Drikker frokost en onsdagsmorgen


Frokosten min i dag – vaniljeshake

God morgen der ute.
Må bare starte med litt selvskryt! Jeg har vært utrolig flink disse dagene på NOKA-dietten.
Kanskje ikke så mye å skryte av, i og med at jeg såvidt har starta,
men det er jo viktig å holde motivasjonen oppe,
og da trenger en noen gode ord på veien.

Jeg er ikke sulten.
Men innimellom må jeg innrømme at tanken på middag er ganske fristende.
Middag, faktisk, jeg er en skikkelig middagselsker.
Brødskiver og sånne andre lettere ting kan jeg godt klare meg uten.
Men god hjemmelagd middag er fantastisk!
Jeg kan ikke fordra f.eks. Fjordlands,
så det er sikkert derfor jeg sliter litt med disse NOKA middagsrettene også.
Det er ikke noe galt med smaken, den er helt grei,
men konsistensen, og synet når den står der og ferdiggjør seg,
det er ikke videre fristende.
Men her er det nok bare meg som er litt bortskjemt.

Føler meg ikke fullt så oppblåst som jeg har gjort.
Vannfylt og ekkel liksom. Det er bedre. Ellers merker jeg ikke noe spesielt.
Bortsett fra i går, da ble jeg veldig trøtt og vi fant senga klokka 22. Det er ikke helt meg!!
Hadde hatt en fem kilometers tur med Zenta, og etter det gikk lyset.
Drømmemannen slenger normalt hodet i veggen på den tia,
men han står jo opp før 5, så det er kanskje ikke så rart.
Han var iallefall veldig fornøyd med at jeg også var drittrøtt på samme tid.

Mandatens meny besto av:
Sjokoshake til frokost
Jordbærbar + et eple til lunsj
Sopprisotto til middag
Karamellbar, 10 druer, 5 sukkererter og en skive melon til kvelds

Jeg var på kusinetreff og spiste bare veldig kontrollert av fruktfatet.
Litt kjipt å sitte der å se de andre spise,
men det gjør jeg jo til middag hjemme også, så alt går jo.
Bare du vil nok ..

Tirsdagens meny ble slik:
Musliblanding til frokost
Jordbærbar og et eple til lunsj
Grønnsaksgryte til middag
Spaghetti bolognese til kvelds

Pluss henimot tre liter vann fordelt utover dagen.
Akkurat det er ikke noe jeg er begynt med nå, har alltid vært flink til å drikke nok.

Kaffi har jeg aldri likt.
Men te er ok, med sukker i, hehe, og når jeg ikke kan ta i det
så smaker den ikke noe godt.
Derfor går det mest i vann for tia.
Det er nemlig ikke det samme med suketter!
Da blir det som å sammenlikne Coca Cola med Cola Light,
og for en hardbarka Coca Cola-elsker
er det omtrent som himmel og helvete vil jeg tro.

I går laget jeg faktisk middag til de andre som befant seg i huset.
Kylling tikka masala, med nanbrød og masse godt tilbehør.
Jeg nøyde meg med lukten, og smakte ikke på noe.
Det der med å småspise mens en lager mat vente jeg meg av med for 20 år siden.
Da gikk jeg på et Grete Rode-kurs etter å ha fått sistemann,
og der var det mye god teori å ta med seg på veien.
Så jeg kan dette her, vet alt om fornuftig slanking, og vet også at dette
jeg holder på med nå egentlig blir sett på som skrekkelig ufornuftig av mange.
Men akkurat nå føltes det som siste utvei ..

Nyt dagen – den kommer aldri tilbake!
;o)

 

Midtlivskrise på facebook finner du HER.
#nokadietten #noka #slanking #diett #nyttliv #shake #diett #slankekur #vektnedgang

13 kommentarer
    1. sjokoladeilomma: Hei, igjen. :o) Du må bare kommentere så mye du vil. Jeg tåler kommentarer av alle typer jeg, derfor jeg lar alt gli gjennom uten å kontrollere først. Jeg tror ikke helt vi kan bli enige, men det er jo også sunt å ha forskjellige meninger. Ha en fin dag du også.

    2. Takk for svar 🙂
      At du bruker som argument at jeg er 25 “og sikkert har en flott kropp” er helt irrelevant. Joda, jeg er fremdeles under 30, og kroppen min ser vel tilsvarende ut, men det betyr ikke at jeg på noen som helst måte er penere enn deg. Jeg ble lei meg da jeg leste det, både fordi du ser ut til å tro at jeg er perfekt og elsker kroppen min (noe jeg dessverre ikke gjør), og fordi det indikerer at du ikke føler deg bra nok (noe du garantert er).
      Jeg ser riktignok i ettertid at jeg hørtes krass ut. Det var ikke meningen!
      Jeg glemte også helt å ta med at jeg ikke har noe som helst imot livsstilsendringer, eller høyere aktivitetsnivå, så lenge man bare ikke underspiser eller nekter seg selv diverse typer mat. Livsstilsendringer og trening fører ofte til naturlig vektnedgang, og har langvarig suksess, i motsetning til slanking og dietter. Det er viktig å lytte til signalene kroppen gir – har man lyst mat som er rik på fett/karbohydrater, betyr det at kroppen trenger disse næringsstoffene. Jeg mener ikke at kroppen noensinne SPESIFIKT trenger cheeseburger fra McDonalds, men kroppen trenger jo heller ikke SPESIFIKT havregrøt med chiafrø og sukkerfritt syltetøy – den trenger da enten fett og karbohydrater, eller karbohydrater, mineraler og vitaminer.
      Akkurat blodtrykk er en sak for seg. Jeg har hørt om mange tilfeller der vektnedgang ser ut til å ha bedret blodtrykket – samtidig står det på LHLs hjemmesider at høyt blodtrykk ikke er en sykdom i seg selv, og selv om det er knyttet opp til bl.a. overvekt, vet vi i 90% av tilfellene ikke hva det kommer av. Jeg tror det er livsstilsendringen som forbedrer blodtrykket, ikke vekttap.
      Vet du? Jeg har også store vansker med å finne klær. Og jeg har normalvekt. Gensere og overdeler går generelt ganske greit, men når jeg forsøker å finne bukser ender jeg nesten alltid med å gråte i frustrasjon, fordi bukse nummer 10 på rad HELLER ikke passer. Klesindustrien kan være grusom, fordi den ofte tilpasser seg én type kroppsform…
      Beklager at jeg ikke har evne til å fatte meg i korthet. Hvis du vil, slutter jeg gjerne å kommentere mer, bare si fra! Jeg ønsker ikke å plage folk. Ellers håper jeg du har en god dag 🙂

    3. Enig med deg; NOKA shaken har en fryktelig konsistens. Har selv gått på den. Byttet shaken ut med den til Herbalife – den har helt normal konsistens og smaker kjempegodt;) Bare et lite tips!!

    4. Dette klarer du fint! Du har viljen du trenger høres det ut for. Jeg synes du er kjempeflink, bare det å lage mat til de andre uten å spise selv er en seier! Og selvføleslsen vokser etterhvert som du føler du mestrer din nye hverdag. Tenk for en premie som venter deg, når du har nådd målet ditt. Men husk at du skal kose deg litt, unne deg noe ekstra innimellom. Jeg heier på deg! Ha en finfin dag 🙂

    5. Selvfølgelig klarer du det! Jeg blir litt provosert av sånne uttalelser som Sjokoladeilomma kommer med, selv veide jeg omtrent det samme som deg for 35 år siden, jeg slanket meg ned til normal BMI, og der er jeg enda. Friskt mot! 🙂

    6. synes du er kjempeflink eg da og måltidene høres ikke så helt ille ut heller.Sopprisotto har jeg utrolig lyst til å smake,har kjøpt en pakke risotto men aldrig kommet så lang att jeg har prøvd å koke det :))

    7. Sjokoladeilomma: Lett for deg å si, som er 25 og sikkert har en flott kropp ..

      Jeg er lei av å være så stor som jeg er blitt de siste årene. Jeg har høyt blodtrykk og vondt over alt. Noe kan nok skyldes overgangsalderen, men ikke alt. Jeg har skapet fullt av flott, dyrt tøy som jeg ikke passer, og jeg gidder ikke kjøpe meg noe nytt, for jeg passer nesten ikke noe som fins i normale butikker lengre. Iallefall ser det ikke pent ut. Jeg er 170 høy, og veier rett over 100 kilo. DET er ikke bra!! Jeg har lyst til å føle meg bedre, se bedre ut, finne tøy som passer, ikke føle meg som en hvalross og ikke føle meg flau når jeg står der foran mannen min naken. Han klager ikke, han sier jeg er flott som bare det. Men jeg liker det ikke, jeg vil ikke være den feite kjærringa lengre.

      Derfor vil jeg slanke meg .. og noen klarer det jo faktisk. Kanskje jeg er en av dem?

    8. Kan jeg spørre hvorfor du vil slanke deg? Jeg mener helt bestemt at ingen har godt av å slanke seg, fordi slanking som regel gjør at man havner i overlevelsesmodus – forskning viser at nesten alle som slanker seg og klarer å holde den nye vekta (i stedet for å gå opp all vekta igjen på noen få år), er nødt til å leve på 1300-1700 kalorier per dag for resten av livet. Det er så lite mat at man blir underernært i tillegg. Og underernæring er farlig.
      (Jeg føler meg så slem når jeg kommenterer sånn som nå… Men jeg mener det ikke sånn! Det kan godt hende du har hørt det før, at du er lei av å høre det, men jeg mener det bare godt! Dersom du ønsker det, må du bare ignorere meg!)

    9. En kjempestart, vil jeg si! 🙂 Det med suketter og lettbrus er som det meste, en vanesak. Da jeg fikk diabetes for 15-20 år siden, var det slutt på å bruke vanlig sukker, og jeg lover deg, det tok ikke lang tid før sukketter og sånne ting var nydelig godt. Verdt å prøve å venne seg til det, kanskje?

    10. Du er kjempeflink!! Her skal du hvertfall få masse skryt, for jeg synes du er kjempeflink. Det å stå å lage mat, mens du ikke skal spise det, beundringsverdig. Jeg er sikker på at du vil merke forskjell fort nå framover, med kiloene. Lykke til vider 🙂 Og han en strålende dag Marit 🙂 God klem <3

    11. Ja den første uken er værst, så venner man seg til det , og koser seg med det man kan spise, Grønnsaker kan man jo spise så mye man klarer av, etter deg jeg har forstått å lært.
      Ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg