Dagens tur – Baneheia

Hei og hå i sola. :o)
I dag har vi vært i Baneheia, bikkja og jeg.
For at ikke drømmemannen skal bli så irritert fordi jeg er ute og går igjen,
så kjørte jeg de to kilometerne det er herfra.
Dermed ble turen ikke veldig lang,
rett og slett bare en kosetur på 2,5 kilometer..

Det er veldig fint her oppe.
Og i dag var det skrekkelig lite folk.
Kanskje hadde det noe med tidspunktet å gjøre,
for vi gikk hjemmenfra klokka 10.

God utsikt over byen fra toppen.
Det er vel grunnen til at brannvakta hadde sitt utsiktstårn her oppe
i riktig gamle dager.

2. stampe.
Det var sjeldent vi badet her, vannet var litt gjørmete og ekkelt.
Men vi gikk mye på skøyter om vinteren da jeg var barn.
Merkelig at foreldrene våre turte å sende oss opp her aleine egentlig.
Men vi som vokste opp på 60- og 70-tallet
brukte Baneheia som lekeplass, både sommer og vinter.

Kampesteinen!
Ligger akkurat på toppen i det du kommer opp til 3. stampe.
Og det skal jeg bare fortelle deg, den var  D I G E R  da jeg var liten.
Veldig rart at den har krympa så mye i årenes løp ..

3. stampe.
Og byens badeplass nummer en før Bystranda ble anlagt.
Det var kamp om de beste plassene her,
men nå har det blitt planert og fylt på innimellom steiner og fjell,
så det ser adskilling bedre ut enn det gjorde.
Åsså er det disse breie skogsveiene da, som går gjennom hele heia,
de jeg ikke liker så godt vettu ..

Det er ikke vanskelig å finne en benk å slå seg ned på.
Og i dag var de aller fleste ledige.

Badenymfen min.
Elsker å svømme etter pinner, eller snarere stokker,
som blir kastet i vannet.
Var dårlig med stokker her, men vi fant da en liten kvist
som var god nok en stund iallefall.

Her er vi på motsatt side av vannet, på Eg, der Sørlandet sykehus ligger.
Vi byunger gikk sjeldent til denne kanten.
Mulig det var litt krig mellom oss og de andre som holdt til her,
uten at jeg husker noe spesielt rundt det.
Men det var vel helst guttene som sloss og kriget her oppe.

Så var turen over, og vi skal hjem og lage lapskaus.
Fortsatt god tirsdag da.
:o)

#utpåtur #baneheia #kristiansand #natur 

12 kommentarer
    1. Jeg er helt enig! Følt som skader uskyldige liv på den måten har ikke noe å leve etter.
      Folk som med vilje gjør så fæle handlinger gjør meg kvalm!
      Kan ikke forestille meg hvor vondt det er for foreldrene å de rundt…
      Ja, det er en flott by 😀

    2. ssilje89: Ikke veldig ofte jeg er der jeg heller, og hver gang jeg går forbi på stien nedforbi der de ble funnet så ser jeg det liksom for meg. Stakkars jenter, og de som ble sittende igjen med savnet, for ikke så snakke om alle spørsmålene .. Jeg må bare innrømme at i sånne tilfeller så er jeg for dødsstraff! Det må jo være noe alvorlig galt i hodet på noen som kan gjennomføre slike ting, og er det liksom bare blitt normalt igjen når de slipper ut?

      Vi har et flott turterreng rett utenfor døra her på Tinnheia, og vi er jo heldige som bor i denne byen med alle de mulighetene til å gå tur. På alle kanter! :o)

    3. Det er nydelig der.
      Jeg gikk vel i 7 da det grufulle skjedde der. Det var stesøsteren til ei jeg gikk litt med, jeg bodde heller ikke langt unna så jeg gikk ikke der på leeenge. Men gikk en tur der for noen måneder siden. Er kjempe flott der. Nydelig sted.

    4. frustrertfrueihouston: De færreste går vel rundt og tenker på det sånn i det daglige, men det dukker vel opp innimellom, når media publiserer noe som har med de involverte å gjøre. Jeg var å gikk tur der den kvelden de jentene forsvant .. på stien rett nedenfor der de ble funnet. Det er ekkelt, og det tok noen år før jeg gikk tur der oppe etter dette.

    5. du for en deilig tursted,greit å ta bil den første biten ja iallefall til du er litt mere trygg på kneet ditt :))men deilig uansett å få komme seg ut litt no som sola skinner så deiligt

    6. For et nydelig sted! Jeg får litt sånt kaldt gufs gjennom kroppen da jeg leste overskriften. Preger den gamle saken byen enda? Jeg husker på den hver gang jeg ser eller hører overskriften din. Men stedet er jo nydelig og ikke rart at det er et populært sted. Takk for turen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg