vil ut å reise. Intervjuet vil bli publisert på VisitBarcelona.no Kan ikke du sende meg en email om du synes det høres ut som noe du kunne tenke deg? Med hilsen Beate Martinsen.

    2. Flott at du har fått noe du føler er meningsfullt å gå til. Det å ha en jobbå gå til er jo som regel viktig for selvfølelsen og egen psyke.
      Syns du skal ta skolen – det bidrar jo og til å få lønna litt oppover….selv om det nok for alltid vil være en underbetalt jobb i forhold til ansvar, fysisk belastning etc..
      Ellers vil jeg bare komme med et godt råd. Hør på drømmemannen. Du behøver ikke å si JA hver gang du blir spurt, eller si Ja til alle vaktene du blir spurt om. I helsesektoren er det nok av utslitte helsepersonell som slet seg ut som “Flinke piker” i et yrke hvor behovet er nesten utømmelig.
      Jeg jobber i sykehussektoren, stortrives i jobben jeg har hatt i 25 år, men vet at arbeidsgiver har virkelig benyttet seg av min evne til alltid å stille opp.

    3. frodith: Akkurat i år spiller det jo ikke så stor rolle, i og med at jeg får betalt fra x-arbeidsgiveren ut hele året. Det blir verre til neste år. Men det kan jo være det dukker opp et eller annet før den tid. Enten her eller en helt annen plass.

    4. Fru Stussli: Jeg har jo jobba fullt hele mitt liv, så det er sånn jeg helst vil ha det. :o) Jeg har det bedre, og forhåpentligvis gjør jeg hverdagen litt bedre for noen andre også i samme slengen.

    5. fruensvilje: Det er litt bedre nå ja. Selv om fremtidsutsiktene kanskje ikke er så lyse akkurat. Men jeg sitter jo iallefall ikke hjemme og venter på et under .. for de kommer sjeldent! ;o)

    6. Nina: Hei, hei. :o) Nei, har skjønt at det er vanskelig å få fast jobb. Men får bare ta det som det kommer, jeg har jo ikke akkurat noen annen jobb å gå tilbake til .. i verste fall får jeg bare prøve meg på enda noe nytt om dette ikke går. Men tar denne skolen uansett om jeg kommer videre eller ei. Får jeg ikke jobb så blir det jo ikke noe fagbrev, men ingen har jo vondt av litt mer kunnskap.

    7. Velkommen til eldreomsorgen,Marit!:) Jeg jobber selv på et sykehjem,og det er et tungt og travelt yrke,men veldig trivelig!! Du blir iallefall ikke arbeidsledig,for behovet for flere folk er det alltid…men desverre vanskelig å få 100 % stilling fast,iallefall i Kr.sand.Lykke til!

    8. Jeg synes det er helt fantastisk jeg att du har kommet så langt,det er jo ikke så lenge siden du gikk uvirksom hjemme og var litt mer deppa :))håper du får en fin dag,en meningsfyllt dag og lykke til på skolestart :)ps sommerfuglane flyr snart sin vei for det høres ut som att du mestrer dette helt fint 🙂

    9. Bra sommerfuglene er kommet ned i antall. Jeg kjenner til det der.. Og fint at du synes det er greiere. Lurt med skole, og kanskje kan du velge noe LITT annerledes etter hvert da, om det dukker opp noe med mer tid i 🙂 God arbeidsdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg