Morgenstund har gull i munn

Og på sjøen, i kajakk, tidlig på morrakvisten er det bare helt fantastisk! Ikke noe kan slå den følelsen det er å gli stille og rolig over vannskorpa i en båt som ikke lager andre lyder enn litt bølgeskvulp. Så tidlig er det heller ikke andre bråkete motorlyder å høre, kun måkeskrik og lyden av sjøen som slår mot båten eller fjellet. Du må nesten ha opplevd det før du skjønner hva jeg snakker om ..

Bildene er fra i går morges. Det ble min lengste padletur noen gang. Tett opp til ei mil. Så jeg er litt stolt, egentlig. Hadde ikke tenkt å dra så langt, så da jeg var halvveis ringte jeg drømmemannen bare for å si at det nok tok litt tid før jeg var tilbake. Tror du han tok telefonen? Nope .. Han var helt avslappet og tenkte ikke en gang på at kjærringa var ute i kajakken muttens aleine. Jeg er overbevist om at jeg sikkert kunne ha drukna 14 ganger før han hadde savnet meg.

Jeg synes det er litt skummelt å padle uten følge. I tilfelle det skjer noe. Men aller mest skummelt er det når det er masse trafikk. Ikke alle tar hensyn til at det sitter et menneske i en bitteliten båt der når de kjører forbi. Neida, de drar på så bølgene omtrent vipper både kajakken og meg overende. Det er nesten like irriterende som når de kliner seg inntil brygga vår omtrent så nærme at vi kan ta på dem. Sånn i halvplan, med halve sjøen på slep, og de jækla bølgene omtrent sender båtene våre opp på brygga. Så sitter de der og smiler og vinker og er helt hjernedøde. For det må de vel være når de kjører på det viset? Lurer på om de noen gang har snudd seg og sett på bølgene de forårsaker ..

Men i går var det en som tok veldig hensyn. Han kjørte skikkelig fint og rolig forbi meg, der jeg satt i kajakken. – Ja, det er vel litt for kaldt å bade enda, sa han. Og guffa på da jeg var i passe avstand. Men der tok han feil. For jeg hadde årets første bad i sjøen i går, og det var kjempedeilig! Sikkert minst 19 grader. Uvanlig varmt til å være her. Til og med midt på sommeren. Så jeg bada likegodt en gang til litt seinere på dagen.

Denne helga er vi her for å jobbe. Ikke noen overdose av kos altså. Og jeg er kommet litt inn i den der modusen at jeg aldri kommer til å bli ferdig med noe .. alt dreier seg om å fikse et eller annet, male, vedlikeholde, you name it. Uff. Da er det ikke så greit med verken hytte eller gammelt hus. En blir jo aldri ferdig uansett! Og når en er gjennom alt, om det noen gang kommer til å skje, så er det jo bare å starte fra begynnelsen igjen. 

Mannfolka hoder på å ruste opp brygga. Har bytta planker på utriggerne som vi kjøpte i påska, og fått dem på vann. Brygga måtte forsterkes, så det var en hel jobb bare det. Topprekke og andre planker måtte av, og det er jo ikke bare, bare når det er spikra med spikere på 15-20 cm. Så nå må alt bare pusles sammen igjen ..

Du får kose deg videre. Jeg må ut og male ..

14 kommentarer
    1. frodith: Eeeeeh. Nei. Jeg kan ikke snu den.. Har aldri lært å padle. Men er skikkelig god til å svømme. :)) Svømmer inn til land og tømmer den der, tenker jeg, om jeg kanter. Men har jo ikke tenkt å kante da. 😀

    2. Så utrolig deilig dag du hadde :- ) Og du KAN vel å snu kajakken om du går rundt, du må vel lære det for å tørre kanskje? Jeg har bare padlet i kano, men det var også noe av samme følelsen tror jeg. Stille stille, mens resten av verden sover. Så fint at du fikk en sånn tur 🙂 selv midt i all jobbinga 🙂 Klem

    3. så hærlige morgenbilder da :)kan tenke meg att dette er nydelig en fin sommermorgen.
      Vi var en tur opp på hytta i dag vi også og det er et faktum att den trenger sårt et par omganger med maling,sukk hytter er jo til for å kose sg :))lykke til med arbeidet dere har forran dere da 🙂

    4. fredlig: Takk. :o) Dagen har vært fin, men ganske strevsom. Trodde jeg likte å male, men det er når jeg kan stå på bakkenivå og male på vegger. Vannbord og vindskeier på taket derimot er langt fra koselig.

    5. Grete: Takk. :o) Hadde noen sagt til meg for noen år siden at jeg kom til å bevege meg så mye i fremtiden så hadde jeg bare ledd av dem! Begynner å likne på mitt gamle jeg nå, ho der som var her før overgangsalderen nesten tok livet av meg.

    6. Moving On: Mobilen henger rundt halsen i noe som skal være vanntett. :o) Håper den holder hva den lover om jeg en gang kanter, for da er planen å svømme til land og ringe etter hjelp! Til mannen , eller noen av hyttenaboene om han ikke hører.. 😀 Åsså må jeg jo ha med noe å ta bilder med. ;o) Det er fantastisk å padle! Fikk kajakken til 50-års dagen i fjor. Før det hadde jeg kun prøvd en gang, utenom barndommens kanoturer og sånne kajakker til å sitte oppå som en leier i sydligere strøk.

    7. De førstw jeg tenkte nå var.. mobilen med deg.. tenk du kolver over:p
      Det ser så morro og befriende ut, men skal fint innrømme jeg hadde vært skeptisk alene jeg også!!
      Men såå braa gjort med 1miiil.. flinkus

    8. Ser så deilig ut å være i kajak,om det ikke er for mye bølger selvfølgelig,menjeg har aldri prøvd.
      Nydelige,sommerfine bilder. Fin dag !

    9. Det ser så nydelig ut, ikke vanskelig å skjønne at det der er fred i sjel og sinn og en god porsjon trim på kjøpet 🙂 Ha en deilig og varm og solfylt søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg