Søvnløshet kontra sovetabletter


Når er det ille nok?
Til å kunne ta en tablett uten å få dårlig samvittighet? Jeg sover ikke uten hjelp. Sånn er det med den saken. Uten å ta noe så ligger jeg bare her, om jeg er riktig heldig kan det resultere i 2-3 timers sammenhengende søvn i løpet av ei natt. Det er alt for lite til å fungere i hverdagen. 

Jeg har sovepiller. Hele tretten stykker igjen av de jeg fikk 21.10. Det betyr at jeg har tatt en omtrent hver tredje natt. Med dårlig samvittighet. Men himmel så deilig det er å legge seg og bare ligge våken en time eller to før søvnen kommer. Og for en følelse det er å våkne om morra’n og føle seg nokså uthvilt. Tenk om det kunne vært sånn alltid. Kanskje ikke alt hadde vært så galt da, for alle vet jo at uten søvn er det ikke så mye annet som funker heller. Om du ikke visste det, så kan jeg iallefall fortelle deg at det faktisk er sånn!

– Sove kan jeg gjøre når jeg blir gammel. Sa jeg så tøft for noen år tilbake. For jeg har aldri trengt mye søvn, 5-6 timer har vært mer enn nok. Før i tia. Seint i seng, tidlig opp. Det var bare sånn det skulle være. Men dette er for lite, selv for meg, og spesielt når det er slik hver eneste natt.

I går var jeg stuptrøtt. Etter et par timers tur i skogen og to timer i et varmtvannsbasseng på kvelden burde alt ligge til rette for en god natt. Jeg sovna nesten i sittende stilling på sofaen. Men da jeg tusla inn under dyna ble det slutt på det! Så der har jeg ligget og vridd meg, i hele natt, bortsett fra 2,5 timer som jeg faktisk tror jeg svima av av utmattelse.

Det er ikke bare en ting heller. For når det blir slik som dette så er øresusen ufattelig irriterende. Nesten ikke til å holde ut. Og dermed blir jeg enda mer trøtt og utslitt. Har vondt i ørene, i hodet, i nakken. Føler meg helt mørbanket. Og sykt stressa. Skulle tro jeg hadde jobba doble skift i flere uker på rad. Åsså jobber jeg ikke i det hele tatt ..

Jeg sto opp 5. Selvsagt kunne jeg ha bakt disse forbanna sju sortene i løpet av noen slike netter. Strikka ferdig et av prosjektene som ligger her. Lest ei bok. Surfa på nettet etter et eller annet. Men jeg sitter bare her og glor. Hører på øresusen som iherdig forsøker å overdøve susen av varmepumpa. Hører regnet som plasker mot vinduet fordi takrenna er ødelagt. Ser ut av vinduene at det er mørkt i alle husene, utenom nr. 19. For her er kjærringa alltid våken. Gud så kjipt dette er!

Det eneste jeg vil er å sove! Ei heil natt, eller helst alle nettene da. Sånn som normale, velfungerende mennesker bør gjøre. Nettopp for å fortsette å være velfungerende. Sove, sove, sove. Åh, så deilig det hadde vært. Det er faktisk det høyeste ønske jeg har akkurat nå. Eeeeh, det og en jobb da. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg ønsker meg mest av de to tingene ..

Julenissen, fins han? Hvis jeg tror nok funker det kanskje. For da vet jeg akkurat hva jeg ønsker meg til jul i år, og det er jammen ikke ofte jeg faktisk ønsker meg noe, bare spør drømmemannen. To ting må vel være overkommelig? Ikke koster det noe heller. Og jeg har vært ganske snill hele året om jeg skal si det selv. Faktisk skal du lete lenge etter et så snilt, ærlig, omtenksomt og hjelpsomt menneske som meg. Det burde da bety litt?

Om to timer skal jeg på spinning. Hipp, hurra .. det er jo akkurat det jeg føler mest for akkurat nå. Men jeg har en avtale med ei venninne, og da pingler man ikke bare ut. Om ikke det kommer veldig alvorlige ting i veien. Og litt mangel på søvn er ikke innen den kategorien.

PS! Til julenissen: Det hadde vært ganske greit med litt snø også da ..

11 kommentarer
    1. Fru Stussli: Håper også det skjer noe snart. Har jo hatt det tidligere, men da var jeg jo så varm og klam at jeg holdt på å krepere. Det er over, iallefall mye bedre. Renner ikke bekker av svette ned mellom puppene og på ryggen lengre. Slipper å snu dyna og puta, og helst skifte sengetøy midt på natta. Er bare litt varm nå, så det holder å ta av dyna en stund. Nå bare ligger jeg der.

      Takk, og god helg til deg også.

    2. Synne: Det skal ikke være lett. Har forsøkt litt forskjellige ting, men mesteparten har ikke funka for meg. Dessverre. Så dette er det eneste som har hatt ønsket virkning til nå .. og jeg orker snart ikke flere slike netter ..

    3. frodith: Det er både innsovingen og sovingen. ALT egentlig. Så innsovingstabletter funka ikke. Da bare våkna jeg hundre ganger i løpet av natta. Intervallsoving. Ja, sov bedre da jeg jobba. Men sleit jo en del da heteturene var som verst, men de er jo mye, mye bedre nå.

    4. fruensvilje: Puuuh! Det var en sykt hard treningsøkt, men jeg våkna iallefall etterpå. Og så hadde jeg noen kjempekoselige timer med masse prating sammen med venninna mi etterpå. Svette og klamme og litt kalde, men ho ble iallefall med meg hjem. Trengte det. Føler meg veldig ensom for tia.

    5. en må vel oppleve dette for helt å skjønne det,men jeg håper du får litt søvn med julenissen da :))lykke til på spinningen,du kan si hva du vil men jeg er imponert over iveren du har på enkelte ting :))(trening )

    6. Håper du får noen gode netter med søvn snart, jeg ønsker til nissen litt fra meg også 🙂 For søvn er det viktigste for å fungere ja. KJEMPEVIKTIG faktisk. Er det inn-sovningen som er problemet? Eller at du våkner igjen.? Finnes jo noen innsovningstabletter også… SOv du bedre når du var i jobb?

    7. Jeg føler med deg, er i samme situasjon selv etter at mannen min ble syk. Prøver å sovne uten medisin, jeg legger den på nattbordet. Og de som sier at sovemedisin virker så fremt den ligger på nattbordet…….det er feil. 😞

    8. Huff, det er slitsomt å gå uten søvn i lengden. Jeg har prøvd det i perioder og det er så man gruer seg til natta. Håper julenissen (eller Jon Blund) gir deg riktig julegave i år 🙂
      Ha en riktig god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg